עבור ספורטאים חובבים שעון הספורט הוא לא כלי. הוא חלק מהגוף. הוא הדרך שלנו לנהל את האימונים, אבל גם את שגרת היום, ועוד המון היבטים אחרים של חיינו. הוא יודע להתריע שחסרות לנו שעות שינה, או שהצלחנו (במקרים נדירים ביותר) לנוח מספיק כדי שהגוף יתאושש לקראת האימון הבא – ועוד המון נתונים שאדם בריא בנפשו לא חשב אפילו לבדוק. למשל, למרבה העצב, באיזו שעה השמש תזרח מחר.

לכן, לא הפתיעה ההתרגשות בקהילות חובבי הספורט לקראת יציאת הדור השמיני של Fenix – סדרת הדגל של חברת גרמין. החברה, שלפי הערכות מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר בתחום שעוני הספורט בישראל, הציגה זינוקים גדולים בסדרה החדשה. המסך והסוללה זינקו טכנולוגית. שדרוגים רבים בתחומים כמו השמע והחיבוריות לטלפון נרשמו גם כן. עם זאת, גם המחיר זינק.

בחנתי במשך שבועיים את ה-Fenix 8, שהשאילה לי יבואנית גרמין – רונלייט. במהלך השבועיים הללו ביצעתי תשע ריצות (158 ק"מ), שמונה אימוני התנגדות ומספר רוטינות חיזוק וגמישות בליווי השעון. פעילות זו נדרשת כדי לייצר התרשמות טובה מביצועיו.

הגרסאות – Fenix 8

גרסת מסך ה-AMOLED (הבוהק יותר באופן מובהק) מגיע בגדלים של 43, 47 ו-51 מ"מ. הגרסת הסולארית מחזקת את זמן הסוללה משמעותית, אך המסך שלה פחות בהיר והיא מגיעה בגדלים של 47 ו-51 מ"מ. בגרסה זו שדרגו את הקולט הסולארי והסתירו אותו טוב יותר תחת המסך.  

המסכים מגיעים עם זכוכית ספיר או גורילה גלאס. אני אישית, מעדיף את הספיר מתוך ניסיון ארוך שנים עם שורה ארוכה של דגמים. אני רץ ומטייל והשעון שלי סופג מפגשים קשים עם חפצים קשים. עד כה מסכי הספיר נותרו ללא פגע. מה שאני לא יכול לומר על הגוף שלי. שווה את הכסף.

Fenix 8 של גרמין (צילום: יח''צ)
Fenix 8 של גרמין (צילום: יח''צ)

השדרוגים של סדרת ה-Fenix 8

הסוללה – 29 ימים. כן. בבדיקות מעבדה של גרמין השעון מחזיק 29 ימים ללא טעינה בשימוש מינימלי. אני, עם זאת, קרעתי לו את הצורה. נהניתי מהיכולות שלו כאילו אני חי איתו קבוע ולא רק לשבועיים. זה אומר: מוזיקה מדי פעם בריצה, 8 אימונים בשבוע שאורכים בין שעה לשעתיים וחצי, שימוש בפנס ובכלל שיחקתי הרבה בשעון.

אימוני הריצה צרכו כ-10% עד 15% אחוזים מהסוללה (כולל השימוש במוזיקה). מה שהוביל לטעינה מלאה פעם בכחמישה ימים. לגמרי שווה.

המסך – אפשרויות תצוגה שונות: תצוגת AMOLED בהירה ונוחה לקריאה בתצוגת Always On Display, או לחילופין בגרסת הסולאר אשר מגיעה עם מסך MIP.

ניווט – הניווט מדויק יותר בזכות ריבוי תדרים בשילוב טכנולוגיית SatIQ. אני הפעלתי את כל שלושת מערכי ה-GPS במקביל וזכיתי לנתונים מדוייקים, גם כששעונים מדגמים של לפני שנתיים בלבד עשו קילומטר ב-35 דקות.
בנוסף, צורפו כלים מקוונים לפיצוח מסלולים בעייתיים מבחינת קליטת GPS, כך שהשעון יידע למצוא את המיקום שלנו עליהם לפי שלל חיישנים אחרים.

הרבה פונקציות ניווט חדשות נוספו ובהן האפשרות לשתף מסלולים עם גרמינאים שפוגשים בדרך , ניווט מעגלי דינמי שמאפשר לשנות מסלול באמצע הדרך כדי להגיע למרחק מסויים גם אם התברברת בדרך או התזכורת המבורכת למי שקבעה מרחק מטרה, להסתובב כשצריך, כדי לחזור.

  • מערכת ניווט מדויקת הכוללת חיישנים מתקדמים כגון: מצפן תלת-צירי, גירוסקופ ומד גובה ברומטרי.
  • מיגון מפני מים – השתפר מאוד, והשעון עצמו נמצא בתוך קופסא ממוגנת. מייצר בטחון ומאפשר פונקציות נוספות לצוללים.
  • מגע – עובד בכל הדגמים, פלוס נעילת מגע שמופעלת עם תחילת אימון, אבל ניתן לבטל זמנית. מדובר בשיפור חשוב. לקח מבדגמים קודמים עם מסכי מגע, שגשם (או במרבית המקרים, זיעה) לא ניתן היה להשתמש בשעון בזמן אימון בצורה תקינה.
  • שיחות – ניתן לקבל דרך השעון, כל עוד הוא מחובר לטלפון באמצעות בלוטות'. האיכות סבירה. אני העדפתי לשמור על האפשרות הזו לשיחות קצרות, באימון או כשהידיים תפוסות, ולא הרגשתי צורך להפוך את השעון לדיבורית קבועה.
  • רמקול – ניתן לשמוע מוזיקה (ממגוון שירותים כמו ספוטיפיי) דרך רמקול מובנה וממוגן מפגעי מים ואבק. הצלחתי בריצות לשמוע היטב את המוזיקה (יש עוד דרך עד לאיכות אופטימלית), וגם השותפות והשותפים שלי הצליחו לשמוע טוב בכל מצב, מלבד בריצה בים עם הרבה רוח. אבל מובן.

