בעוד יומיים יסתיים חודש ינואר, ונציין חודש שחלף מאז נכנסו לתוקף גזרות תקציב 2025 וההתייקרויות בכל המשק. כמצופה, המחירים שזינקו בחדות פגשו כל צרכן ישראלי, והורגשו כמעט בכל תחומי החיים. לכך תרמו כמובן גם תאגידי המזון, שהודיעו אחד אחרי השני על החלטתם להעלות את מחירי המוצרים על מדפי רשתות השיווק.

אולם למרות קולות מחאה שנשמעו בקרב הציבור וקריאות ברשתות החברתיות להחרים את ענקיות המזון שהואשמו בחזירות, נראה אותו חרם צרכנים שתוכנן לא בא לידי ביטוי בתור לקופות ברשתות השיווק. לפי נתוני שב"א, מנהלת מערכות התשלומים הלאומיות בכרטיסי אשראי, הוצאות הצרכנים הישראליים בסופרים וברשתות הקמעונאות – גדלו במהלך החודש.

מהנתונים עולה כי בשבועיים הראשונים לחודש זה, מ-1 בינואר ועד 15 בינואר, הסתכמו הוצאות הצרכנים בכרטיסי אשראי ברשתות השיווק בסכום של 2 מיליארד ו-678 מיליון שקלים. מדובר בעלייה לעומת התקופה המקבילה בחודש דצמבר, ערב כניסת ההתייקרויות לתוקף – אז הסתכמו ההוצאות בכ-2 מיליארד ו-652 שקלים.

גם כשבוחנים את ממוצע ההוצאות היומי בסופרים – מסתמנת עלייה בחודש ינואר. בשבועיים הראשונים לחודש עמד הממוצע היומי על 178.502 מיליון שקלים ליום. זאת לעומת ממוצע של 176.821 מיליון שקלים בשבועיים בין 1 ל-15 בדצמבר.

נציין כי בשב"א לא יודעים לומר בוודאות האם מדובר בקנייה מוגברת של הצרכנים, ואף בודקים אפשרות לפיה עליית המע"מ וההתייקרויות הובילו את גדילת ההוצאות.

אולם על כל פנים, ניתן להסיק שחרף המחירים הגבוהים ובחירת ענקיות המזון לנצל את ההזדמנות ולייקר את תוצרתן, החרם הצרכני שמתגבש ברשתות עדיין לא נותן את אותותיו בהוצאות נמוכות יותר. למעשה, גם צרכנים שמנסים לצמצם את ההוצאות, או אפילו מבקשים לרכוש את אותו סל קניות בדיוק – משלמים יותר.