מנתונים שמפרסמת היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הערכות הצמיחה לרבעון השני נחתכות. לפי האומדן השלישי של הלמ״ס, הצמיחה באותו רבעון הייתה 0.3% בלבד בהשוואה לרבעון הקודם. זאת לעומת האומדן הראשון שחזה צמיחה של 1.2%, והאומדן השני שחזה צמיחה של 0.7%. בכך נחתך התוצר לנפש באותו רבעון ביותר מפי 2 לעומת האומדן הקודם.

חשוב לזכור – מאחר וקצב גידול האוכלוסייה בישראל בשנה עומד על 2%, כל נתון שנמוך מכך מהווה ירידה בתמ"ג לנפש. מדובר בבשורה רעה למשק ולצרכנים, שכן משמעות הדבר היא שהישראלי הממוצע נעשה עני יותר ויותר. בעוד שהצמיחה ירדה בצורה משמעותית לרמה של 0.3%, הוצאות הצרכנים הפרטיות זינקו ב-11.8% לעומת שנה שעברה במהלך אותו פרק זמן. הדבר מעיד על תלות גבוהה בהוצאות הצרכנים כדי להניע את הצמיחה הכלכלית – תלות שאי אפשר להסתמך עליה לאורך זמן.

ביחס לרבעון המקביל ב-2023, ישראל ספגה צניחה של 1.6% בתוצר, הכוללת ירידה של 4.9% בתמ״ג העסקי. הירידה המשמעותית הזו נתמכה בצורה חלקית מאוד על ידי עלייה של 21.5% בצריכה הציבורית, כלומר – הוצאות הממשלה.  עוד נמסר כי חלה ירידה של 16.4% בהשקעות בנכסים קבועים, ירידה של 8% בייצוא (למעט חברות הזנק ויהלומים) וירידה של 9.3% ביבוא (למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים).

מדובר בבשורות קשות מאוד למשק, שמעידות על היחלשות הכלכלה הישראלית – והיחלשות המגזר העסקי בפרט. כעת הגדילה בהוצאות הממשלה המתמשכות בעקבות המלחמה, כמו גם הוצאות הצרכנים הפרטיים – הם אלה השומרים על התוצר גבוה, בצורה שכאמור לא אמינה מספיק כדי להתבסס עליה בטווח הארוך.