אם בעבר התרגלנו להזיז את החוגה במכשיר הרדיו משוש עטרי לפיפסים של החדשות, הרי שבשנים האחרונות מי שממלא את הזמן שלנו בפקקים, בהליכה עם הכלב, בנקיונות בבית ובחדר הכושר הם הפודקאסטים שצוברים פופולריות עצומה, ומהווים דרך נהדרת להעברת מידע, ראיונות וסיפורים. הפודקאסט מאפשר גם לכל אחד מאיתנו ליצור ולהשדר, בתהליך קל יחסית וזול. הפודקאסטים המצליחים, כמו כל הצלחה ברשת, עשויים גם לדחוף קדימה את היוצרים, ולסייע להם גם בהכנסה לא רעה.
יצירת פודקאסט מצליח מצריכה שילוב של ציוד איכותי, תוכנות מתאימות, ותהליך עריכה והפצה מקצועי. בסיועו של טכנאי הרדיו עומר דונסקי, בעל חברת הפקת פודקאסטים, נפרט שלב אחר שלב איך לעשות את זה, איזה ציוד תצטרכו לקנות, איך מתבצע תהליך ההקלטה והעריכה, ואיך להפיץ את היצירה שלכם באפליקציות השונות.
שלב ראשון: הציוד
הצעד הראשון בהקמת פודקאסט הוא מחשב שיכול להתמודד עם הקלטה ועריכה של סאונד ברמה גבוהה. לפטופ איכותי עם זיכרון RAM של לפחות 8GB ומעבד חזק יספיק בהחלט. עם זאת, חשוב להבטיח שהמחשב יהיה בעל יציאות מספיקות לחיבור כרטיס קול והציוד הנוסף.
“כרטיס הקול הוא ציוד מרכזי שיאפשר להקליט אודיו באיכות גבוהה ולחבר מיקרופונים למחשב" מסביר דונסקי, "ישנם כרטיסי קול עם מספר כניסות ויציאות, ולפודקאסט מומלץ לבחור כרטיס קול עם לפחות שתי כניסות למיקרופונים ושתי יציאות לאוזניות כדי לאפשר שיחה בין שני משתתפים. דוגמה פופולרית לכרטיס קול בישראל היא זה של חברת RODE, הכולל מספר כניסות ואיכות סאונד מצוינת. כרטיס הקול של חברת "ברינגר" זול יותר, ונותן גם הוא איכות טובה מאוד".
האיכות של ההקלטה תלויה במידה רבה באיכות המיקרופון. דונסקי: "ההמלצה היא לבחור במיקרופון קונדנסר, אשר מספק איכות סאונד גבוהה במיוחד עבור קריינות ופודקאסטים. דוגמאות למיקרופונים איכותיים כוללות את ה-RODE NT1-A או את Audio-Technica AT2020. . המיקרופון המתאים לפודקאסטים נקרא "דינאמי" המספק קול חם ו"עמוק", ובעל יכולת לקלוט תדרים נמוכים ולהיות פחות רגיש לרעשי שטח, בניגוד למיקרופון "קונדנסר" הרגיש מאוד גם לרעשים סביב, ומיועד יותר לשירה ודיבוב באולפני הקלטה".
דונסקי מוסיף כי חשוב לכלול גם מעמד מתאים למיקרופון, בעדיפות למעמד זרוע שאינו מחובר לשולחן, ומאפשר את הנחת המיקרופון בגובה ובמרחק מדויק מהפה. בנוסף, מומלץ להוסיף כיסוי ספוג למיקרופון (Pop Filter) למניעת רעשים מיותרים בעת ההקלטה.
אוזניות איכותיות הן כלי חשוב במהלך ההקלטה והעריכה. הן מאפשרות לשמוע כל פרט בהקלטה ולוודא שאין רעשים או פגמים. ולכן צריך אוזניה טובה שמעבירה את שלל בצלילים באופן הברור ביותר (כן כן גם את רעשי המזגן) באמצעות האזנה נכונה אתם תדעו לתקן צלילים והפרעות עוד לפני ההקלטה אוזניות מוניטור, כמו Audio-Technica ATH-M50x, שיכולות להיות הן בחירה מעולה למטרה זו. גם אוזניות של חברת SENNHEISER הידועה מעולים, וגם אחרות זולות יותר.
אם אתם מתכננים להקליט את הפודקאסט גם בוידאו, חשוב לדאוג לתפאורה ולתאורה נכונות. תאורה רכה לקירות מאחור, כמו תאורת הצפה, יכולה לשדרג את החדר ולהעניק לפודקאסט מראה מקצועי. כמו כן, ניתן להשתמש במסך ירוק או מסך טלוויזיה כפתרון להקרנת תמונות וקטעי וידאו מאחור.
