טיקטוק משפיעה נפשית על ילדים ובני נוער, ואפליקציית הסרטונים הסינית תציב הגבלות חדשות: פלטפורמת המדיה החברתית שהפכה לחלק בלתי נפרד מחיי צעירים ברחבי העולם הכריזה על הגבלות חדשות שימנעו שימוש בפילטרים מסוימים לבני פחות מ-18.
המהלך מגיע בעקבות דאגות הולכות וגוברות להשפעתם של פילטרים אלה על הדימוי העצמי של צעירים ועל בריאותם הנפשית. הכרזה זו, שנחשפה בכנס הבטיחות האירופאי של טיקטוק שנערך בדבלין, משקפת את החשש של טיקטוק מפגיעה במצבם הרגשי של ילדים ובני נוער.
בבסיס ההחלטה עומד מחקר חדש שבוצע בשיתוף עם ארגון הבריטי Internet Matters. המחקר בחן כיצד פלטפורמות דיגיטליות משפיעות על זהותם של צעירים.
אחת המסקנות הבולטות הייתה ההבחנה בין פילטרים משעשעים, כמו אוזני בעלי חיים, לבין פילטרים המשנים את המראה החיצוני באופן ריאליסטי.
בעוד הפילטרים המשעשעים נתפסו כחיוביים, פילטרים שהשפיעו על המראה עוררו חשש בקרב בני נוער והוריהם, במיוחד לאור העובדה שלעתים קרובות לא ברור מתי נעשה בהם שימוש. בני נוער רבים דיווחו כי פילטרים אלו מחזקים תחושות של חוסר שביעות רצון מהמראה הטבעי שלהם, והדבר עלול להוביל להשלכות שליליות על הדימוי העצמי, עד כדי פגיעה בבריאות הנפשית.
כדי להתמודד עם הדאגות הללו, טיקטוק החליטה להגביל את השימוש בפילטרים המשפיעים על המראה החיצוני למשתמשים בני 18 ומעלה בלבד. בנוסף, הפלטפורמה תספק מידע ברור על השפעותיהם של פילטרים אלה. הודעה זו מגיעה לצד מהלכים נוספים שמטרתם להעצים את המשתמשים וליצור תרבות של אותנטיות וכבוד.
מפתחים שיעבדו עם פלטפורמת TikTok Effects House יקבלו הנחיות חדשות המיועדות להבטיח הבנה מעמיקה יותר של ההשפעות הלא מכוונות של פילטרים מסוימים.
מעבר להגבלות על פילטרים, טיקטוק הודיעה כי היא ממשיכה לפתח פתרונות חדשניים להתמודדות עם תוכן מזיק או מצוקה נפשית בקרב משתמשיה. הפלטפורמה הכריזה על הרחבת שירותי התמיכה הנפשית המוצעים דרך האפליקציה, הכוללים הפניות לארגונים מקצועיים במקרים של דיווח על תוכן פוגעני.
במהלך הפיילוט שנערך בצרפת, לדוגמה, הוכח כי חיבור משתמשים לשירותי תמיכה מקצועיים במקביל לטיפול בדיווחם הוביל לתוצאות חיוביות. בקרוב יורחב המהלך ל-13 מדינות באירופה. השירותים יכללו ייעוץ פסיכולוגי חינם, תמיכה רגשית ומשאבים נוספים שיכולים לסייע למשתמשים בזמן אמת.
טיקטוק הודיעה עוד כי עד סוף השנה הנוכחית תשקיע קרוב לשני מיליארד אירו במיזמי בטיחות, תהליך שמטרתו להגן על 175 מיליון המשתמשים באירופה. עם מרכז השקיפות החדש שנפתח בדבלין, החברה שואפת להוביל את התעשייה במיזמים משותפים עם ארגונים חיצוניים