העודף בחשבון השוטף של מדינת ישראל ברבעון השני של 2024 הסתכם ב-5 מיליארד דולר, ירידה של 600 מיליון דולר בהשוואה לרבעון הקודם, כך לפי נתוני מאזן התשלומים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כלומר, ההכנסות של ישראל מעסקאות שביצעה או שביצעו אזרחיה עם מדינות אחרות נשארו חיוביים ביחס להוצאות בתקופה זו, אך הרווח הצטמצם משמעותית – ביותר מ-10%.

הירידה היא תוצאה של מספר גורמים מנוגדים. מצד אחד, נרשמה ירידה משמעותית של 800 מיליון דולר בחשבון ההכנסות הראשוניות, הכוללות תקבולי ריבית ודיבידנדים על השקעות פיננסיות בחו"ל. על הירידה הזו מחפה באופן חלקי העלייה ב-500 מיליון דולר בחשבון ההכנסות המשניות, המורכב בעיקר מהעברות ממשלתיות.

פורום העסקים לנתניהו: "חדל להתעסק בפוליטיקה מכוערת באמצע מלחמה"
עוד ח"כית לשעבר נכנסת לתחום המבוקש: זה הג'וב החדש של רויטל סויד

תחום השירותים, ובפרט שירותי הייטק, ממשיך להוות נקודת אור בכלכלה הישראלית. העודף בחשבון השירותים עמד ברבעון החולף על סכום מרשים של 9.7 מיליארד דולר, זאת למרות ירידה קלה בהשוואה לרבעון הקודם. יצוא שירותי הייטק היווה כ-77% מסך יצוא השירותים העסקיים, נתון המצביע על חשיבותו הקריטית של הענף למשק הישראלי. במקביל, נרשמה עלייה בהשקעות ישירות של תושבי חוץ בישראל, שעמדו על 5.9 מיליארד דולר ברבעון השני של 2024, לעומת עלייה של 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם.

מאזן הנכסים וההתחייבויות של ישראל כלפי חו"ל ממשיך להיות חיובי. בסוף יוני 2024 הסתכם עודף הנכסים על התחייבויות בסך של 229.1 מיליארד דולר, עלייה משמעותית לעומת 196.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלו מעידים על עמידות יחסית של הכלכלה הישראלית, אך גם מציפים אתגרים שעליה להתמודד עימם, ובראשם הירידה בהכנסות מהשקעות פיננסיות בחו"ל.

"בסך הכול אנו עדים לירידה הן של חשבון הסחורות והשירותים (סחר חוץ) והן של החשבון השוטף – המשקף את כל העסקאות של כלכלת ישראל מול חו"ל", מסביר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, "אולם, יש אור בקצה המנהרה. כאשר בוחנים את גישת המשקיעים הזרים כלפי הפוטנציאל של כלכלת ישראל בשגרה, ניכר כי היא חיובית".

"כך", הוא אומר, "בעוד ההשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל עלו ברבע השני ב-2.7 מיליארד דולר ובמחצית הראשונה ב-5.6 מיליארד ש״ח, ההשקעות הישירות של תושבי חו"ל בישראל עלו, בהתאמה, ב-5.9 ו-7.9 מיליארד ש״ח. כלומר, כיוונן הפוך מזה של ההשקעות הפיננסיות".

"בשורה התחתונה", מסכם מנחם, "על אף ההרעה ברבע האחרון, על פני זמן ביצועיה של כלכלת ישראל נותנים לנו מרחב תמרון ובעתות רגיעה יספקו תמיכה בסיסית לשקל. נכסי המשק בחו"ל בסוף יוני 2024 הסתכמו בסך 731.7 מיליארד דולר, והתחייבויות המשק לחו"ל – בסך 502.6 מיליארד דולר. יתרות המט"ח בידי בנק ישראל תמשכנה להוות נקודות חוזקה למשק".