הבינה המלאכותית מחוללת מהפכת מידע בעולם אך גם מסכנת עובדים: פלטפורמת המדיה החברתית טיקטוק, בבעלות חברת ByteDance הסינית, הכריזה לאחרונה על פיטורי מאות עובדים כחלק ממעבר לניהול תכנים על ידי בינה מלאכותית (AI). בין המפוטרים נמצא מספר רב של עובדים במלזיה, אך המהלך נוגע גם לעובדים במקומות נוספים ברחבי העולם. על פי הודעת החברה, השינויים הללו נועדו לשפר את יעילות הבקרה על תכנים המועלים לפלטפורמה.

במסגרת המהלך, הודיעה טיקטוק כי היא מצמצמת את כוח האדם העוסק במודרציה ידנית של תכנים, כלומר, סינון והסרת תכנים בעייתיים כמו סרטונים פוגעניים או אלימים. לפי דיווחים, כ-700 עובדים במלזיה קיבלו הודעות פיטורים, אך החברה הבהירה בהמשך כי המספר המדויק נמוך יותר ונוגע לפחות מ-500 עובדים. ככלל, מדובר בפיטורים שמתרחשים ברחבי העולם, כאשר טיקטוק צופה כי מאות נוספים יפוטרו בחודשים הקרובים כחלק מתכנית כוללת לחיזוק מערכת המודרציה שלה.

מטא מכריזה על Movie Gen: מנוע AI ליצירת סרטים
ראש בראש מול טיקטוק: יוטיוב מאריכה את סרטוני ה-Shorts עד שלוש דקות

טיקטוק, כמו רשתות חברתיות אחרות, משתמשת בשילוב של טכנולוגיות זיהוי אוטומטיות לצד כוח אדם אנושי לניהול התכנים המועלים אליה. עם זאת, מגמת השימוש בבינה מלאכותית בתחום זה הולכת ומתרחבת, וטיקטוק מציינת כי כיום 80% מהתכנים שמפרים את הנחיות הקהילה מוסרים על ידי אלגוריתמים אוטומטיים. במקביל, הודיעה החברה כי היא משקיעה השנה 2 מיליארד דולר בתחומי האמון והבטיחות כדי להמשיך לשפר את מערכותיה.

המהלך של טיקטוק אינו מפתיע בשוק הטכנולוגיה הגלובלי, שבו חברות רבות משתמשות יותר ויותר בטכנולוגיות בינה מלאכותית, דבר שמוביל לעיתים קרובות לצמצום בכוח האדם. דוגמה בולטת לכך היא פייסבוק (Meta), שהודיעה לאחרונה על פיטורי עובדים עקב מעבר לפתרונות אוטומטיים בתחום הבקרה והאבטחה. גם גוגל ואמזון הודיעו במהלך השנה האחרונה על צמצום כוח האדם בשל הכנסת מערכות AI לניהול שירותים ופעולות שנעשו בעבר על ידי בני אדם.

אפליקציית טיקטוק. מאות עובדים יפוטרו (צילום: שאטרסטוק)
אפליקציית טיקטוק. מאות עובדים יפוטרו (צילום: שאטרסטוק)

ככל שהבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח, מסתמן שיותר ויותר חברות טכנולוגיה יעברו לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות, מה שעלול להוביל לפיטורים נוספים בענף. עם זאת, חברות אלו גם מדגישות את הצורך בהשקעה בבקרה אנושית לצד השימוש ב-AI, כדי להבטיח שהטכנולוגיה החדשה תפעל בצורה הוגנת ובטוחה. 

השימוש הגובר בבינה מלאכותית בניהול תוכן אינו מסתכם רק בפלטפורמות מדיה חברתית, אלא גם בתחומים כמו שירות לקוחות, תמיכה טכנית ואפילו עיתונות. זהו חלק ממגמה רחבה יותר המעצבת מחדש את עולם העבודה, כשהתפקידים המסורתיים מתחלפים בטכנולוגיות מתקדמות שמטרתן לשפר את היעילות, אך גם מציבות אתגרים חדשים במישור התעסוקתי.