זה קילר פיצ'ר מבחינתי כמי שחייב מוזיקה או פודקאסטים בריצה. לי אישית זה מאפשר לצאת לריצה עם חברים ללא אזניות, ואם נפרדים, אז אני לא נתקע בלי מוזיקה. נ.ב. – אל תדאגו, המוזיקה לא חזקה מדי. מבטיח שלא תסיימו ריצה עם תדמית של תיכוניסטים בכנרת.

העוזרת של השעון – פיצ'ר נחמד, אבל יותר פשוט לי לבצע את הפעולה במגע. גישה לעוזרת של הטלפון (כל עוד הוא מחובר) דרך המיקרופון. נחמד מאוד. לא מרגיש שחובה.

שמע וחיבוריות – רמקול ומיקרופון מובנים המאפשרים קבלת שיחות ישירות מהשעון. מאפשר למשתמשים ליהנות מהאזנה למוזיקה דרך אפליקציות פופולריות כמו ספוטיפיי ישירות מהשעון.

במקביל, ניתן לבצע תשלומים אלחוטיים במהירות ובקלות באמצעות Garmin Pay.יתר על כן, ההודעות מתקבלות ישירות לשעון.

הפנס – הו, הפנס. אחד הפיצ'רים החביבים עליי. פנס ה-LED התחזק עד מאוד מהדור הקודם. ארבע דרגות תאורה של אור לבן מקלות לא רק על אימונים, אלא גם הופכות לכלי לחיים עצמם (רק שתי לחיצות להפעלה).

אל תשכחו את התאורה האדומה, שמאפשרת לאסוף את החפצים מחדר השינה בלי לסנוור את האישה בשנתה. קרה באמת, ובאמת אל תשאלו מה קרה, כשהתעוררה.

Fenix 8 של גרמין (צילום: יח''צ)
Fenix 8 של גרמין (צילום: יח''צ)

חשוב לציין שיש – Fenix 8

עמידות – לחצנים אטומים לדליפות ומגן חיישנים חדש המבטיח עמידות במים בעומק של עד 100 מטר.

ארנק דיגיטלי – ה-Fenix 6 (פרו ספיר) שלי, היה בתחילת 2021 השעון הראשון שמרבית החנויות ראו עם יכולות תשלום. היום זה די בסיסי, אבל עדיין חשוב להזכיר – שאין כמו לצאת לריצה, כשאפשר באמצע הדרך לעצור בתחנת דלק ולקנות מים. או להזמין מונית (לא אני, כמובן).

חומרים – מתכת אל-חלד או טיטניום. השעונים נראים מצוין, וכמובן שהם סימן. הם מאותתים לכל אדם אחר מקהילת הספורטאים החובבים שאתם מהחבר'ה שלו. מצד אחד, זה מייצר חיבורים. מצד שני, זה נראה קצת מוזר, כשבפגישה ראשונה אתם מביטים בשעון של מכר חדש ואומרים לו "אה, אתה משלנו". אל תשאלו איך אני יודע.

הלוואי שהיה לנו

אק״ג – בדומה לדגמי ה-Fenix 7 Pro וה-Epix pro, לחיישן הדופק האופטי, יש יכולות EKG. בינתיים הן אושרו לשימוש רק בארה"ב. גרמין ישראל במגעים לאישור היכולות בארץ. אפל, למשל, מתגאה בכך שניטור האק"ג הרציף שלה, זיהה אירועים לבבים טרם התרחשותם ואיפשר להשיג סיוע רפואי בזמן מציל חיים. מחזיק אצבעות, שיאושר כבר.

ESIM – נו כבר, גרמין. הגיע הזמן שנוכל להתחבר לרשת הסלולרית. עזבי שטויות כמו הורדת פודקסאטים, עדכון האימון האחרון שלנו לסטראבה בלי טלפון, או סתם להסתובב בלי המכשיר המציק הזה. הדבר החשוב הוא היכולת לקרוא לעזרה במצבי חירום, כשהטלפון ברכב במרחק של 20 ק"מ מאיתנו.

מחיר: סדרת Fenix 8 עולה בין 4,600 ל-6,000 שקל (יבואן רשמי רונלייט). יש רבים שיעופו על השדרוגים שלגמרי מרימים את הרף. אבל כאלף שקלים יותר ממחירי השקה קודמים לסדרה, עשויים לגרום ללא מעט מהחברים בקהילת הלקוחות להמתין לירידת המחיר, או לדור הבא שיציג את החידושים הבאים.

בשורה התחתונה, הסדרה השמינית של Fenix מציגה טכנולוגיה מצוינת בתחום המסך והסוללה ושדרוגים רבים בתחומי התוכנה, הניווט, החיבוריות והשמע. כל אחת תעשה את חישוב הכדאיות שלה, בנוגע לרכישה. אני מרגיש שהשעון הפך לחבר הרבה יותר טוב שלי כרץ חובב.

לסקירות נוספות באתר Gadget Reviews