ועדת הכספים של הכנסת אישרה בשבוע שעבר את צו מס הפחמן, אשר ייקר את מחירי הדלקים שאינם מיועדים לתחבורה, באופן מדורג עד שנת 2030. דורית בנט, המייסדת והמנכ"לית לשעבר של חברת אילת אילות, מעריכה שהצו החדש יסייע למדינה ולמשק: "מס הפחמן שאושר בשבוע שעבר בוועדת הכספים יאיץ את מעבר המדינה לאנרגיה ירוקה. המס יעודד חברות לעבור לדלקים נקיים.

באירופה כבר משיתים מ-2025 מס פחמן מדורג על יבוא מוצרים כמו דשנים, ברזל, תעשיות מלט ועוד. מיסים אלו בארץ ובעולם עולים בהדרגה כל שנה. החל משנת 2025, המדינה תיתן מענקים לתעשיות כדי לבצע את המעבר לדלקים נקיים, ללכידת פחמן ולהתייעלות באנרגיה. מפתחים ויזמים המחפשים את הדבר הגדול הבא בעולם הטכנולוגיה חשוב שיבדקו את התחום בעל הפוטנציאל העולמי הגדול. זה הזמן של התעשייה ללמוד, להשקיע בפיילוטים ובחדשנות כדי להיות מוכנים למעבר. חשוב לציין שעדיין המימן יקר והשוק תלוי בפיתוח טכנולוגי וביקושים".

בנט תנחה בכנס ותערוכת Greentech 2024 אופק חדש, אשר יתקיימו החל ממחר (17-18 בספטמבר בבנייני האומה בירושלים), את מושב המימן. המושב צפוי להוות את אחד ממוקדי העניין המרכזיים של הכנס. מימן הוא אחת החלופות המובילות בתחום הדלקים הנקיים העתידיים.

מושב המימן יציג את הצורך של ישראל להתחיל ללמוד וליישם בקנה מידה קטן את כל שרשרת הערך של המימן הירוק, כדי שתוכל להיות שחקן טכנולוגי משמעותי בעולם. ידע זה יאפשר לייצר מימן ירוק ולהשתמש בו בעוד כעשור, כאשר המחירים ירדו, וייתן מענה לתחומים שכיום אין להם מענה נקי אחר. כמו כן, המדינה תדע כיצד לשנע מימן ממדינות ערב לאירופה בהתאם לאסטרטגיה אירופאית לייבוא מימן ממדינות ערב וצפון אפריקה.

מושב החדשנות של כנס 2024 Greentech יציג טכנולוגיות ישראליות המאפשרות ייצור של אנרגיה

במושב ישתתפו מיכאל קופליק – מייסד ומנהל טכנולוגי בחברת "נקי", יאיר קורנבליט – מייסד ומנכ"ל חברת "מייג'יה" המתמחה בפתרונות מים נקיים ובתהליך התפלה, תוך כדי ייצור חשמל בעזרת מימן כמקור אנרגיה, אסף סיידא – מנכ"ל הידרואיקס המפתחים נוזל לאגירת מימן, משי לקס - מנהלת תחום חדשנות ומדיניות, אגף אסטרטגיה, משרד האנרגיה, יונתן פלורסהיים – רכז אנרגיה, אגף התקציבים במשרד האוצר ובכירים נוספים. 

שוק המימן הירוק צפוי להגיע להיקף כספי של עד 450 מיליארד דולר בשנת 2030 ולהיקף של 850 מיליארד דולר בשנת 2050 (על פי בחינת שוק הזמנות האלקטרולייזרים). היקף אדיר זה משקף את ההחלטה של העולם המערבי לעבור לשימוש במימן ירוק כדי למנוע את התחממות כדור הארץ ולצמצם את השימוש בדלקים מזהמים תוך המשך הפעילות הכלכלית.

גישה זו מניעה החלטות בינלאומיות מגוונות, ביניהן: מיסי פחמן, קנסות ומנגנונים כלכליים המעודדים יצירת שותפויות, השקעה במחקר ופיתוח והקמת מרכזי הדגמה בקני מידה שונים של כל שרשרת הערך מייצור המימן הנקי, טיפולו, אחסונו, שינועו באופן ימי ויבשתי ועוד עשרות שימושים בעולם המודרני: תעשיה, ייצור אמוניה, חום, קיטור, תאי דלק ועוד. למימן יש פוטנציאל להחליף דלקים מזהמים בדלקים נקיים בתחומים כמו תחבורה כבדה, תעשיה, רכבות, אגירת אנרגיה לטווח ארוך וכמובן הפקת חשמל נקי.

החברות הגדולות שיציגו בכנס יחד עם כ-22 חברות סטארט-אפ בתחום המימן ולכידת פחמן בארץ נמצאות בשלבי פיתוח שונים של הפתרונות שלהם במספר תחומים של שרשרת הערך המימנית: יצור, סוגי אגירה שונים, תדלוק ושימושים אצל צרכני קצה. בין החברות התעשייתיות המשמעותיות המעוניינות להשקיע ולקדם את התחום ניתן לציין את: ICL, מפעלי ים המלח, חברת סונול, חברת תעבורה, חברת בליליוס, ונתג"ז, שעשויות להוביל את ישראל לעתיד של כלכלה מאופסת פחמן ב-2050 ואולי אף לפני.

רותם ארד, מנהל פיתוח עסקי בחברת H2PRO: "ישראל, הידועה כמעצמת חדשנות, מוכיחה שוב את יכולותיה הפורצות דרך - הפעם בתחום המימן הנקי. כפי שהובלנו מהפכות בסייבר ובהייטק, כך הסטארטאפים הישראליים מציבים אותנו בחזית פתרונות האנרגיה הנקייה העולמית. מיקומנו הגיאוגרפי והיכולות הטכנולוגיות שלנו מעניקים לישראל פוטנציאל להפוך לצומת מרכזי לשיתופי פעולה אזוריים ובינלאומיים בתחום. פיתוחים אלו לא רק מפחיתים את התלות בדלקים מזהמים, אלא גם מחזקים את מעמדנו כשחקן מפתח במאבק הגלובלי בשינויי האקלים, תוך הידוק קשרים כלכליים ואסטרטגיים ברחבי העולם".

כנס Greentech 2024 אופק ירוק יציג את החשיבות הקריטית של האנרגיה הירוקה לעתיד האנושות ולעתידה של ישראל ואת ההזדמנויות הכלכליות והטכנולוגיות שטמונות בה. ההרצאות והמושבים יחשפו תמונת מצב עדכנית על ייצור אנרגיה ירוקה בשיטות שונות כמו רוח, שמש, גלי ים ועוד, טכנולוגיות לחסכון באנרגיה ולניהול אופטימלי של אנרגיה, אחסון והעברת אנרגיה, טכנולוגיות לתכנון, ניהול ובקרה של אתרי אנרגיה מבוזרים ושורה ארוכה של נושאים נוספים. במסגרת הכנס תתקיים תערוכה שבה יציגו סטארט-אפים טכנולוגיות חדשות שמשנות את כללי המשחק בתחומי האנרגיה הירוקה.

שני יושבי ראש הכנס הם: ד"ר משה זילברמן, ראש מרכז אנרגיה ירוקה במכללת עזריאלי להנדסה, ירושלים, ועמוס לסקר, מנכ"ל קהילת EnergyCom ובעבר מנכ"ל חברת החשמל.