בישראל 2024 כמעט ואין סיבות להעדיף התניידות בתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי. תדירות קווי האוטובוסים נמוכה מאוד, אמינותם נמוכה עוד יותר, ואם התמזל מזל הנוסעים והאוטובוס הגיע, סביר מאוד שהצפיפות בתוכו תספק להם חוויה מתסכלת במיוחד.
אחת הסיבות היחידות להעדיף את התחבורה הציבורית היא המחיר הזול יחסית שלה. אך במסגרת גזרות התקציב שאושרו בממשלה, נודע כי מחירי הנסיעה יזנקו בינואר בעשרות אחוזים, לתעריף של 8 ש״ח לנסיעה, ויכניסו מכה נוספת לאלו שמבקשים שלא לתת יד לזיהום הסביבתי ולפקקים הלא נגמרים.
״תעריף התחבורה הציבורית יותאם לממוצע ה-OECD ויועלה ב-2 ש״ח״, נכתב בהודעת משרד התחבורה, ״דבר שיאפשר תקציב ייעודי למאמץ המלחמתי והגדלה משמעותית של תוספות השירות בתדירות ובקווים, ומתן הנחות משמעותיות לאוכלוסיות מגוונות ומוחלשות״.
אלא שבניגוד למחיר - האמינות, היעילות והתדירות לא יהיו בהלימה למדינות ה-OECD. למרות שמציינים במשרד כי תהיה ״הגדלה משמעותית של תוספות השירות״, אין כל פירוט נוסף על כך, איך, מתי ובכמה?
נזכיר כי רק בחודש יוני האחרון, התייקרו מחירי הנסיעה בכ-10% מ-5.5 ש״ח ל-6. עכשיו, בעקבות הקיצוץ הכואב שספג משרד התחבורה בגובה 769 מיליארד ש״ח לאורך שלוש שנים יעלה התעריף שוב, והפעם ביותר מ-30%, זאת בנוסף לעלייה בתעריפי ה״חופשי-חודשי״. בכך יחצו המחירים בערים ירושלים ותל אביב, למשל, את תעריפי הנסיעות בערים כמו פריז, רומא, ברלין ומדריד.
העלאת המחירים תאפשר למשרד לממן את הפעימה השנייה של רפורמת ״צדק תחבורתי״, שתיתן הנחות לגרים ביישובים בעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך וכן נסיעה חינם לאזרחים ותיקים וחיילים משוחררים. אלא שהרפורמה לא שיפרה את איכות התחבורה הציבורית, אלא נתנה הנחות על תעריפים זולים יחסית ממילא, במקום העלאת התדירות.
גם בלובי 99, התייחסו להעלאת המחירים: ״הדגש של משרד התחבורה חייב להיות על שיפור השירות והתייעלות כלכלית, לפני שנכנסים לכיס של הציבור. מחירי התחבורה הציבורית בישראל אומנם מסובסדים בשיעור גבוה ביחס למדינות ה-OECD, ועומדים על 85%, אך העלות הכרוכה לנסיעת נוסע בודד עומדת על 13.8 שקלים בממוצע, דבר המצביע על פוטנציאל ההתייעלות״.
״הרשות לתחבורה ציבורית מובילה כיום תהליכים חשובים לרבות ביטול קווים לא יעילים והשקעה בתדירות אוטובוסים, תקציב שהוקפא עד להסכם הנוכחי״, מדגישים בלובי 99, ״אך כל עוד לא נראה שיפור בזמינות וודאות קווי השירות, וכל עוד מוסטים תקציבים לרפורמות לא יעילות או לפרויקטים שאינם מגדילים את כמות הנוסעים בתחבורה ציבורית, אין מקום להטלת עלויות נוספות על הציבור. באם נדרשת עלייה במחיר השירות, היא חייבת לבוא יד ביד עם שיפור איכות השירות ולא דקה אחת לפני".
חשוב לציין: במשרד התחבורה הבהירו כי ״יוקמו רשויות מטרופוליניות בתחבורה הציבורית, תתבצע הגדלה משמעותית של תדירויות וקווי אוטובוס בתחבורה הציבורית, יופעלו לראשונה שבעה קווי תחבורה באמצעות רכבות על גלגלים״, ואכן מדובר בצעדים חשובים, אלא שאין שום אזכור למועד בו צפויות שיטות ההתייעלות הללו לצאת לפועל.
הדוגמאות באירופה ושאר מדינות ה-OECD מוכיחות שוב ושוב כי ציבור משתמשי התחבורה הציבורית מוכן לשלם תעריף כזה, בסדר גודל של 8 ש״ח, אך רק כשבתמורה, מוצעות לו אפשרויות בעלות איכות גבוהה, תדירות מספקת ואמינות שמאפשרת הסתמכות על האוטובוסים. ללא קידום הצורך הזה, אזרחי ישראל ימשיכו לבחור ברכבים הפרטיים המזהמים, והפקקים רק ימשיכו להתארך.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״מחירי התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם. באשר ליעילות התח״צ, במסגרת התקציב סוכם על 250 מיליון שקלים עבור תוספות שירות שיגבירו דרמטית את תדירות הקווים ויוסיפו קווים חדשים.
זאת לצד המשך קידום הפרוייקטים התחבורתיים לחיבור קרית שמונה ואילת מסילות ברזל, הקמת רשת רכבות קלות, קידום פרויקט המטרו, ייעול ושיפור הרכבות הכבדות ע״י הוספת מסילות, חשמול רכבות ותוספת קרונות. כל אלו עתידים לבצע מהפכה שתוזיל ותייעל את התח״צ ב-2025״.