"אין ספק שמה שקורה לתושבי הצפון הוא הזנחה פושעת של הממשלה. אחרי שכבר קיבלו החלטה לפנות מהיישובים 100 אלף איש, היה אפשר לעשות את זה בדרך של הסדר דיפלומטי. אני עדיין לא מבין מה כוונת הממשלה הזאת", כך אומר ל"מעריב" יזם ההייטק אראל מרגלית.

לא רק חיזבאללה: אנשי מקצוע שעדיין משתמשים בביפרים בישראל

מרגלית, ששימש בעבר כחבר כנסת מטעם העבודה ואף התמודד על תפקיד יו"ר המפלגה, עומד היום בראש קרן JVP. לדבריו, "הממשלה החליטה בינתיים שלא לצאת למלחמה - אבל גם לא להגיע להסדר מדיני. הצרפתים והאמריקאים הביאו הסדר שהוציא את חיזבאללה מעבר לקו הליטני, אבל ישראל לא לקחה את ההסדר. תחילה צריך להגיע להסכם בדרום ולהחזיר את החטופים. כל עוד זה לא קורה - ההחלטה ללכת לשלב נוסף שעלול להביא למלחמה כוללת, העלולה להתפתח בניגוד לעמדת האמריקאים - היא החלטה לא נבונה. נכון שנצטרך להתמודד מול חיזבאללה ומול איראן, אבל צריך לבחור את העיתוי. אם הממשלה הולכת למלחמה שתימשך שישה עד שבעה חודשים, זו טעות קשה".

מרגלית - בשיתוף רשות החדשנות, המרכז לפיתוח הנגב והגליל ומכון המחקר מיגל - חנכו השבוע את מרכז החדשנות לקליימטק שיעסוק בטכנולוגיות אקלים, בתקווה ובחוסן כלכלי לחברות סטארט־אפ הפועלות באזור. היקף ההשקעה בפרויקט - מיליוני דולרים, מתוכם תמיכה ממשלתית של 10 מיליון שקל שתתפרס על פני חמש שנים. לדבריו, "דווקא עכשיו, ולמרות כל האתגרים באזור, אנחנו בוחרים להשקיע בגליל, להשקיע בסטארט־אפים, ביזמים ובילדי הגליל. מרכז החדשנות ייתן תקווה חדשה לקהילת ההייטק בגליל, כדי שתחזור ותעמוד על הרגליים דווקא בתקופה הקשה והמאתגרת שבה אנו נמצאים.

"מאז תחילת פעילותנו נוספו בין קריית שמונה לראש פינה 104 חברות הזנק. מאז 7 באוקטובר, המרכז במחניים הרחיב את פעילותו למסגרת הקליימטק. ההשקעות נעשות במתכונת של חממה טכנולוגית מתקדמת עם חברות בוגרות יותר".

בתשובה לשאלה אם זאת לא התאבדות עסקית להשקיע בעיתוי הנוכחי במיזם בגליל, הוא עונה: "המיזם לא הוקם בתוך קריית שמונה אלא במחניים, ולשם גם יגיעו חברות ההזנק. אני לא מתעלם מההערכות שהולכים להיות חודשים לא פשוטים בצפון, אבל נתמודד".

מרגלית מגדיר את הפעילות בצפון "כבלון חמצן נוסף לקהילת ההייטק הגלילית, שממשיכה בכל הכוח למרות אתגרי השנה האחרונה. דווקא עכשיו אנחנו חושבים שזה הזמן להשקיע בגליל. אני נפעם מהאומץ והציונות בעיניים של כל אחד מהיזמים האלה, שנשארו לעבוד מהגליל או מקריית שמונה".