בעידן שבו העולם עובר לשימוש נרחב באנרגיות מתחדשות, כמו שמש ורוח, האתגר המרכזי הוא היכולת לאגור את האנרגיה הנוצרת בצורה יעילה וזולה. ללא אגירה אפקטיבית, קשה לנצל את מלוא הפוטנציאל של מקורות האנרגיה המתחדשים, ולא ניתן להיגמל מהתלות בדלקים מזהמים. כאן נכנסת לתמונה EEXION, סטארט-אפ ישראלי פורץ דרך, שמציע פתרון חדשני לאגירת אנרגיה באמצעות סוללות מתקדמות המבוססות על אלקטרודות פחמן מועשרות.

האתגר המרכזי בשוק אגירת האנרגיה כיום הוא התלות הרבה בסוללות ליתיום-יון, אשר פותחו בעיקר עבור שוק הרכב החשמלי. למרות השימוש הנרחב בסוללות אלו, הן מבוססות על טכנולוגיות ישנות שפותחו לפני למעלה מ-20 שנה, שאינן מתאימות לצרכים הספציפיים של שוק אגירת האנרגיה לרשתות חשמל. חסרונות הסוללות כוללים עלות ייצור גבוהה וזמינות מוגבלת של חומרי גלם, דבר שמקשה על הורדת עלויות הייצור והאספקה.

סוללות ליתיום-יון מתדרדרות בביצועיהן לאחר מספר מאות מחזורי טעינה ופריקה, דבר שמגביל את השימוש בהן לאורך זמן באגירת אנרגיה בקנה מידה גדול. יתרה מכך, השוק נשען על אספקת חומרי הגלם הנשלטת בעיקר על ידי סין, דבר שמגביר את התלות הכלכלית והפוליטית במעצמה אחת. תוצאה זו מחמירה את הבעיות בשוק ומובילה לכך שאין פתרונות מותאמים וזולים מספיק לאגירת אנרגיה עבור רשתות חשמל, דבר שעשוי לפגוע ביכולתן של מדינות לעמוד בביקוש הגובר לאנרגיה מתחדשת.

חברת EEXION פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך המתבססת על אלקטרודות פחמן מועשרות ואנודה מתכתית. הסוללות שלה מציעות צפיפות אנרגיה מרשימה של 200 Wh/kg בעמידות גבוהה לאורך אלפי מחזורי טעינה, מבלי לאבד מהקיבול שלהן.

אחת ההצלחות המרכזיות של EEXION היא העלות הנמוכה של הטכנולוגיה שלה. בעוד שחומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות ליתיום-יון עשויים לעלות בין 20,000 ל-50,000 דולר לטון, החומרים החדשניים של EEXION מתומחרים בכ-3,000 דולר לטון בלבד, ומתאימים ליישום בקווי ייצור קיימים. זה מאפשר לחברה להציע תאי סוללה במחיר חסר תקדים של כ-30 דולר לקוט"ש (kWh), מה שיכול לשנות לחלוטין את כללי המשחק בשוק אגירת האנרגיה.

מעבר ליתרונות הטכנולוגיים והכלכליים, הסוללות של EEXION מציעות גם יתרונות סביבתיים משמעותיים. בניגוד לסוללות ליתיום-יון, שהן מורכבות ויקרות למחזור, סוללות הפחמן של החברה ניתנות למחזור בצורה פשוטה וזולה הרבה יותר. בנוסף, תהליך הייצור של סוללות אלו אינו תלוי בחומרים נדירים, מה שמפחית את הנזק הסביבתי הנגרם מתהליך הייצור.

חברת EEXION ממצבת את עצמה בחזית השינוי התעשייתי עם צוות מנוסה וחדשני. ד"ר דוד מלכה, ה-CTO והמפתח הראשי של הטכנולוגיה, יחד עם סמנכ"ל הפיתוח ד"ר מיכאל סלמה, ראשת צוות הנדסת הסוללות יובל רפפורט והכימאי הראשי ד"ר שי אליהו, מובילים את המהפכה בתחום אגירת האנרגיה.

סבב ההשקעה הראשון של החברה (Pre-seed) בהובלת קרן Capital Nature ומשקיעים נוספים, הביא את EEXION להוכחת הטכנולוגיה בתאי פאוץ' מעבדתיים, כמו גם בהוכחה במעבדת פיתוח של אחד משחקני האנרגיה המרכזיים באירופה. טכנולוגיית אגירת האנרגיה של EEXION לא רק מציעה ביצועים גבוהים ועמידות לטווח ארוך, אלא גם פתרון חסכוני וזמין שמתאים לצרכים הגוברים של תעשיות החשמל בעולם.