עליות המחירים בשנה החולפת השפיעו באופן משמעותי על הוצאות משקי הבית בישראל, במיוחד בתחום המזון ותחזוקת הדירה. כך עולה מסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה.

ממצאי הסקר שנערך לאחרונה בקרב 518 משיבים מעל גיל 18 (המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל), מצביעים על כך שהמצב הכלכלי והביטחוני השפיעו באופן ניכר על הרגלי הצריכה והחיסכון של הציבור.

ביטול שטר ה-200: מאבק בהון השחור או פגיעה בפרטיות? בבנק ישראל לא מתרגשים
הסיבה נחשפת: מדוע הירידה באחוז האבטלה צריכה להדאיג אותנו?

כ-42% מהמשתתפים בסקר דיווחו על החמרה במצבם הכלכלי מאז תחילת המלחמה. 17% מהמשיבים בסקר דיווחו, כי נאלצו בשנה החולפת לוותר על טיפול רפואי או תרופתי בשל עליות המחירים, ובמקביל כ-34% השיבו כי הוציאו יותר כסף על מחירי תרופות ושירותי רפואה.

כ-82% מהמשיבים השיבו, כי הוציאו יותר כסף על מזון השנה בהשוואה לשנה הקודמת. כ-65% דיווחו על עלייה בהוצאות תחזוקת הדירה (חשבונות חשמל, מים, גז וכדומה). 59.7% דיווחו על עלייה בהוצאות על רכב (קנייה, ביטוחים, אגרות ואחזקה). כשליש מהמשיבים (34.2%) נאלצו לצמצם בהוצאות על תרבות, תיירות ונופש. שיעור דומה (33.6%) דיווחו על צמצום בהוצאות על ריהוט וציוד לבית וכל ישראלי רביעי (24.5%), כך לפי הסקר, צמצם בהוצאות על הלבשה והנעלה.

עוד עולה מהסקר, כי קרוב למחצית מהישראלים (49.3%) שדיווחו כי הורע מצבם הכלכלי, יקטינו את סל הקניות לחגים. 87.3% מהמשיבים סבורים כי השנה עלות סל הקניות לחגים יקרה יותר בהשוואה לשנים קודמות. 64.6% מהמשיבים השוו מחירים בין רשתות מזון לפני ביצוע הקנייה הגדולה לחגי תשרי. נתון שמשקף עלייה של כ-10% בהשוואה לשנה קודמת. 47.1% מהמשיבים מפצלים את הקנייה העיקרית לחגי תשרי למספר חנויות כדי לחסוך בכסף.

עוד עולה מהסקר, כי כ-47% מהנשאלים רכשו מראש יותר מוצרי מזון, בשל החשש שמצב הלחימה עלול למנוע מהם לצאת לקניות. בין המוצרים הפופולריים שנרכשו ניתן למצוא מים, שתייה מתוקה, שימורים ומוצרי יסוד כמו קטניות ואורז. "המציאות הביטחונית והכלכלית המורכבת שכולנו מתמודדים איתה בשנה האחרונה, דחקה משפחות רבות – גם כאלה שבהן שני בני הזוג עובדים – למצב שהן חייבות להצטמצם כדי לסגור קצוות", התריע מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון.