שנת המלחמה הראשונה הוכיחה כי התמיכה האמריקנית בישראל כלל לא מסתכמת בהצרת ה-״Don’t״ הזכורה. דוח חדש שמתפרסם היום (שלישי) חושף את התמיכה הצבאית רחבת ההיקף של וושינגטון לישראל, שמהווה את הסיוע הגדול ביותר שקיבלה ישראל לשנה - ומסביר בפירוט את ממדיה.

ארצות הברית הוציאה לפחות 17.9 מיליארד דולר בסיוע צבאי לישראל מאז פרצה המלחמה בעזה, כך לפי הדוח של אוניברסיטת בראון, שדווח בסוכנות הידיעות AP. בנוסף לסיוע ישיר לישראל, ההערכה היא שארצות הברית הוציאה עוד 4.86 מיליארד דולר בהגברת הפעילות הצבאית שלה באזור, במטרה להגן על כוחותיה ועל כוחות ישראל מפני תקיפות פוטנציאליות מצד איראן ובני בריתה.

סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ישראל היא אומנם המקבלת המרכזית של סיוע צבאי אמריקאי מאז 1959, ונהנתה מסיוע אמריקאי מצטבר בשווי 251.2 מיליארד דולר (במונחים מתואמים לאינפלציה) - אך הסיוע שהוענק מאז תחילת המלחמה מהווה כאמור את השיא השנתי הגבוה ביותר. 

חלק מהסיוע כלל מימון ישיר לנשק ותחמושת - כמו פגזי ארטילריה, פצצות מדויקות ופצצות חודרות בונקרים במשקל טון. כמו כן, הדוח חושף כי לפחות 4.4 מיליארד דולר מתוך הסיוע היוו משיכות ממאגרי הציוד האמריקאי ומשלוחי ציוד משומש.

הצעד האמריקאי הדרמטי שיסייע לישראל מול מתקפה איראנית
הסיוע אכן צומצם? נחשפו משלוחי הנשק מארצות הברית

חלק מהציוד האמריקאי שנשלח לישראל כולל גם מערכות הגנה מתקדמות כמו "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים" (מערכת “קלע דוד"). כאשר ארצות הברית השקיעה ארבעה מיליארד דולר במילוי מחדש של המערכות האלה. בנוסף, הסיוע כלל מימון לנשק קל ודלק למטוסים.

התגברות המעורבות האמריקאית במזרח התיכון

בנוסף לסיוע הישיר לישראל, מאז תחילת המלחמה בעזה הגדילה ארצות הברית את נוכחותה הצבאית במזרח התיכון, והוצאותיה באזור הגיעו ל-4.86 מיליארד דולר. מדובר במאמץ שנועד להרתיע מתקפות אפשריות מצד איראן ובעלות בריתה, ובייחוד מצד חיזבאללה והחות'ים בתימן.

מהדוח עולה כי ארצות הברית הגדילה את מספר כוחותיה מ-34 אלף במזרח התיכון בשבעה באוקטובר – לכ-50 אלף באוגוסט האחרון, בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן – המיוחס לישראל. כוחות אלו כללו נושאות מטוסים, טייסות קרב ומערכות הגנה אוויריות שפוזרו בים התיכון, הים האדום ומפרץ עדן בים הערבי.

אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני הצבא האמריקאי במזרח התיכון הוא המאבק נגד החות'ים בתימן, השולטים בצפון המדינה ותוקפים ספינות סחר בים האדום. הדוח מכנה את העלות של המאבק בחות'ים כ"אתגר מורכב באופן לא צפוי ויקר בצורה א-סימטרית", מאחר וארה"ב נאלצת לפרוס מערכות נשק יקרות, כמו נושאות מטוסים וטילים יקרים, כדי להתמודד עם רחפנים מתוצרת איראנית שמחירם נמוך - כ-2,000 דולר. על פי הנתונים, המאבק הימי המתמשך הזה הפך להיות הקרב הימי האינטנסיבי ביותר שעמד בפני הצי האמריקאי מאז מלחמת העולם השנייה.