שעות בודדות להצבעה המתוכננת על חוק ההסדרים ותקציב 2025, והפירוט על ייעודם של 4.8 מיליארד שקלים שיוקצו ככספים קואליציוניים טרם נגלה לציבור. אתמול שלחה ח"כ מירב כהן מכתב ליועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, בו טענה ל"הפרה של נוהג ארוך שנים בתהליך אישור התקציב, ולהפרה מפורשת של חוק הממשלה" וקראה "להתערבותה המיידית".

הערב (שני) משיבה יועמ"שית הכנסת כי "בהתאם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה בדבר יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית, ככל שנערך הסכם כזה בתהליך חקיקת חוק התקציב – יש להטמיע באמצעות תיקון החלטת הממשלה שאושרה בעת ההצבעה על התקציב בממשלה וכן נדרש להשתדל לשלבו בהצעת חוק התקציב טרם הנחתה".

"אם הסכם כאמור נערך לאחר הנחת התקציב לקריאה הראשונה, בהתאם להנחיית היועצת האמורה, על הממשלה לקיים את חובת הגילוי מטעמה כשההצעה מובאת לאישורה של הכנסת בקריאה הראשונה, בפרט אם ההסכם אינו בכתב. בהודעה זו יש לתת גילוי לחברי הכנסת על הסכמים פוליטיים ועל יעוד הכספים לפיהם או גילוי כללי אודות הכספים ככל שלא יועדו", כתבה יועמ"שית הכנסת.

חה''כ מירב כהן (צילום: דוברות הכנסת)
חה''כ מירב כהן (צילום: דוברות הכנסת)

"כל הסכם פוליטי תקציבי שייערך במהלך אישור הצעת חוק התקציב בכנסת, על נציג משרד האוצר לתת לו ביטוי בטרם ההצבעה על הצעת החוק בוועדת הכספים להכנתה לקריאה השניה והשלישית. כמו כן, סיכום שנערך לאחר אישור הצעת החוק בוועדה, צריך לקבל ביטוי בגילוי במליאה טרם ההצבעה על הצעת החוק בקריאה השניה והשלישית. גילוי כאמור הוא תנאי ליישומו של ההסכם".

כלומר, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' יש 2 דרכים להציג גילוי בנוגע לפירוט הכספים: האחת, בזמן נאום הצגת התקציב שיישא. השנייה, יהיה עליו להשיב לשאלת הפונים אליו בפתח הישיבה במליאה. בכל אחת מהדרכים האלה, יצטרך שר האוצר לפרט על ייעוד הכספים הקואליציוניים וההסכמים שנעשו, אחרת אלה יהיו לא חוקיים ולא יוכלו לעבור בקריאה שנייה ושלישית: "סיכום שנערך לאחר אישור הצעת החוק בוועדה, צריך לקבל ביטוי בגילוי במליאה טרם ההצבעה על הצעת החוק בקריאה השנייה והשלישית".