בכל שולחן חג ישראלי מסורתי, הדג הוא אורח כבוד. אך בשנים האחרונות, חל שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה של הישראלים, כאשר שני דגים בלבד הפכו למלכי שוק הדגים המקומי: הסלמון והאמנון (מושט). כיצד השתנו העדפות הצרכנים? ומה קרה לאהובת העבר, הנסיכה מהנילוס?
הסלמון: המלך החדש מהצפון הרחוק
הסלמון, דג שמקורו אינו בים התיכון אלא במים הקרים של האוקיינוס האטלנטי והפסיפי, כבש את הצלחת הישראלית בסערה. בין אם בצורתו הטרייה, כפילה או כדג שלם, ובין אם בגרסתו הקפואה, הסלמון הפך לבחירה מועדפת על צרכנים ישראלים רבים.
מנתוני רשתות השיווק עולה כי מכירות הסלמון עלו ב-35% בחמש השנים האחרונות, כאשר בתקופות החגים נרשמת עלייה של עד 60% בביקוש. מחירו הנע בין 120-80 ₪ לק"ג (בהתאם לעונה ולמצב השוק העולמי) אינו מרתיע את הצרכן הישראלי.
הסלמון מציע לצרכן הישראלי שילוב מנצח. "טעם עדין שמתאים לחך הישראלי, תדמית בריאותית בזכות תכולת האומגה 3, ורב-גוניות קולינרית - אפשר להכין אותו בעשרות דרכים שונות, מגרילים ועד סושי".
האמנון: הנאמן והמוכר
לצד הסלמון, האמנון (המכונה גם מושט) ממשיך לשמור על מעמדו כאחד הדגים הפופולריים ביותר בישראל. בניגוד לסלמון היוקרתי, האמנון מציע אלטרנטיבה עממית יותר, במחיר של 60-20 ₪ לק"ג.
את האמנון מגדלים בעיקר בבריכות דגים מקומיות, עובדה שהופכת אותו לבחירה "כחול-לבן" ולעתים גם לאקולוגית יותר. "בתקופה של עליית מודעות לקיימות ולתזונה מקומית, האמנון מציע יתרון משמעותי. זהו דג שגדל כאן, עם טביעת פחמן נמוכה יחסית, ובעל ערך תזונתי טוב.
סקר צרכנים שנערך לקראת ראש השנה האחרון הראה כי כ-65% מהמשפחות בישראל מתכננות לשלב אמנון או סלמון בארוחת החג, כאשר כ-28% מתכוונות להגיש את שניהם. זהו נתון דומה לנתון שנראה בחג הפסח הקרוב.
הנסיכה שנשכחה: לאן נעלמה הנסיכה?
בעוד הסלמון והאמנון חוגגים, אחת הנפגעות העיקריות ממהפכת הטעמים היא נסיכת הנילוס, מה שהיה פעם הדג הפופולרי ביותר על השולחן הישראלי.
בשנות ה-80 וה-2000 הנסיכה הייתה מלכת הדגים בישראל, והיוותה כ-40% מכלל צריכת הדגים במדינה. כיום, נתח השוק שלה צנח לפחות מ-12%, והיא נמצאת בשולי התודעה הצרכנית.
"הנסיכה סובלת מתדמית מיושנת. בעוד הסלמון נתפס כדג גורמה בריאותי והאמנון המקומי נהנה מתדמית טרייה ומסורתית, הנסיכה נתפסת כמיושנת, למרות שמבחינה תזונתית היא דג מצוין".
המחיר שמשלם הצרכן
השינויים בהעדפות הצרכנים אינם חפים מהשלכות כלכליות. הביקוש הגובר לסלמון מייקר את המחירים, במיוחד בתקופות חגים. מנגד, הירידה בביקוש לדגים מסורתיים אחרים פוגעת בפרנסתם של דייגים ומגדלי דגים מקומיים. "אנחנו רואים מגמה מדאיגה של אובדן מגוון, פעם הישראלים הכירו וצרכו מגוון רחב של דגים מקומיים - בורי, דניס, לוקוס ועוד. היום, רבים מכירים רק סלמון ואמנון, וזו החמצה קולינרית ותרבותית".
לקראת העתיד: האם המגמה תימשך?
האם הצמד סלמון-אמנון ימשיך לשלוט בשוק הדגים הישראלי? מומחי התעשייה חלוקים בדעותיהם.
מצד אחד, ישנם סימנים למודעות גוברת למגוון קולינרי ולצריכה מקומית, שעשויים להחזיר לשולחן דגים נשכחים. מצד שני, כוחן של מגמות גלובליות ושל רשתות השיווק הגדולות עצום.
בינתיים, בסופי השבוע ובשולחנות החג, הסלמון והאמנון ימשיכו לככב.
יצאנו לרשתות השיווק לבדוק כמה נשלם על הדגים האהובים והפערים הצליחו להפתיע גם אותנו.