בטיוטת חוק ההסדרים המעודכנת שפרסם אתמול (שני) משרד האוצר, הורחבו צעדי הקיצוצים שיובאו לאישור הממשלה בסוף החודש – וגזרות נוספות התווספו לתוכנית הכלכלית. בין 243 עמודי התוכנית, כפי שהופצו להערות הציבור, מופיע סעיף שיפגע גם בחיילים המשתחררים משירות צבאי.

לפי חוק קליטת חיילים משוחררים, חייל או משרת בשאר כוחות הביטחון שהשלים 12 חודשי שירות חובה – זכאי למענק שחרור בגובה אלפי שקלים, וכן לפיקדון כספי, שנועד בעיקר למטרות רכישת השכלה או קניית דירה. מענק השחרור והפיקדון צמודים שניהם למדד המחירים לצרכן, ועל כן מתעדכנים מדי חודש בהתאם לאינפלציה.

אולם בחוק ההסדרים מציע האוצר להקפיא את ההצמדה למדד במשך שנת 2025, מה שיגרום לשחיקתו בעקבות האינפלציה, שממשיכה לטפס מדי חודש. חגי רזניק, יו"ר הקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, זעם על ההחלטה: "רק לאחרונה התבשרנו שהגזירה לגבי ביטול מענק העבודה המועדפת ירדה מהפרק לאחר המאבק שלנו – והנה אנו מגלים את ביטול תוספת המדד למענקי השחרור. מדובר בבשורה שתפגע פגיעה של שנים באוכלוסיית החיילים המשוחררים – שהם הנושאים בנטל". 

חגי רזניק (צילום: ששון תירם)
חגי רזניק (צילום: ששון תירם)

"אני סמוך ובטוח כי כולנו נידרש כמדינה להדק חגורות לאור המצב הכלכלי", אמר רזניק, "אבל אני שב ופונה למשרד האוצר – יש אוכלוסיות שפגיעה בהן היא בגדר טאבו, בהן אוכלוסיית החיילים, ובעיקר בזמן מלחמה. אני בטוח שאם אשב עם אנשי האוצר על ספר תקציב המדינה כולו, נמצא אפשרות להתייעלות בכמה נושאים אחרים, לפני שרצים לפגוע בחיילים. אני מקווה מאוד שגם הגזרה הזאת תרד מהשולחן, ויפה שעה אחת קודם. כפי שעשינו, כך גם נמשיך וניאבק בכל מי שינסה לפגוע בחיילים ובאוכלוסיות הנזקקות לסיוע בעת הזו במיוחד".

כזכור, טיוטת חוק ההסדרים המעודכן הכילה מספר קיצוצים משמעותיים ובהם העלאת דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות עבור מובטלים ב-10%, הגבלת הזכאות לסל קליטה לעולים חדשים שסך נכסיהם לא עולה על 500 אלף ש"ח. הטלת מע"מ גם על תיירים, העלאה ב-2% את המס על רווחי הון וכן ביטול הפטור ממס על מוצרי עישון בדיוטי פרי.

בטיוטה מופיעה גם הצעה להעלאת שיעור ההפרשה של מקבלי הפנסיות התקציביות מ-2% ל-7% החל מתחילת השנה הבאה – ומהלך שמהווה הקשחה של ההצעה הקודמת שהביאו באוצר להעלות את אחוז ההפרשה לשיעור של 4%-7%.

כמו כן, הגזרות שפורסמו בטיוטה הקודמת של חוק ההסדרים, נותרו גם בגרסה זו: המיסוי על משיכת חסכונות הפנסיות וקרנות ההשתלמות, כמו גם הקפאת קצבאות הביטוח הלאומי, הקפאת שכר אנשי המגזר הציבורי ונושאי המשרות הבכירות ועוד.