שינוי דרמטי צפוי בענף הבנייה הישראלי עם "כניסתה לתוקף" של רפורמת הרישוי העצמי (או בשמה השני, "רפורמת מורשה להיתר") בשבוע הבא. הרפורמה, שאושרה כבר בחוק ההסדרים בשנת 2021 (תיקון 134 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965), יושמה עד כה באופן חלקי וולונטרי בלבד, והחל מעוד ימים ספורים (תחילת נובמבר) למעשה, תחייב את כל הרשויות המקומיות לאפשר לאדריכלים מורשים (ולא רק לוועדות המקומיות) להנפיק היתרי בנייה באופן עצמאי.

המהלך נועד לפתור את אחת הבעיות המרכזיות בענף הבנייה כיום - משך הזמן הארוך להוצאת היתרי בנייה. בעוד שכיום תהליך קבלת היתר בנייה לפרויקטים גדולים למגורים יכול להיות סזיפי ולהימשך בין שנתיים לשלוש שנים לאחר אישור תכנית (לעיתים, אפילו עד חמש שנים), המסלול החדש צפוי לקצר ולהוזיל משמעותית את התהליך.

עד היום, רשויות מקומיות מרכזיות, ביניהן תל אביב, הרצליה וגבעתיים, בחרו שלא לאמץ את מסלול הרישוי העצמי, מה שלמעשה הוביל חוסר אחידות משמעותי במערכת הרישוי הארצית. ואולם, בעוד כמה ימים זה הולך להשתנות וניתן יהיה להגיש במערכת המקוונת של העירייה תיקי מידע לבניה חדשה באמצעות "מורשה להיתר". 

מערכת הרישוי החדשה תכלול מנגנוני בקרה שונים, ביניהם: שאדריכלים מורשים (כאלו שרשומים ב"פנקס המורשים להיתר (לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התש"יח-1958) יוכלו להנפיק היתרי בנייה יידרשו לעמוד בתנאי סף קפדניים המנויים בחוק, ובהם עשר שנות ניסיון מקצועי, הגשת חמש בקשות להיתר לפחות בעשר השנים האחרונות וכדומה. כמו"כ, מערכת בקרה דיגיטלית חדשה תפקח על התהליך, והרשויות המקומיות יבצעו בקרה מדגמית על כחמישית מההיתרים.

המשמעות בפועל היא, שהרשות המקומית תהיה מחויבת לתת לאדריכל "מורשה להיתר" "להיכנס בנעליה", החל משלב הגשת הבקשה להיתר ועד לקבלת תעודת גמר. 

ואולם, האתגר המרכזי כעת, הוא למעשה, בהטמעה מהירה של המערכת בכל הרשויות המקומיות. דבר הדורש התאמה של תהליכי העבודה, הכשרת כוח אדם, והקמת מערכי בקרה ופיקוח חדשים, כאשר במקביל, נפתחו כבר הכשרות מקצועיות לאדריכלים המעוניינים להשתלב במסלול החדש.

פרסומן של תקנות חדשות – שלמעשה מעדכנות את התקנות הקיימות ומבוססות על הניסיון שנצבר בשנים האחרונות מאז כניסתה של הרפורמה הוולונטרית לתוקף – אמור להשלים את מהלך יישום הרפורמה ובכך, להבשיל (לפחות ברמת הרצון) למהפך של ממש ולהשפעה ניכרת על שוק הנדל"ן.

לתקנות הרישוי
לינקדין רווית רינן

הכותבת היא עו"ד רווית קינן, מומחית בנדל"ן ומקרקעין
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה ייעוץ משפטי מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עשויה להשתנות מעת לעת.