לקראת יום המודעות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות, חשוב להכיר את החדשנות הישראלית שמובילה את תחום ההנגשה. שלוש אפליקציות שפותחו בישראל – Nagish ,RightHear ו- TA`AL, ממחישות כיצד טכנולוגיה יכולה להפוך לחלק בלתי נפרד משיפור איכות החיים, שוויון ההזדמנויות ושילוב בקהילה ובתעסוקה.

אפליקציית TA`AL מציעה פתרון שמקל על אנשים אוטיסטים ועל המעסיקים שלהם לשלבם במקום העבודה. האפליקציה עושה התאמה של משימות התפקיד של אותו אדם על הרצף, בעזרת ניתוח דאטה מבוסס בינה מלאכותית, ומשפרת את התקשורת והליווי במקום העבודה. המערכת מתאימה את משימות העבודה ליכולות של העובדים, מאפשרת לעובדים האוטיסטים בקרה עצמית על משימותיהם, מסייעת בתקשורת ותיאום ציפיות עם המעסיקים, ומאפשרת ליווי צמוד שמפחית את העומס על המנהלים.

היישום מאפשר קידום אוטונומיה וחווית מסוגלות אצל המשתמשים, ומצד שני, הוא מעודד מעסיקים לשילוב עובדים עם מוגבלות בכך שתומך בתקשורת פשוטה יותר לניהול העובדים. לדברי רונית שוסל, מנהלת החטיבה לפיתוח ידע, מחקר והכשרה באלו"ט, "מדובר בתפיסה חדשנית שמטרתה להפוך שילוב בתעסוקה למהלך טבעי ופשוט יותר עבור כל הצדדים. באלו"ט כבר משתמשים באפליקציה במסגרת תוכניות הכשרה ייחודיות עבור אוטיסטים עם מגוון צרכי תמיכה – הן במסגרות של מרכזי יום לאוטיסטים, והן בקורס הכשרה לטבחים מקצועיים. זו דוגמה חיה לכוח של טכנולוגיה בשיפור חיים, גם לעובדים וגם למעסיקים".

אפליקציית Nagish נותנת מענה חדשני לציבור החרשים וכבדי השמיעה, המתקשים בתקשורת טלפונית. באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית, האפליקציה מאפשרת תמלול שיחות טלפוניות בזמן אמת, תוך התאמת התצוגה לצרכים האישיים של המשתמשים. בנוסף, היא מספקת פתרון אינטואיטיבי שמייתר את הצורך במתווכים אנושיים.

Nagish, שהוקמה על ידי תומר אהרוני ואלון עזר, הוכיחה את עצמה ככלי משנה חיים במיוחד בתקופת מגפת הקורונה, כשהיכולת לתקשר הפכה קריטית. החברה כבר משתפת פעולה עם ענקיות כמו אמזון וקומקאסט, ומציעה פתרונות שמשפרים את ההנגשה לעובדים חרשים במרכזים לוגיסטיים של חברות גדולות. המטרה של נגיש היא לא רק לאפשר שיחות, אלא לבנות גשרים אמיתיים שמקנים עצמאות לאנשים עם מגבלות שמיעה ודיבור.

חברת RightHear מתמקדת בהנגשה עבור אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. הפתרון שלה מבוסס על שילוב בין בינה מלאכותית לעיבוד תמונה, והוא מאפשר למשתמשים לזהות את מיקומם ולהתמצא במרחב באמצעות תיאורים קוליים ישירים לסמארטפון. הפתרון המתקדם כבר מוטמע בנכסים של קבוצת הנדל"ן ריאליטי בישראל, ונועד לאפשר למשתמשים התמצאות עצמאית במרחבים כמו קניונים, מרכזים קהילתיים ומתחמי עבודה.

עידן מאיר, מנכ"ל RightHear, מסביר: "הטכנולוגיה שלנו מספקת כלים שמחזקים את עצמאותם של עיוורים בכל יום מחדש. השאיפה היא להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לא רק בישראל, אלא גם בעולם כולו, ולהוביל לשינוי אמיתי".