בקרוב טכנולוגיית זיהוי הפנים צפויה בפייסבוק ובאינסטגרם: חברת מטא הודיעה שהחלה לבחון את השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי לשחזר חשבון מהיר, וכדי לסייע במקרה של פריצה לחשבון או חשש לשימוש בתמונת המשתמש. 

אחרי הפגזת הבנק של חיזבאללה: האקרים מסמנים את בתי החולים בישראל
סייבר מאניה: מדריך מקיף להגנה מפני ההתקפות

הטכנולוגיה  החדשה שפיתחה מטא, תשמש בראש ובראשונה במקרים של פריצה לחשבון, כדי לסייע לאנשים להחזיר גישה לחשבונות שלהם. אם מטא סבורה שחשבון נפרץ, היא דורשת כיום מבעל החשבון לאמת את זהותו לפני שיקבל חזרה גישה על ידי העלאת תעודה רשמית הכוללת את שמו. כעת הודיעה מטא כי תבחן שימוש בתמונות סלפי בווידאו כאמצעי לאנשים לאמת את זהותם ולהחזיר גישה לחשבונותיהם.

בתוך כך, אם מערכות מטא יחשדו שמודעה או פרסום עלולים להיות תרמית המכילה תמונה של דמות ציבורית, החברה תנסה להשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי להשוות את הפרצופים במודעה אל מול תמונות הפרופיל המקורית בפייסבוק ואינסטגרם. 

מטא מסרה: "נוכלים ברשת עושים לעתים קרובות שימוש בתמונות של דמויות ציבוריות, כמו יוצרי תוכן או מפורסמים, כדי לפתות אנשים לעסוק במודעות שמובילות לאתרי הונאה, בהם הם מתבקשים לשתף מידע אישי או לשלוח כסף. ההונאה הזו, שמכונה בדרך כלל סלב-בייט (celeb-bait), מפרה את המדיניות של מטא וגורמת נזק לאנשים.

מטא הוסיפה: "אם תתבצע התאמה והמודעה תתברר כהונאה, היא תיחסם. לאחר מכן, החברה תמחק מיד כל נתוני פנים שנוצרו ממודעות לצורך השוואה חד פעמית, ללא קשר לשאלה אם המערכת שלנו מוצאת התאמה או לא, ולא ייעשה בהם שימוש לשום מטרה אחרת".

מטא כבר החלה לבחון את הטכנולוגיה בקרב קבוצה קטנה של מפורסמים ואישי ציבור והראתה תוצאות מבטיחות לדבריה בהגברת המהירות והיעילות לזהות ולאכוף את המדיניות נגד הונאות.

בשבועות הקרובים מטא תתחיל להציג הודעות בתוך האפליקציה לקבוצה גדולה יותר של אישי ציבור שהושפעו מהונאות מסוג זה, ותודיע להם שהם נכללים תחת הגנה זו. עם זאת, דמויות ציבוריות שנכללו תחת הגנה זו יוכלו לבטל את הסכמתם בכל עת דרך החשבון.

אינסטגרם. סלפי במקום סיסמא  (צילום: שאטרסטוק)
אינסטגרם. סלפי במקום סיסמא (צילום: שאטרסטוק)

כאמור, מטא בוחנת במקביל דרכים חדשות לסייע לאנשים להשיב גישה לחשבונותיהם. במטא הסבירו כי מתקבלות פניות רבות של מנויים השוכחים את הסיסמא, מאבדים את המכשיר שלהם או כאשר נוכל ביצע הונאה וגרם להם למסור את הסיסמה שלהם. אם מטא סבורה שחשבון נפרץ, היא דורשת מבעל החשבון לאמת את זהותו לפני שיקבל חזרה גישה על ידי העלאת תעודה מזהה או תעודה רשמית הכוללת את שמו.

כעת החברה תבחן תמונות סלפי בווידאו כאמצעי לאנשים לאמת את זהותם ולהחזיר גישה לחשבונות שנפרצו. מטא תשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי להשוות את הסלפי לתמונות הפרופיל בחשבון שאליו הם מנסים לגשת. זה דומה לתהליך אימות זהות לביטול נעילת הטלפון, או לגישה לאפליקציות אחרות.

כאשר מישהו יעלה סרטון סלפי, הוא יוצפן ויישמר בצורה מאובטחת ולא יהיה גלוי בפרופיל, לחברים או לאנשים אחרים בפייסבוק או באינסטגרם. מטא הוסיפה כי היא תמחק מיד כל נתוני פנים שנוצרו לאחר ההשוואה הזו, ללא קשר לשאלה אם נמצאה התאמה או לא.

מטא הוסיפה: "אימות הסלפי ירחיב את האפשרויות של אנשים לקבל בחזרה גישה לחשבון, יארך זמן קצר, ויהווה את הדרך הקלה ביותר עבור אנשים לאמת את זהותם. על אף שהאקרים ימשיכו לנסות לנצל כלים לשחזור חשבון, שיטת אימות זו תהיה קשה יותר לניצול לרעה מאשר אימות זהות מסורתי ומבוסס מסמכים".