הצמיחה לנפש האטה ברבעון השני של 2024 ועמדה על 0.2% בלבד – ובחישוב שנתי צמיחה של 0.7% – כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים האלה מגיעים לאחר שנתוני אוגוסט היו גבוהים יותר ובישרו על צמיחה רבעונית של 0.3%, ששיקפה צמיחה שנתית של 1.2%. 

חשוב לזכור – מאחר וקצב גידול האוכלוסייה בישראל בשנה עומד על 2%, כל נתון שנמוך מכך מהווה ירידה בתמ"ג לנפש. מדובר בבשורה רעה למשק ולצרכנים, שכן משמעות הדבר היא שהישראלי הממוצע נעשה עני יותר ויותר. בעוד שהצמיחה ירדה בצורה משמעותית לרמה של 0.7%, הוצאות הצרכנים הפרטיות זינקו ב-11.4% לעומת שנה שעברה במהלך אותו פרק זמן. הדבר מעיד על תלות גבוהה בהוצאות הצרכנים כדי להניע את הצמיחה הכלכלית – תלות שאי אפשר להסתמך עליה לאורך זמן.

משיכת כספים מקרנות ההשתלמות - הטבה לציבור או גזירת קופון של המדינה?

המשקיעים מריחים ליל גלנט 2: השקל נחלש דרמטית, הבורסה צונחת

גם הייצוא של סחורות ושירותים, למעט יהלומים וסטארט-אפים, ירד ב-8.3% לעומת שנה שעברה ברבעון השני של 2024. במקביל, ההשקעה בנכסים קבועים ירדה ב-4% לעומת שנה שעברה. ירידות אלו, יחד עם האטת הצמיחה בתמ"ג, מציירות תמונה של כלכלה המתמודדת עם קושי במציאת מנועי צמיחה מעבר להוצאות הצרכנים.

"השורה התחתונה היא שהנתונים עודכנו כלפי מטה ומצביעים על נסיגה של התוצר הכללי", אומר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי של בנק מזרחי טפחות, "כמו גם התוצר למעט מיסים נטו על הייבוא, התוצר העסקי והתוצר לנפש. היות והצריכה הפרטית גדלה, במהלך הרבעון השני (או ירדה פחות לעומת הרבע המקביל אשתקד), והצריכה הציבורית זינקה (גם ללא ייבוא ביטחוני), נרשמת פגיעה בהשקעה בנכסים קבועים - מה שיגביל את התוצר הפוטנציאלי של המשק בהמשך ויגדיל את הפער בינו לבין התוצר העסקי".

"להערכתי, מוקדם לקבוע שהמשק הישראלי בדרך לסטגפלציה – התמתנות כלכלית יחד עם התחממות אינפלציונית", הוא אומר, "זאת משום שכל שיפור בצד ההיצע עשוי לשפר את נתוני הצמיחה, בהיעדר מגבלה מצד הביקוש. לראיה, השכר למשרת שכיר גדל בקצב מהיר, התעסוקה גבוהה ושיעור הבלתי מועסקים יורד בעקביות. היום נמסר כי בחודש אוגוסט ירד שיעור זה ל-2.6% בלבד, ובמצב "רגיל" היה מצביע על תעסוקה מלאה".

"גם לגבי האינפלציה, בין השאר נוכח אתגרי מדידה, עדיין מוקדם לדעת אם לפנינו גל של עליות מתמשכות או חזרה למדדים נמוכים יותר", מסכם מנחם, "אולם, אם נתוני האינפלציה והצמיחה ימשיכו בכיוון של אתמול והיום, האפשרות הזו עלולה לעמוד על הפרק".

עוד פרסמה הלמ"ס כי בחודש אוגוסט, האבטלה נמצאה בשפל היסטורי ועומדת על 2.6% - שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז שנת 1973. בחישוב מנוכה עונתיות, שיעור האבטלה עומד על 2.7%, מתוך 60.9% המועסקים במשק. שיעור התעסוקה, כלומר אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה, עומד החודש על 61.2% - ללא שינוי מחודש יולי. אחוז הנעדרים זמנית מעבודה נבע ב-4.6% מסיבות כלכליות, ב-6.9% ממילואים וכן ב-0.7% מסיבות אחרות.