שלב שני: הקלטת הפודקאסט
לאחר הכנת הציוד, השלב הבא הוא ההקלטה בפועל. עליכם לבחור תוכנה שתאפשר להקליט את הפודקאסט בקלות וללא עיכובים. תוכנת הקלטה היא קריטית לתהליך יצירת הפודקאסט. תוכנה פופולרית וחינמית להקלטה היא Audacity, אשר מציעה ממשק פשוט ואפשרויות עריכה מתקדמות. אפשרות נוספת היא Adobe Audition, שהיא תוכנה מקצועית המיועדת למשתמשים מנוסים יותר. תוכנה נוספת פופולרית היא Vegas pro.
לפני ההקלטה, וודאו כי כרטיס הקול והמיקרופונים מחוברים כראוי והמחשב מזהה אותם. בחרו את ערוץ ההקלטה המתאים (mono או stereo) לפי מספר המיקרופונים. הקלטה באיכות של 44.1kHz ו-24bit נחשבת לאיכות גבוהה ומומלצת להקלטת פודקאסטים.
אם תרצו הקלטה באיכות הטובה ביותר עדיף שתקליטו כל ערוץ בנפרד. אם ישנם שני ערוצים שמישים עדיף להקליט כל אורח על גבי ערוץ נפרד. כך, לאחר ההקלטה תוכלו להוריד זליגות סאונד כמו שיעול או נשימות של אחד האורחים מהמיקרופון, מבלי לפגוע בדיבור של האורח השני שיוקלט על ערוץ נפרד.
לפני תחילת ההקלטה המלאה, בצעו בדיקת סאונד כדי לוודא שהמיקרופונים עובדים כראוי ושהסאונד מוקלט באיכות הרצויה. שימו לב שהרעש הסביבתי מינימלי ושהמיקרופון ממוקם במרחק מתאים מהפה.
שלב שלישי: עריכת הפודקאסט
אחרי ההקלטה, יש לערוך את הפודקאסט ולוודא שהסאונד אחיד, שאין רעשי רקע מיותרים, ושאפשר לשלב אפקטים מוזיקליים לפי הצורך. Audacity היא תוכנה חינמית המאפשרת עריכה מתקדמת עם כלים כמו ניקוי רעשים, הוספת פילטרים, אפקטים ומעבר בין קטעים. תוכנה נוספת היא Hindenburg Journalist, המתאימה לעריכה מקצועית של פודקאסטים ומאפשרת לשמור על זרימה נכונה של התכנים.
במהלך העריכה, יש להסיר רעשי רקע כמו נשיפות, רעשי מיקרופון או קולות סביבה לא רצויים. בנוסף, מומלץ לשלב מוזיקת פתיח וסגירה כדי להעניק לפודקאסט תחושה מקצועית. יש להקפיד על שימוש במוזיקה ללא זכויות יוצרים או לקנות רישיון מתאים. כאמור אם הקלטתם כל ערוץ בנפרד, תוכלו להסיר רעשים בקלות.
שלב רביעי: הפצת הפודקאסט
לאחר שסיימתם את עריכת הפודקאסט, שמרו את הקובץ בפורמט מתאים להעלאה, כמו MP3 הפופולרי בשל משקלו "הקטן" ואיכותו הטובה. לאיכות גבוהה יותר שמרו כקובץ WAV. לפני שתוכלו להפיץ את הפודקאסט באפליקציות פודקאסטים, עליכם להעלות אותו לפלטפורמת אירוח (Podcast Hosting). פלטפורמות פופולריות כוללות את Buzzsprout, Libsyn, ו-Anchor. פלטפורמות אלו מספקות קישורי RSS אותם ניתן לשתף עם אפליקציות פודקאסטים.
כדי להפיץ את הפודקאסט באפליקציות כמו Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts ו-Amazon Music, עליכם לשתף את קובץ ה-RSS שקיבלתם מפלטפורמת האירוח.
שלב חמישי: הפקת וידאו לפודקאסט
בשנים האחרונות הפך צילום פודקאסטים למקובל מאוד. רבים מהפודקאסטים כיום לא רק מופקים כאודיו, אלא גם מצולמים ומועלים לפלטפורמות כמו YouTube או מחולקים לקטעי וידאו קצרים להפצה ברשתות החברתיות.
כדי לצלם את הפודקאסט, יש להשתמש במצלמה איכותית או במצלמת וידאו של מחשב או במצלמת טלפון טובה - עדיף אייפון. מומלץ להציב מצלמה או יותר ממול המנחה והאורחים, ולוודא שהתאורה בחדר מאוזנת היטב. בנוסף, ניתן להשתמש במסך ירוק כדי להוסיף רקעים מעניינים בקלות בעריכת הווידאו.
יצירת פודקאסט דורשת תכנון ומקצועיות, אך עם הציוד הנכון, תוכנות העריכה המתאימות ופלטפורמות ההפצה הנכונות, ניתן להקים פודקאסט איכותי ולהפיצו לקהל רחב. לאחר רכישת הציוד וההכנה הנכונה, תוכלו להתחיל ליצור את הפודקאסט שלכם, ולרוץ איתו במשך שנים. מבין מיליוני הפודקאסטים הקיימים, נסו לבחור נושא שונה מהנוף, שיביא לכם קהל מאזינים מושבע שמצא בהם תוכן ייחודי, חיוני, נעים וחשוב.