"ועדת נגל", הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון לשנים הקרובות, הציגה אתמול (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו את המלצות הביניים שלה – אולם ההמלצות לא מזכירות את התוספות התקציביות המשמעותיות שדורשים במערכת הביטחון. "המלצות הביניים לא כוללות המלצות תקציביות והן לא מיועדות להגדיל את מסגרות התקציב שאושרו עד-כה, אלא רק על-מנת לקדם את יכולת השימוש בהם", נכתב בהודעת לשכת רה"מ.

עוד נמסר בהודעה כי הוועדה גיבשה מספר עקרונות עליהן התבססו ההמלצות. בין השאר, נקבע כי יש להקצות תקציב ביטחון ייעודי, שלא יהיה ניתן להשתמש בו לצרכים אחרים. כמו כן, עלה כי יש לשלב את המסקנות הסופיות בכל מתווה תקציבי, ושקיימת הזדמנות רכש מוגבלת בזמן שאי ניצולה עלול להוביל לאיבוד יכולת הרכישה או להתייקרויות. בנוסף, הוסכם כי יש להעמיס ככל הפחות על תקציב המימון השנתי בשנים 2025-2026.

בנימין נתניהו  (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

הנושאים שהועלו לדיון המלצות הביניים כוללים בין היתר – רכש וייצור והרחבת סל החימושים ומערך ההגנה האווירית; יציבה יבשתית לתמרון; עליונות ימית; כוח אדם; שיטות והתארגנויות חדשות לפיתוח וייצור וכן מרכיבי הגנה בגבולות. עוד נמסר בהודעה כי נתניהו קיבל את המלצות הביניים של הוועדה והנחה לקדמן בהקדם. 

כאמור, ההמלצות לא כללו התייחסות למספר נושאים חשובים, ובראשם ההגדלה התקציבית שדורשים במערכת הביטחון, זאת בזמן שמתקיימת מחלוקת משמעותית בין גורמי האוצר לגורמי הביטחון על הסכומים הגדולים שהאחרונים דורשים כתוספת לתקציב. במסקנותיה הסופיות שיתפרסמו במהלך חודש דצמבר, צפויה הוועדה לקבוע את גובה תוספת התקציב שיונהג בכל שנה בחמש השנים הקרובות לפחות.

לפי הודעת לשכת נתניהו, הוועדה מתכוונת גם להגיש המלצות בנושאים הקשורים לשקיפות, פיקוח ובקרה על אופן מימוש תקציב הביטחון. לאחרונה הונחתה הוועדה לזרז את פרסום מסקנות הביניים שלה על מנת להיערך לאישור תקציב 2025, שצפוי להגיע לממשלה בסוף החודש.