במציאות שבה בתי ספר בצפון מטווחים באופן תדיר, מורים ותלמידים מוצאים עצמם עוברים מלמידה פיזית ללמידה מרחוק באופן מיידי ונאלצים להתמודד עם השלכותיה, כולל צבירת פערים משמעותיים לעומת תלמידים באזורים שהם פחות מטווחים.
ב"מעריב" מפורסם לראשונה כי מחקרים חדשים מוכיחים חד־משמעית שבניגוד למה שמקובל לחשוב על בינה מלאכותית, כ"מרדדת" את החשיבה של תלמידים, טכנולוגיות מבוססות Generative AI (בינה מלאכותית) דווקא הופכות את המעבר הדרמטי ללמידה מרחוק - לאפשרי ויעיל.
במט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) משלבים בימים אלה פתרונות למידה מבוססי AI בסביבות הלמידה. כמו כן MindCET, זרוע היזמות של מטח, מקיימת השבוע את שבוע ה־EdTech הישראלי, שורת אירועים ברחבי הארץ, בהשתתפותם של מאות אנשי חינוך מהארץ ומהעולם, עשרות משקיעים, יזמים ועוד.
בין היתר ייחשפו השבוע המחקרים בהובלת שרון שני-ארבן, מנהלת המחלקה ללשון במטח ורכזת התחום בתיכון אליאנס בתל אביב. המחקר הראשון התמקד בהשפעות שילוב בינה מלאכותית בהוראת עברית ולשון ונערך במהלך שנתיים האחרונות בקרב מאות תלמידים בכיתות ט'־י', מחמישה בתי ספר שונים בארץ.
79% מהתלמידים שיפרו את היקף המאמרים שכתבו וגם את תוכנם, 72% נעזרו ב-AI כדי להרחיב את הרעיונות שלהם, לקבל עליהם פידבק ולשנות את הניסוח שלהם, 60% הוסיפו דוגמאות לנימוקים שלהם והבהירו את הנימוקים. מסקנות המחקר קבעו כי שימוש ב־AI מסייע לרוב התלמידים לשפר את כתיבתם מבחינת ההיקף והתוכן.
המחקר השני, מיוני השנה, בחן את השפעותיה של "בוטית מלוות למידה" בהכנה לבגרות בלשון בקרב תלמידי ט'-י', ונמצא כי 93% מהתלמידים נעזרו בה בשאלות שלא היו בטוחים לגביהן או בשאלות שלא ידעו לענות עליהן, וכי 85% נהנו מהשימוש, והיו רוצים לשלב את הטכנולוגיה בלמידה החדשנית, המצמצמת פערים ומייתרת שיעורים פרטיים, נותנת מענה ללקוית למידה ומסייעת גם למורים.
יוסי בידץ, מנכ"ל מטח, אומר ל"מעריב": "מטח ו־MindCET רואים בקידום החינוך הרלוונטי בעידן הדיגיטלי את עתיד החינוך בישראל ובעולם כולו. בשבוע ה־EdTech נפגשים משקיעים מובילים, אנשי אקדמיה, חברות וסטארט־אפים כדי ללמוד ולהציע דרכים חדשות ופתרונות יצירתיים להתמודדות עם אתגרי החינוך, הן בזמני חירום והן בעולם הדיגיטלי המשתנה ללא הרף".