יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, התייחס היום (ראשון) להורדת דירוג האשראי של ישראל מצד מוד'יס ולמשמעויות הכלכליות של המלחמה בוועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של קבוצת "הג'רוזלם פוסט", "מעריב" ואתר "וואלה!", בשיתוף פעולה עם בנק לאומי.

"רכבת ישראל היא הפתרון למשק בסיום המלחמה"

"יש משמעויות נרחבות להורדת הדירוג", אמר, "כולל ריבית הגיוס של הממשלה שתעלה. לא בהכרח יהיו השלכות לכך מיידיות מחר בבוקר, אבל עלויות הגיוס של הממשלה והסקטור הפרטי יעלו. כשהריבית גבוהה, הכדאיות של פרויקטים ירודה וזה ישפיע הן במאקרו והן במיקרו".

כשנשאל על הסיכוי להתאוששות מהורדת הדירוג והשלכותיה, ענה: "המלחמה שהתחילה ברבעון האחרון של 2023, השפיעה משמעותית על הצמיחה. באותו רבעון, היא עמדה על מינוס 20%, כמובן באופן ידוע ומתבקש מהמלחמה. הציפייה הראשונית שלנו היא שמדינת ישראל יודעת לחזור מאוד מהר מאירועים צבאיים ולצמוח מהם לאחר מכן".

"אנחנו מעריכים שבשנת 2025, הוצאות הממשלה על הריבית בגין החוב יגדלו ב-10 מיליארד שקלים", התריע, "כמעט כמו כל הוצאות משרד הרווחה. זה ילווה אותנו שנים קדימה, יחד עם הוצאות ביטחון שהן נגזרת של המלחמה ושל התפיסה הביטחונית".

"הורדת הדירוג היא לא עבור הממשלה, אלא עבור השוק", הוא אמר, "צריך לזכור שהשוק מתמחר אותנו באופן נמוך יותר ממה שמוד'יס מתמחרים. חשוב להתקדם עם התקציב שאינו רק תוכנית כלכלית, הוא נותן אמינות ואופק קדימה. לדבר על התקציב זה יפה, אבל צריך גם לבצע. נכון - חברי הכנסת לא אוהבים את מה שנקרא גזירות, אבל יש הבנה שהמלחמה והמציאות הביטחונית עולות כסף. יש הכרח להתקדם מהר עם הדבר הזה, כדי לשדר אמינות".

בשבוע שעבר הועלו טענות כנגד האוצר לגבי רצונו להגביל את ההטבות על קרנות השתלמות. על כך הבהיר הממונה על התקציבים כי "לא הצענו למסות את קרנות ההשתלמות, או את ההטבה המרכזית בהפקדה או את הפטור על רווחי הון ב-6 השנים הראשונות - אלא למסות החל מהשנה השביעית ומעלה את הפטור על רווחי הון, ואין צודק מזה. אני קורא למי שלא צריך - אל תגעו בקרנות ההשתלמות".

גרדוס הזהיר ממשבר החינוך, וטען כי הקשר בין הנושא לבין הכלכלה והביטחון ישיר. "הבסיס לביטחון הוא כלכלה", הסביר גרדוס, "הבסיס לכלכלה הוא חינוך - ואנחנו הולכים למקום לא טוב מבחינת החינוך, במגמה שהולכת ומחריפה. במגזר הערבי התוצאות הן של עולם שלישי. לדבר הזה יש השלכות על תעסוקת נשים, על הצבא ומבחינה כלכלית זה דרמטי - ולא מטופל בצורה אסטרטגית. אם הממשלה לא תטפל בכך בדחיפות, זה יהיה איום קיומי על העוצמה הכלכלית של ישראל. צריך להכיל את הנטל על כמה שיותר אוכלוסיות. בסופו של דבר, גם מעמד הביניים וגם המעמד הגבוהה יצטרכו לשאת בו".