מדד המחירים לצרכן לספטמבר שיפורסם מחר צפוי לעלות בשיעור מתון יחסית של 0% עד 0.1%, וזאת בניגוד למדד אוגוסט שזינק ב־0.9%. כך מעריכים אנליסטים מבנק מזרחי טפחות, הפניקס ולידר. הסיבה לעליית המדד היא מחירי הדיור - וליתר דיוק, בסעיף השכירות - שממשיכים לעלות בשל המחסור בדירות.

סעיף נוסף שעשוי לעלות הינו התחבורה והתקשורת, וזאת בשל זינוק סעיף הנסיעות לחו"ל. אלמלא סעיפים אלה, המדד עשוי היה להיות שלילי כפי שהיה בספטמבר 2023. במחירי הפירות והירקות (בעיקר העגבניות), שהקפיצו את מדד אוגוסט ב־13.2%, צפויה התמתנות.

פירות וירקות (צילום: אבשלום ששוני)
פירות וירקות (צילום: אבשלום ששוני)

לפי מדד אוגוסט, האינפלציה ב־12 החודשים האחרונים עומדת על 3.6%. אבל היות שמדד ספטמבר 2023 היה שלילי (מינוס 0.1%), הוא ייגרע כעת מחישוב המדד, כך שהאינפלציה בחישוב של 12 החודשים האחרונים עלולה להגיע ל־3.7%.

הקפיצה במדרגת המדדים מדאיגה את נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. בהודעת הריבית שפורסמה בשבוע שעבר הוא הסביר כי האינפלציה בישראל היא רוחבית, ונובעת לא רק מקשיי האספקה הבינלאומיים אלא גם כתוצאה מעודפי הביקוש המקומי.

זאת הסיבה שהנגיד לא הוריד את הריבית, ואף הודיע כי אינו שולל את העלאתה אם המחירים לא ישובו לטווח הממשלתי הרצוי, העומד על 1%־3% לשנה. הודעת הריבית הקרובה של בנק ישראל תפורסם ב־25 בנובמבר, והיא תהיה האחרונה לשנת 2024.