מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהתפרסמו היום (שני) עולה כי שיעור האבטלה בישראל ממשיך במגמה שהציג בחודשים האחרונים, וירד באוגוסט האחרון ב-0.1%.

בחודש שעבר עמד אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בישראל על 2.6%, לעומת 2.7% בחודש שלפניו. יחד עם זאת, מהנתונים עולה כי שיעור התעסוקה, כלומר אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה, דווקא לא היה בעלייה, ועמד החודש על 60.9% - לראשונה זה כמה חודשים, הציג ירידה של 0.1% בהשוואה לנתון של יולי 2024.

במטרה להסתיר את היעלמות סינוואר: הצעד החריג שביצעו בחמאס | דיווח
מותג Beko מציג: בינה מלאכותית גם במוצרי החשמל הביתיים

באוגוסט 2024 האחוז הגבוה ביותר של המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה היה במחוז תל אביב - 68.1% (68.3% בחודש הקודם). האחוז הנמוך ביותר היה במחוז ירושלים – 51.8% (53.0% בחודש הקודם). אחוזי ההעסקה הגבוהים ביותר נרשמו בענף החינוך ובענף הבריאות, רווחה וסעד.

בלמ"ס מציינים כי אחוז הנעדרים זמנית מעבודה נבע ב-4.6% מסיבות כלכליות, ב-6.9% ממילואים וכן ב-0.7% מסיבות (בחודש שעבר נתון זה הוגדר ע"י הלשכה כ"מספר קטן שאינו ניתן לפרסום"). 

אולם, הירידה באחוז האבטלה לאו דווקא מהווה נתון חיובי. "הירידה באבטלה מתחברת לאינפלציה הגבוהה", הסביר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, "עכשיו, כשהאבטלה בשפל, הדבר יוצר יחסי ביקוש שמתבטאים בעליית שכר".
 
מנחם המשיך והסביר: "כשבמקביל עליה במספר המשרות הלא מאוישות, המשמעות של אבטלה נמוכה היא שלמעסיקים קשה יותר לאייש משרות, וצריכים 'לפתות' עובדים ולהעלות את השכר - מה שמעודד את האינפלציה".

"המשק הישראלי – בנסיבות כלכליות "רגילות", היה נמצא במצב של תעסוקה מלאה", ציין מנחם, "שני נתוני התעסוקה האחרונים מהווים מכשול נוסף בדרך להורדת ריבית בתקופה הנראית לעין".

סקר כוח האדם הוא המקור העיקרי למידע על כוח העבודה בישראל. הוא נערך באופן שוטף על ידי הלמ"ס, והוא מייצג כ-18,400 אנשים מגיל 15 ומעלה.