בכנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים שנערך באילת, סיפרו היום (שלישי) שתי אדריכליות על מצב העוטף מאז השבעה באוקטובר בפאנל המרכזי בכנס שעוסק בנושא שיקום הדרום לאחר הפגיעה האדירה מאירועי השבת השחורה. מהנדסת אשקלון ויקטוריה ברנגלר אמרה: "בלי סבסוד מהמדינה לא נוכל לשקם שכונות חדשות במיקומים אסטרטגיים". מהנדסת בני שמעון ספרה על קליטת המפונים הרבים בקיבוצי המועצה והקמת יישוב בחצרים במהירות עבור תושבי בארי.

ברנגלר הביעה ביקורת על תכנית תקומה: "בתוכנית תקומה אין התייחסות לאשקלון. לא לקחו את העיר כהשפעה חיובית אלא יש השפעה שלילית שלא לוקחת בחשבון את האתגרים של העיר וסוגרת פרויקטים מבחינת אשקלון. וצריך לעשות איזונים כדי לקחת אותנו בחשבון בתכנון האזורי".

חזרה לצפון? בליכוד רוצים להוסיף למטרות המלחמה סעיף אחר לגמרי

עם זאת, כידוע העיר אשקלון אינה נכללת בסמכויות מנהלת תקומה שהוגדרו על פי מרחק גאוגרפי מגבול הרצועה.

זהרה ישי, מהנדסת מועצה אזורית בני שמעון, סיפרה על מצבם: "בני שמעון עוטפת את העוטף וב-7.10 גילינו שמגיעים המון אוטובוסים מיישובים שנפגעו שאין להם איפה לישון ובאים לישון ביישובים שלנו. גם חיילים מצאו אצלנו פתרון, כאשר צומת בית קמה- שנמצא בשטח בני שמעון- הפך למרכז לוגיסטי עבורם.

"ב-18.10 באו ממשרד השיכון במטרה להקים משהו קבוע למפונים בבני שמעון לאנשי העוטף שנפגעו- "קיבוץ עוטף קיבוץ"- תכנית בה 8 הקיבוצים במועצה נרתמים ופותחים את הדלת לבני הקיבוצים שנפגעו. יש מרקם חיים דומה וזה יתרון. תושבי כפר עזה הגיעו בית קמה, ללהב הגיעו מניר עוז ובחצרים הקימו 400 יח"ד לתושבי קיבוץ בארי. לקחנו את זה כמשימה לאומית, בארי שמרו על העוטף ואנחנו מחזירים להם. בלו"ז מטורף כבר בדצמבר התחילו עבודות ולפני חודש כבר החלו לאלכס משפחות. ללא תכנית וללא היתר יישוב חדש, קם היישוב ה-14 של בני שמעון, תוך השגת כל האישורים- אקוסטי כי יש שדה תעופה ליד, אישורי ביוב, ניקוז וכל השאר".

"באוגוסט תושבים מהמועצה התנדבו והביאו מקררים וטלוויזיות וכל מה שצריך ולפני שבוע פרסו דשא, פרגולות וכל מה שצריך שהופך שטח מדברי ליישוב פורח. ריגש אותי מאוד שתושבת בארי באה להודות לנו ועניתי לה בדמעות "סוף סוף אתם חוזרים לחיים רגילים אחרי כמעט שנה במלון"".

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

עוד הוסיפה ויקטוריה ברנגלר, מהנדסת אשקלון: "אשקלון העיר המטווחת ביותר בשנים האחרונות והיינו בטוחים שכבר אי אפשר להפתיע אותנו. אבל 7.10 היה משהו מיוחד שלא ציפינו והצליח להפתיע אותנו בכמות ובעוצמה. מעל 1400 שיגורים לעבר העיר, 199 נפילות בעיר, 20 בניינים עם פגיעה ישירה. זמן הגעה למקלט 30 שניות, כאשר שליש מתושבי העיר בבניינים ללא ממ"דים".

"הדגשנו שצריכים עזרה בהתחדשות עירונית כי אנשים פשוט ברחו, עזבו את הדירות וחלקם מכרו את הדירות ללא ממ"ד גם בהפסד של 30%. לפני 7.10 המצב לא היה טוב מבחינת התחדשות עירונית אבל הצלחנו לקדם תכניות מאושרות בותמ"ל מסלול רשויות.  ביקשנו הכרזה על 4 מתחמים והם בטיפול הותמ"ל".

"בעיר אשקלון יש פערים בין כלכליות להתחדשות עירונית ולכן צריכים סבסוד מהמדינה. אופציה של קרקע משלימה נפלה ונכנסנו לפיילוט. הפיילוט לא עובד טוב, אין דין אשקלון כדין לוד או רמלה וצריך לשפר את המכרז כי בלי מימון של המדינה לא נוכל להקים שכונות חדשות במקום הישנות שנמצאות במקום אסטרטגי. אין קרקעות חקליות חדשות אלא להתכנס בעיר וזה זול יחסית עבור המדינה, עם מכפילים ראויים כדי שעדיין אפשר יהיה לחיות פה".

כנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים באילת, שמארח את בכירי התכנון והבנייה ואנשי הנדל"ן המובילים בישראל, מתמקד באתגרים בהם נתקלים המהנדסים והאדריכלים ובנושאים הבוערים של עולם הנדל"ן, בהם: שיקום הדרום והצפון, תכנית כוללת להתחדשות עירונית, תכניות בינוי עיצוב, פרויקט המטרו, התכנון לציבור החרדי ועוד.

בתאריכים 16-19 בספטמבר בכירי הנדל"ן בישראל מתכנסים במלון יו מג'יק פאלאס באילת, במסגרת הכנס השנתי של מהנדסי ואדריכלי הערים. הכנס יעסוק בשאלות המקצועיות והמרכזיות בעולמות התכנון, ההנדסה והבנייה.