אז קראתי את הדו"ח של סוכנות הדירוג מודי'ס שבחרה להוריד את דירוג האשראי של ישראל רגע לפני שישראל הורידה עשרות טונות על נסראללה. מה אגיד לכם, לא נפלתי. אז כן. הגירעון התקציבי עלה וזאת עובדה. גם התוצר נפגע וגם זו עובדה. אבל היי, אנחנו במלחמה. זה צפוי והשוק כבר מזמן שקלל את זה. הרבה לפני הורדת הדירוג שבשונה מכל ההפחדות, לא תשפיע במידה רבה (ואף לא מועטה) על משפחת ישראלי.

למה? תיכף תראו למה המצב שלנו הרבה יותר טוב מכפי שאנחנו בעצמנו מעריכים אותו. אבל קודם אתייחס לעניין "החמור" ביותר בדו"ח של מודי'ס – העלייה המתמשכת ביחס החוב-תוצר של ישראל שכבר הגיע ל־70% תוצר. נדמיין משפחה ישראלית שסך כל החובות שלה עומד על שבעים אחוז ממה שהיא מכניסה מידי שנה. 

בנוסף להתייקרות של 5.3%: אלו הרשויות שמתכננות להעלות לכם את הארנונה
כמחצית בבית שמש, 0 במגזר הערבי: נפתחה ההרשמה להגרלת דירה בהנחה

כנראה שלא נצטרך להתאמץ במיוחד לדמיין. אם יש משהו שהישראלים אלופים בו אחרי ההייטק, זה האוברדרפט. אבל שימו לב מה קורה למדינות אחרות. אתם יודעים מה יחס החוב תוצר של ארצות הברית? שם עומד יחס החוב תוצר על 120%. כלומר, הכלכלה האמריקאית, הגדולה ביותר בעולם, חייבת יותר ממה שהיא מייצרת. אנחנו חייבים פחות, הרבה פחות.

ואתם זוכרים את משפחת ישראלי עם החוב-תוצר שלה? מה תגידו אם אספר לכם שלמשפחה הזאת יש חסכונות בגובה 40% מה"תוצר" שלה, גם אז תגידו שצריך להוריד לה את דירוג האשראי?

יתרות מטבע החוץ שבנק ישראל מחזיק עבור המדינה עומדים על יותר מארבעים אחוזים מהתוצר (כ־42%). כלומר, במצב חירום, יש לנו מאיפה לקחת. אנחנו מדברים פה על קרוב ל־800 מיליארד שקלים. זה גבוה יותר מתקציב 2024 גם אחרי תיקוני התקציב שנעשו בשל המלחמה.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

במילים אחרות, המצב לא כה גרוע. הוא גם לא כה טוב. הוא דורש שיפור ואת זה בדיוק מנסה ישראל לעשות בעזה, לבנון, תימן, סוריה וכנראה גם באיראן. ישראל מסלקת את "טבעת האש" ומשפרת את מצבה הגיאופוליטי, מה שיתרום לכלכלה ויעלה את קרנה ואת דירוג האשראי שלה. 

ייתכן, כך אומרים פרשנים רבים, שהדירוג של מודי'ס הוא "פוליטי". ייתכן, כך אומרים פרשנים רבים, שהדירוג של מודי'ס נובע מחוסר הבנה ביסודות המשק הישראלי שמורגל לחיות "על הקצה" ולהתנהל בשגרת חירום. ייתכן, כך אומרים פרשנים רבים, שהדירוג של מוד'יס הגיע בעיתוי מביך, רגע אחרי שישראל שבה והזכירה לכולם את לכידותה ועוצמתה הצבאית. בכל מקרה, לעניות דעתי אין להתרגש מהורדת הדירוג יתר על המידה.

העלאות המיסים הצפויות בשנה הבאה אמנם לא מבשרות טוב. אבל הן הכרח שנובע ממצב המלחמה שנכפה עלינו. נאחל לעצמנו שהשנה החדשה שזה עתה נכנסת, תהיה שנה של ניצחון, של שלום, של כלכלה פורחת ושל צמיחה כזאת שגם חברות דירוג בעלות נטיות "פוליטיות", לא יוכלו להתעלם ממנה. בברכת תשפ"ה טובה ומתוקה, ושכל החטופים יחזרו למשפחותיהם עוד בטרם תסתיים תשפ"ד. כתיבה וחתימה טובה!

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.