מדד המחירים לצרכן ירד בחודש ספטמבר ב-0.2%, כך פרסמה היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בירידה ראשונה מאז חודש פברואר. בהסתכלות שנתית, האינפלציה, כלומר עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים (ספטמבר 2023 עד ספטמבר 2024) עלתה ב-3.5%. כזכור, הרף העליון של טווח היעד של בנק ישראל הוא 3%, רף שנחצה עוד בחודש אוגוסט.

"ניאבק בכל מי שינסה לפגוע בחיילים": זעם על הרצון להקפיא את מענקי השחרור
תנובה, SAISEI ו-Be פארם מציגות: אלו המנכ"לים החדשים שייכנסו בקרוב

עליות מחירים בולטות הורגשו במספר תחומים, בהם ירקות טריים שעלו ב-6.7%, שירותי חינוך שעלו ב-1.3% וריהוט וציוד לבית שעלו ב-0.6%. לעומתם, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים הבאים: תחום התחבורה, שירד ב-2.6%, תרבות ובידור שירדו ב-1.3%, הלבשה והנעלה שירדו ב-1.2% ופירות טריים שירדו ב-1.1%.

שינויים בענפים השונים במדד המחירים לצרכן (צילום: דוברות הלמ''ס)
שינויים בענפים השונים במדד המחירים לצרכן (צילום: דוברות הלמ''ס)

נמצא כי מחירי הדירות קפצו בחודשים יולי-אוגוסט ב-0.3% לעומת יוני-יולי. עליות מחירים נרשמו במחוזות רבים: צפון (0.4%), חיפה (1.6%), מרכז (0.4%), תל אביב (0.1%) ודרום (0.3%).

מדד מחירי הדירות לפי מחוזות (צילום: דוברות הלמ''ס)
מדד מחירי הדירות לפי מחוזות (צילום: דוברות הלמ''ס)


יחד עם זאת, במחוז ירושלים ירדו המחירים בכחצי אחוז. בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2024 בהשוואה למחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי-אוגוסט 2023, עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-6.3%.

כזכור, בהחלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל בשבוע שעבר, אמר הנגיד, פרופ׳ אמיר ירון, כי שיעור האינפלציה במהלך שנת 2024 צפוי לעמוד על 3.8% (לעומת 3.0% בתחזית מיולי), ובמהלך שנת 2025 הוא צפוי להתמתן ל-2.8% (בדומה לתחזית מיולי).

אינפלציה ברמה גבוהה ומחירי דיור שרק הולכים ועולים לא רק מרחיקים הורדת ריבית אפשרית, אלא בעיקר מקרבים מהלך של העלאת ריבית, כפי שהצהיר הנגיד: "אם נראה שהאינפלציה תעלה, נוכל להעלות את הריבית במידת הצורך".

"ירידת מחירי הדלק בכ-19 אגורות במהלך החודש, יחד עם תיקון ראוי מאוד לציון במחירי הטיסות לחו"ל, מסייעת לרכיבי התחבורה והתקשורת למשוך את המדד כלפי מטה", אמר יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות.

"השפעות המלחמה בולטות מאוד גם במחירי המזון, שנותרו אומנם ללא שינוי, אבל הם עושים את זה מרמות גבוהות לכשעצמן. וגם פה נצפה להתמתנות בהמשך, אם לא בחגים, אז לפחות בנובמבר. דינמיקה דומה נצפית גם בירקות, עם תוספת של קרוב ל-7%, בהמשך לרמות הגבוהות באופן חריג שהסדרה הזו נמצאת בהן".

"במבט קדימה, למרות ההפתעה מטה היום, החששות האינפלציוניים ממשיכים להתבסס גם עבור אוקטובר, על רקע החגים", הוסיף פנינג, "אם נחפש קצת אופטימיות, אז אפשר לציין שבתחילת החודש, כזכור, מחירי הדלק ירדו בכ-13 אגורות נוספות".