מתקפת הטילים של איראן על ישראל אתמול (שלישי) הובילה לעלייה חדה במחירי הנפט, כאשר הסיכון להסלמה צבאית בין המדינות מציף חוסר ודאות בנוגע להמשך הזרמת הנפט מאזור המפרץ הפרסי — אחד האזורים החשובים בעולם מבחינת השוק.

לפי בלומברג, מחיר הנפט מסוג ברנט זינק ביותר מ-5% לאחר המתקפה אתמול, כשהוא חוצה את רף ה-75 דולר לחבית, עם עלייה של כ-5 דולר ביומיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח תגובה ישראלית, מה שמגביר את הסיכון להחרפה במצב בין שתי המדינות, ומותיר את המזרח התיכון, שאחראי על שליש מהפקת הנפט העולמית, בחוסר ודאות.

ערב ראש השנה: הישראלים בהכנות אחרונות לחג - וההוצאות באשראי קפצו ב-11%
גורם ביטחוני: "אנחנו משחקים שחמט מול האיראנים - אתמול הם קיבלו מט"

למרות זאת, אנליסטים סבורים שהשוק עדיין לא תמחר באופן מלא את הסיכון שבמתקפות נוספות על מתקני הנפט האיראניים, או לסבירות שבטהרן ינסו לחסום את מיצר הורמוז — איום שהוצב פעמים רבות אך לא מומש.

סעד רחים, הכלכלן הראשי של קבוצת טראפיקורה, ציין בפני בלומברג: "אף אחד לא יודע עד כמה האירוע יסלים – מה תהיה התגובה הישראלית, האם תהיה אחת איראנית, האם שחקנים אחרים יתערבו? החשש הוא שההסלמה הזו תשפיע על תשתיות האנרגיה ועל הזרמת הנפט, מה שיכול להוביל לעלייה חדה במחירים. השווקים רגישים מאוד לסיכונים גיאופוליטיים".

התקיפה האיראנית בישראל (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לפי בלומברג, אם תוטלנה סנקציות כלכליות על איראן מצד ארה״ב ובעלות בריתה, המפיקה יותר מ-3 מיליון חביות ביום, מחירי הנפט עשויים לעלות ב-7 דולרים לחבית, וב-13 דולרים אם ישראל תתקוף מתקני אנרגיה איראניים. "שיבוש המעבר במיצר הורמוז עלול להוביל לעליות של בין 13 ל-28 דולר במחיר הנפט", ציין רחים.

מיצר הורמוז הוא נתיב צר בו עובר כמעט כל הנפט המופק באזור בדרכו לשווקים העולמיים. קרבתו לאיראן עלולים לסכן את האניות העוברות בו, מה שמחמיר את הסיכונים לסחר בנפט. “זהו מצב שדורש תשומת לב רבה," מסכם רחים, "השווקים לא יכולים להרשות לעצמם להיות שאננים".