על אף הקרב הקואליציוני סביבו, והתנייתו בחוק הפטור מגיוס – ההכנות האחרונות לאישור תקציב המדינה בממשלה ביום חמישי הקרוב נמצאות בעיצומן. כזכור, מדובר בתקציב קשה עבור העובדים, החוסכים ומעמד הביניים בישראל. בין הצעדים הקשים מתוכננות הקפאת קצבאות הביטוח הלאומי, אי העלאת שכר המינימום והקפאת מדרגות המס, הקפאת השכר במגזר הציבורי, העלאת המע"מ ל-18% והעלאת דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות למובטלים.

לקראת הגעתו לאישור הממשלה, מפרסמים היום מספר ארגונים כלכליים וחברתיים ביקורות חריפות בנוגע לתקציב ולצעדים רבים שמוצעים בו. כך למשל, הפורום למאבק בעוני מפיץ מסמך שמזהיר מפני פגיעה צפויה באוכלוסיות המוחלשות. "התקציב המוצע עלול להעמיק את הפערים החברתיים ולהחליש עוד יותר את מי שכבר היום מתקשים לשרוד", אמרו בפורום.

"טיוטת התקציב המתגבשת מבקשת להטיל את עלויות המלחמה על האוכלוסיות החלשות ביותר בחברה הישראלית", נכתב במסמך. בנושא שכר המינימום, מצוין במכתב כי "מדובר בפגיעה קשה בעובדים, שבעוד שהמחירים עולים והשירותים הציבוריים מצטמצמים, שכרם למעשה יורד. הקושי של המגזר העסקי להתמודד עם המלחמה ברור, אך לא ייתכן שבמקום לתמוך במעסיקים, תצפה המדינה מהעובדים בשכר מינימום לממן את ההידרדרות במצב הכלכלי".

לטענת הפורום למאבק בעוני "הקצבאות בישראל הן בסכומים נמוכים מאוד וכבר היום לא מספיקים לקיום בכבוד. כך למשל, קצבת הבטחת הכנסה ליחיד עומדת על 1,961 ש"ח בלבד, ולזוג עם שני ילדים - 3,285 ש"ח. קצבת נכות כללית למי שדרגת נכותו 75% עומדת על 4,291 ש"ח, וקצבת זקנה ליחיד עם השלמת הכנסה על 4,132 ש"ח".

בפורום למאבק בעוני מציינים כי "מסקר ביטחון תזונתי משנת 2021 של הביטוח הלאומי עולה כי 46% ממשפחות המקבלות קצבת הבטחת הכנסה ו-36% מהמקבלות קצבת נכות של הביטוח הלאומי חיים באי ביטחון תזונתי. מדו"ח העוני האחרון של הביטוח הלאומי לשנת 2022 עולה כי תחולת העוני של משפחות בקרב מקבלי הבטחת הכנסה ומזונות שיעור העניים גבוה במיוחד: כ-54% וכ-40% בהתאמה".

"חוסנה של חברה נמדד ביכולת שלה לחזק את החוליות החלשות שבה", נמסר מהפורום, "מתפקידי עובדי משרד האוצר ובייחוד נציגי הציבור השרים בממשלת ישראל לחזק את האוכלוסיות המוחלשות בעת משבר, בעוד החקיקה המוצעת והתקציב המוצע עלול להעמיק את הפערים החברתיים ולהחליש עוד יותר את מי שכבר היום מתקשים לשרוד".

הפגיעה בפנסיות ובקרנות ההשתלמות: "פגיעה במקצועות חיוניים למשק"
הפגיעה המתוכננת באפיקי ההשקעות לטווח הבינוני-ארוך ובפנסיות הצוברות, הובילו גם את פורום החוסכים לפנסיה לשגר מכתב לשר האוצר סמוטריץ', בו תוקף יו"ר הפורום, רועי מימרן, את הצעדים שהוצעו לפגיעה בהפקדות לפנסיה ובקרנות ההשתלמות.

באשר להפקדות הפנסיה, מציין מימרן: "פרק זה מגביל את התקרה של ההפקדה המוכרת במס של המעסיק לעובד, הן עבור תגמולי עובד והן עבור פיצויים, כך שתהיה רק עבור פעמיים השכר הממוצע במשק. כל הפקדה מעבר לזה תחויב במס מיידי, למרות שהעובד יפגוש את הכספים רק ביציאה לפנסיה". 

"המהלך יפגע בשכר הנטו של עובדים במקצועות תורמים ואף חיוניים למשק ולכלכלה", מוסיף, "מהנדסים ואנשי היי-טק, רופאים, חוקרים בכירים באקדמיה, עובדים בכירים, מנהלים - אנשים שהמדינה רוצה לשמר בארץ ולעצור את עזיבתם את הארץ".

באשר למיסוי הרווחים מקרנות ההשתלמות מהשנה השביעית והלאה, אומרים בפורום החוסכים לפנסיה כי "סעיף זה יביא למהלכי חוסכים של פיצול חשבונות כדי להפריד בין כספים פטורים וחייבים, ולהוצאה מסיבית של כספים מקרנות ההשתלמות - הכספים יושקעו בחלקם ברכישת דירות ויקפיצו מחדש את מחירי הדירות, ובחלקם יילכו לצריכה ויפגעו בחסכון ובהשקעה במשק. מהלך זה גם יפגע במורים אשר חוסכים בקרנות לשנת שבתון. אל למדינה לבצע מהלכים שפוגעים בחסכון לטווח הארוך בגלל בעיה תקציבית של שנה-שנתיים בזמן מלחמה".

"הממשלה הזאת התעקשה על העברת מיליארדי שקלים קואליציוניים, תוך שהיא מתעלמת מאזהרות הכלכלנים ומלגלגת על ההשלכות של הורדת דירוגי האשראי", אמרה ח״כ מירב כהן בתגובה למכתבים ששוגרו לשר האוצר, "את המחיר ישלמו האוכלוסיות המוחלשות ביותר שקצבאותיהן ייפגעו, וגם מעמד הביניים שישלם בפנסיות שלו על הבור התקציבי שנפער במשמרת הרשלנית של סמוטריץ׳. הציבור הרחב חוטף שוטים ועקרבים מהממשלה, בזמן שמגזרים מקורבים מרגישים 'תקופה של נס'".