פורום הכלכלנים, הכולל שורת כלכלנים ישראליים בכירים, הגיבו הערב (שני) לדברי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, שתקף את החלטת סוכנות דירוג האשראי מוד'יס להוריד את דירוג האשראי של ישראל, וכינה את הביקורת על ישראל צבועה.

לדברי כלכלני הפורום, ‏״השר לא למד עדיין את מה שכל מנהל כספים יודע: כשאתה בא ללוות כסף, מה שחשוב הוא מה המלווה חושב עליך, ולא להיפך. דעתו של סמוטריץ' על מוד'יס לא תוזיל את עלויות גיוס ההון של מדינת ישראל, לא תביא לשיקום ישובי הצפון ועוטף עזה, ולא תעלה את רמת החיים של תושבי ישראל. להיפך: היא ממחישה לשוקי ההון בעולם שבראש כלכלת ישראל עומד אדם שאיננו מעוניין להקשיב, שאיננו לומד, וכנראה ימשיך להתנהל בצורה לא אחראית כפי שהתנהל עד כה".

הבנקים במכתב חריף לסמוטריץ׳: "הפרה גסה של הסיכומים בינינו"
נתוני הלמ"ס: ירידה קלה בשכר הממוצע בחודש יולי

"‏שר האוצר לא יוכל לומר שלא ידע", אמרו בפורום, "ושלא קיבל התראות רבות על הנזקים הצפויים. מאז ינואר 2023, מאות כלכלנים התריעו באופן נחרץ וחד משמעי נגד הנזק שממשלת ישראל גורמת לכלכלה בכך שהיא מחלישה את מוסדות המדינה ואת מערכת המשפט, ומזרימה כספים לפעילות שאיננה יצרנית, ובחלקה אף פוגעת בצמיחה העתידית של ישראל. ‏האחריות לפגיעה בכלכלה מונחת על כתפי שר האוצר וראש הממשלה. חבל ששר האוצר בוחר להשתלח בכלכלני חברת מודי'ס במקום לקחת אחריות, ולהתנצל בפני אזרחי ישראל על הפגיעה הקשה שפגע בהם".

בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הבוקר ביקר בחריפות שר האוצר את סוכנות הדירוג ואת החלטתה להוריד את דירוג האשראי של ישראל. "הדו״ח של מודי׳ס, לפי ראייתי, הוא תלוש ומגוחך", תקף השר סמוטריץ׳, "שהכלכלנים יתעסקו בכלכלה, ושלא ישבו ארבעה כלכלנים בלונדון ויטיפו מוסר למדינת ישראל איך לנהל את אחת ממלחמת הקיום הכי קריטיות שלה. העברנו את תקציב 2024 באחריות, ואנחנו מובילים את תקציב 2025 עם צעדים קשים מורכבים וכואבים שכולנו נרגיש, כי אנחנו מבינים את הצורך באחריות".

"אני לא מקבל ביקורת צבועה על איך אנחנו מנהלים מלחמת קיום בשבע חזיתות", הוסיף השר, "אני לא מקבל את הניסיון להתערב בהאם אנחנו עושים או לא עושים רפורמה משפטית, אם שר המשפטים מכנס את הוועדה לבחירת שופטים או לא - אין לזה שום קשר לכלכלה. העניין הזה לראייתי הוא מופרך ומגוחך לחלוטין. אני לא מקבל את רואי השחורות שמנסים לייצר תבהלה בכלכלה כדי להביא להפסקת המלחמה. הכלכלה הישראלית חזקה, נכנסו אליה חזקים ורוב הווקטורים של הכלכלה ממשיכים להיות חזקים".

כזכור, חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי׳ס החליטה לפני כשבוע להוריד את דירוג האשראי של ישראל בשתי דרגות - מרמה A2 לרמה Baa1. בחברה נימקו את ההחלטה באמצעות המלחמה והסיכון הגיאופוליטי, אך גם בעזרת ביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה, שלדבריהם היו "לא אפקטיביים מספיק במניעת הפגיעה במדדי האשראי".