בתחילת השבוע הבא, בין שבת לראשון, ייכנס לתוקפו שעון החורף, שיגרום לכולנו להזיז את מחוגי השעונים שעה אחת אחורה, ולישון שעה נוספת. אלא שיש מי שטוענים כי החלת שעון החורף תפגע בתועלת הכלכלית של המשק הישראלי, שממילא איננו במצב מזהיר. 

בהודעה שפרסם היום (רביעי) אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים, צוין כי מבדיקה שנערכה על ידי האגף לקראת החלת שעון החורף, עולה כי כדאי דווקא להישאר בשעון קיץ. "נתוני הבדיקה העלו כי התועלת הכלכלית של המשך שעון הקיץ למשק, לעומת שעון החורף, עומדת על כ-353 מיליון שקל", נכתב בהודעה, "הפרש אשר הופך את החלת שעון הקיץ לכדאית יותר למשק".

חורף בירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חורף בירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עוד נטען כי "החיסכון באנרגיה מהחלת שעון הקיץ עומד על כ-113 מיליון שקל, והתרומה בגידול המכירות בענפי הבילוי, הפנאי והתיירות כתוצאה מהחלת שעון הקיץ - עשויה להגיע לכדי 240 מיליון שקל בשנה. כמו כן, החלת שעון קיץ על כל ימות השנה תחסוך למשק עוד 70 מיליון שקל בשנה עקב חיסכון נוסף בחשמל.

למה בכלל מזיזים את השעון?

החלפות השעונים מתבצעות בישראל לפי העדכון האחרון לחוק קביעת הזמן משנת 2013. לפי החוק, ביום ראשון האחרון לחודש אוקטובר, יש להזיז את השעון בישראל שעה אחת אחורה. זאת על מנת לסמל את חילופי העונות ועל מנת שזריחת השמש תהיה בשעה מוקדמת יותר, ובהתאם לכך גם שקיעתה.

"בישראל, בשל מקומה הגיאוגרפי, השמש זורחת בשיא הקיץ כשעתיים מוקדם יותר מאשר בשיא החורף", מציינים יעל כורם וגל מנלה במאמר שפורסם בנושא על ידי מכון דוידסון, "כך שאם לא היינו מזיזים את השעון השמש היא הייתה זורחת ביוני בסביבות 4:30 בבוקר". 

"אדם שמשכים מדי יום בשעה 6, לדוגמה, היה מאבד לפיכך שעה וחצי של אור", אומרים במכון דוידסון, "הזזת השעון בקיץ גורמת לכך שבמקום זאת השמש זורחת בסביבות 5:30. אך אם היינו מאמצים את שעון הקיץ הזה גם בחורף, השמש הייתה זורחת בתחילת ינואר בערך בשעה 7:30 – וכך המשכימים היו מתעוררים כשעוד חשוך בחוץ".

אולם במדינות רבות בעולם, בהן מדינות האיחוד האירופי, המעבר משעון קיץ לחורף כבר בוטל בשנים האחרונות. "שעון החורף בישראל מיותר לחלוטין", מסר נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, "לשעון הקיץ לעומת זאת, ישנה תרומה עצומה לכלכלה, ועל כן עדיף להחיל אותו לאורך כל השנה. הממשלה בדקה את הנושא בעבר והחליטה לבטל את שעון החורף, אך לא השלימה את המהלך. אולם כעת, במצב הכלכלי הנוכחי ולאור המלחמה, יש ליישם החלטה זו באופן מיידי".