נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הודיע היום (שלישי) כי בכוונת ההתאחדות להגיש תביעה של מיליארדים כנגד המדינה בגין נזקי המלחמה. בתדרוך לעיתונאים מסר סרוגו: "על פי התנהלות הממשלה והקצב הנוכחי של הגעת עובדים לענף הבנייה, רק בסוף שנת 2025 נגיע להיקף כוח העבודה של לפני פרוץ המלחמה.

עוד אמר כי "המדינה נכשלה בטיפול במשבר העבודה בענף והביאה לשורת כשלים דרמטיים שגם אותם היא לא מצליחה לתקן. אנחנו דורשים מהממשלה לצאת למבצע להבאתם של כלל העובדים הנדרשים לענף לא יאוחר מסוף הרבעון הראשון של שנת 2025 וגם זה מאוחר מדי". 

יו"ר ההסתדרות נגד האוצר: "עוד הטלת מיסים על האדם העובד - לא יהיה"
ערוץ 14 לזהבה גלאון: "הושפלה בבג"ץ, תודה לך!"

ראשי ההתאחדות הצהירו כי בכוונתם לפנות לבית המשפט על מנת שיגדיר את המלחמה כאירוע מסכן חוזים. לדבריהם, מוטב שהממשלה לא תגיע למצב בו ההכרעה תתקבל בבית המשפט, ומוטב שתפעל קודם בעצמה. "הצענו לה כמה פתרונות אבל עד כה לא מקשיבים לנו. במקביל, אנחנו מתכננים ללוות את הקבלנים בתביעת נזיקין כנגד המדינה. מדובר בסדר גודל של מיליארדי שקלים וכדאי שהמדינה תתייחס לכך". 

במסגרת התדרוך, הציגו ראשי ההתאחדות שורת נתונים שאת חלקם נמנעה המדינה לפרסם עד כה, המצביעים על חומרת המצב בענף הבנייה כיום. הנתונים מבוססים על הערכה אופטימית שלפיה קצב כניסת העובדים הזרים לענף הבניה יעמוד על 3,500 איש בחודש וללא עצירת עבודות ארוכת טווח בשנתיים הבאות, זאת למרות אי היציבות הביטחונית שחווה המדינה. 

תחזית ההתאחדות: מחסור של רבע מיליון דירות בסוף 2025

לדברי הקבלנים, בסך הכול, מספר העובדים בענף הבנייה והתשתיות עומד על 212,000 – נמוך ב-47,000 מהמצב לפני המלחמה. מנכ"ל ההתאחדות, יגאל סלוביק, חשף כי מספר העובדים הזרים שהגיעו מאז ינואר 2024 לישראל מסתכם ב־16,000. זאת, מול החלטת הממשלה להביא לכאן 60,000 עובדים בתוך חודשים סופרים שהתקבלה בדצמבר 2023.

מנכ"ל ההתאחדות, יגאל סלוביק, אמר: "בשקלול היקפי שעות העבודה של כל העובדים, אנחנו נקבל חזרה מלאה לתשומות העבודה שהכרנו טרם המלחמה רק בסוף 2025. כתוצאה מכך, בשנתיים שיעברו עד סגירת הפער, יצטברו במשק ירידה בהתחלות וגמר בניה מכל הסוגים, נסיגה בתוצר וההשקעה הגולמית, ואובדן ענק של הכנסות ממיסים למדינה".

ראול סרוגו וחיים פייגלין (צילום: ינאי אלפסי)
ראול סרוגו וחיים פייגלין (צילום: ינאי אלפסי)

"זמן הבנייה של דירה ממוצעת יזנק עד סוף 2025 מ־33 ל־38 חודשים בשל המחסור בעובדים. לאור זאת, אנו מעריכים שהמחסור בדירות בישראל עומד לזנק עד סוף שנת 2025 ב־25,000 דירות להיקף של מעל 250,000 דירות", המשיך.

יו"ר אגף יזמות ובניה בהתאחדות, חיים פייגלין, הציג את רשימת דרישות היזמים מהממשלה: "ענף הבנייה הוא קטר שיכול לחלץ את המשק ממיתון, ודווקא חוסר תפקודו יגרור את המשק למיתון עמוק. ⁠יש לפתור את בעיית העובדים, לשחרר את הליכי התכנון המסורבלים, לבטל את המנגנון המעוות של היטלי ההשבחה ולתמוך בנדיבות בשלטון המקומי בדרך ישירה".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ (צילום: מרק ישראל סלם)
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ (צילום: מרק ישראל סלם)

"יש לעדכן בדחיפות את התוכנית הלאומית לדיור", הוסיף פייגלין, "שנערכה בשנת 2017 ואיננה רלוונטית עוד, ליעד של 100 אלף יחידות דיור לשנה בהתחלות בנייה ובסיומי בנייה, בעוד כיום בפועל נבנות כ-55 אלף נטו בקיזוז דירות שנהרסות ונבנות מחדש. בנוסף, ⁠יש להעתיק את מרכז הכובד של הפעילות הממשלתית ממעורבות בשוק הדירות למכירה (מחיר מופחת) למעורבות בשוק הדיור להשכרה המשפיע על הכלכלה דרך האינפלציה והריבית".