"לפי המצב כרגע, לוח הזמנים של הכנסת לא יאפשר את אישור התקציב עד סוף דצמבר. אנחנו כבר בעיכוב בלוח הזמנים. בתחילת 2025 ייכנס לתוקף תקציב המשכי לחודשים ינואר־פברואר 2025", אומר מנהל רשות המיסים שי אהרונוביץ' בריאיון מיוחד ל"מעריב".
"אני מקווה שתקציב 2025 יאושר סופית לא הרחק מאמצע ינואר, בהנחה שב־31 באוקטובר הוא יאושר בממשלה. כל עוד הוא לא יאושר שם, אי אפשר להתקדם בכנסת. חלק גדול מהתקציב כולל מהלכי מיסוי שיביאו לירידת הגירעון. אנחנו כבר באיחור בלוח הזמנים", מוסיף אהרונוביץ'.
לדבריו, "כדי למנוע מצב שבו יוזמות מיסוי לא ייצאו אל הפועל במועד, פורסמו שני תזכירי חקיקה נפרדים מהתקציב. אחד נוגע להקפאת כל מדרגות המס הצמודות למדד, והאחר - היטל מיוחד על רווחים כלואים. אלה אמורים להכניס לקופת האוצר במהלך 2025 כ־7.9 מיליארד שקל".
מנהל רשות המיסים מציין כי "הקפאת מדרגות המס היא הצעד הנכון ביותר משלל הצעדים שאפשר לעשות. אנחנו מקווים מאוד שאחרי המלחמה הצמיחה תגדל וגביית המסים תעלה. אם זה יקרה, נוכל לבטל באמצע השנה את הקפאת העדכון ונשחרר את הכסף רטרואקטיבית. כרגע, חייבים לעשות צעדים אמיצים למימון המלחמה, ובשלב הנוכחי אנחנו רוצים להראות לעולם את רצינות כוונתנו. לכן, חשוב שהממשלה והכנסת יאשרו את צעדי המיסוי הללו עוד לפני אישור התקציב".
להערכתו, "לנוכח התארכות המלחמה, לא נעמוד ביעד הגירעון ב־2024 - 6.6% מתוצר. אף שבנובמבר־דצמבר 2023 היו הוצאות אדירות, והשנה הן יהיו נמוכות יותר. אנחנו שואפים שב־2025 נתכנס ליעד של 4%. הכל תלוי באישור הממשלה והכנסת. שר האוצר, שאישר את כל צעדי המיסוי, ביקש שננכה כל מיני עיזים שאין להן סיכוי לעבור. אבל כשמגיעים לכנסת, יש תמיד פשרות. ועדיין, ישראל במצב כלכלי לא פשוט. כדי לאותת לעולם שהתקציב כולל הפחתה של הגירעון, צריך לייצר כל שנה הכנסות ממס בהיקף של כ־40 מיליארד שקל".
לדברי אהרונוביץ', "אין ארוחות חינם. אם לא יאמצו צעד מסוים, יצטרכו להביא את הכסף ממקום אחר. זה יכול להיום בהגדלת הגירעון בתקציב או ממיסוי במקומות אחרים. כרגע הגדלת המע"מ ב־1% נוסף אינה על השולחן, אבל ייתכן שיצטרכו להגדילו ב־1% נוסף אם לא תהיה ברירה".
בתשובה לשאלה אם הוא מאמין שההסתדרות תאפשר גזירה שהיא פגיעה בקרנות ההשתלמות, סבור אהרונוביץ': "קשה לי עם הביטוי "גזירה" על קרן ההשתלמות. קוראים לזה מיסוי קרנות השתלמות, אבל זאת כותרת פופוליסטית. אנחנו לא פוגעים בהטבות המס בשש השנים הראשונות עד למועד הפטור. הקרן היא כלי חיסכון לצורך השתלמות, אבל היא הפכה לסוג של תוכנית חיסכון".
לטענתו, "השינוי המוצע הוא שאחרי שש שנים תיפתח קרן חדשה, והריבית והרווחים עליה יחויבו במס כמו בתוכנית חיסכון רגילה או בקרן נאמנות. זאת ההמלצה שלנו, אבל אני לא מעורב במו"מ עם ההסתדרות. בסופו של דבר, אני מעריך שיהיו צעדים שלא יתקבלו, ויהיו צעדים שיתקבלו".
על החשש של הציבור משלטונות המס הוא מציין: "גם לי זה לא מובן. הנתונים האחרונים עדכניים ל־2016, ועבור שנות המס 2018 ו־2019 שלחנו מעטפות ירוקות עם הודעות על החזרי מס, אבל היקף ההיענות הסופית עדיין לא ידוע. אני נתקל בנישומים, ואני אומר להם שאם הם נורמטיבים ומשלמים מס כחוק, אין להם מה לדאוג. אני מפציר בהם לקחת את מה שמגיע להם. אני לא רואה סיבה אמיתית למה הם לא עושים את זה. רוב רובו של הציבור הוא נורמטיבי. אני קורא לאנשים לנצל את הזכויות המגיעות להם".