בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 הופיעה הצעת חוק לפיה יוטל מס מיוחד על רווחי הבנקים בשנת 2026, זאת בניגוד למס החד פעמי שהוסכם בגובה 2.5 מיליארד שקל עבור השנים 2024-2025 בלבד. כוונת האוצר להקים צוות שייבחן מיסוי מיוחד כזה, הובילה הבוקר את הבנקים לשלוח לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב חריף דרך איגוד הבנקים. 

"הפרה גסה ובוטה של הסיכומים, כחצי שנה לאחר שניתנו – מערערת את יציבות המסחר והכלכלה, פוגעת ביכולת לקיים עם הממשלה שיח אמין ושומטת את הקרקע תחת האפשרות להגיע עמה להבנות והסכמות מאוזנות בעתיד", כתב איתן מדמון, מנכ״ל האיגוד.

בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד נכתב כי "מדובר בהתנערות בוטה מההסכמות שגובשו רק לפני חודשים מספר בין נציגי הממשלה לבין נציגי המערכת הבנקאית. עצם קידום ההחלטה מהווה פגיעה קשה באמינות הממשלה וההסכמות שהיא מגבשת עם המגזר העסקי".

העלאת המע”מ? “מי שלא מקצץ, שלא יעז להטיל מיסים על האזרחים”
״עלול להוביל לעלייה חדה במחירים״: ההסלמה בין איראן לישראל מדאיגה את סוחרי הנפט

במכתבם טוענים הבנקים כי מדובר בהפרת התחייבות של האוצר ושל סמוטריץ׳: "כבוד השר, בפגישתך עם ראשי המערכת הבנקאית ביום 15.2.24, כזכור לך היטב, הבסיס לכל המהלך היה ההתחייבות שלך באופן אישי בפני נציגי המערכת, כי מדובר במהלך חד-פעמי וכי לא יקודמו מהלכי מיסוי חריגים ונוספים על בנקים".

סניף בנק לאומי בירושלים (צילום: יונתן זינדל ונתי שוחט, פלאש 90)
סניף בנק לאומי בירושלים (צילום: יונתן זינדל ונתי שוחט, פלאש 90)

"ממשלה שאינה מכבדת את התחייבויותיה פוגעת בתדמיתה ומערערת את אמון הציבור והשווקים בה", נכתב, "שיח פתוח ואמין בין המגזר הפיננסי לבין המדינה הוא הכרחי וחיוני לצורך שמירה על מדיניות כלכלית יציבה ויעילה, המתחשבת בצרכי המשק והמערכת הפיננסית. יציבות ואמון הם תנאי הכרחי לכך".

נזכיר – בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה לאחרונה, צוין כי יוקם צוות בין-משרדי שיחליט עד תום הרבעון השלישי של שנת 2025 האם מתקיימת עילה ייחודית למיסוי המערכת הבנקאית בנפרד, יבדוק את תחזית ההכנסות של הבנקים לשנת 2026 ושיעורי הרווחיות שלהם ביחס לשווקים אחרים, וידון בהשפעות המיסוי על הצרכנים ובהשפעות המיסוי הקודם. מדובר כאמור בהחלטה שסותרת את הסיכום בין האוצר לבנקים, שאומר כי המס המיוחד שישלמו יוגבל לשנים 2024-2025.