יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו השלים אתמול את סבב הפגישות עם ראשי גוש הימין. האחרון שנכנס ללשכתו במצודת זאב בתל אביב היה יו"ר מפלגת נעם ברשימת הציונות הדתית, אבי מעוז.

אחרי ביידן: אלו המדינות שעדיין לא בירכו את נתניהו על ניצחונו בבחירות
בדרך להקמת הממשלה: סבב ההמלצות יחל היום אצל הנשיא | לוח הזמנים המלא

אחרי שנועדו אמר מעוז כי "הפגישה עם נתניהו הייתה עניינית וברוח טובה. הצגנו לראש הממשלה המיועד את תפיסת העולם שלנו, שלפיה יש צורך להוציא מיד את תוכניות הלימוד האנטי־ציוניות והאנטי־יהודיות שהוחדרו למערכת החינוך, וכן את הצורך בחיזוק זהותה היהודית של המדינה. מקווים שבעזרת השם תקום במהרה ממשלה יהודית ולאומית, ואני מאמין שמפלגת נעם תהיה חלק ממנה".

נתניהו בטקס לזכר רבין: "אסור שכוח האגרוף יחליף בדמוקרטיה את כוח השכנוע" (צילום: ערוץ כנסת)

היום יחל הליכוד את מפגשי המו״מ הקואליציוני עם מפלגות גוש הימין. השיחות יתקיימו במלון לאונרדו בירושלים. לקראת פתיחת השיחות הצדדים מחדדים את דרישותיהם וציפיותיהם ויש הטוענים כי התיאבון בקרב השותפים של הליכוד לגוש עולה בכל יום.

למשל, הקרב על תיק האוצר. על אף הדרישות לקבל את התפקיד שכבר העלה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', בליכוד מעריכים כי נתניהו יתעקש להשאיר את משרד האוצר בידי הליכוד. בין היתר, במטרה לחסום את דרישתו של סמוטריץ'.

לפי טענת גורמים בגוש הימין, ביקש נתניהו מיו"ר ש"ס, אריה דרעי, לדרוש את תיק האוצר. יש לציין כי דרעי לא התלהב מהרעיון. החבילה שעליה מדבר יו"ר ש"ס תהיה מותאמת לקמפיין החברתי שהובילה המפלגה בבחירות. על כן, חבילת הדרישות כוללת את משרד הפנים בשבילו, משרד הפריפריה, הנגב והגליל, תיק הרווחה ותיק הדתות.

המועמדים המובילים לתיק האוצר בקרב חברי הליכוד הם ישראל כ"ץ ואלי כהן. בעקבות ההתעקשות בליכוד שלא לשחרר את תיק האוצר, העלה סמוטריץ' דרישה חלופית: תיק המשפטים. זאת במיוחד על רקע הרפורמות במערכת המשפט שעליהן הכריז עוד במהלך קמפיין הבחירות. בליכוד אומרים כי נתניהו מתנגד ונחוש להשאיר גם את משרד המשפטים בידי מפלגתו.

סמוטריץ' גם דורש להכניס לקווי היסוד של הממשלה את קידום ההתיישבות הצעירה. עוד מעריכים כי תיק התחבורה יינתן לציונות הדתית. מירי רגב, שהוזכרה בעבר בהקשר של חזרה למשרד התחבורה, נחשבת היום למועמדת לתפקיד שרת החינוך.

קרב מיניסטריאלי־סמכותי נוסף מתפתח בקרב השותפים החרדים. יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף מכוון לתפקיד שר הבינוי והשיכון והבהיר כי רשות מקרקעי ישראל חייבת להישאר במשרד השיכון. מנגד, דרעי דורש להעביר את הרשות החשובה למשרד הפנים, שככל הנראה יהיה בראשותו. הוויכוח יהווה מכשול נוסף, אך לא היחיד, בדרך להקמת הממשלה.

כמו כן, בכירים בליכוד אומרים בשיחות סגורות כי "המפתח חייב להיות תיק מיניסטריאלי אחד לכל שלושה חברי כנסת מטעם הרשימה. לא תהיה אינפלציה בשרים. אלה מחברי הליכוד שכבר כיהנו בעבר כשרים, צפוים לקבל שוב תפקידים מיניסטריאלים. מי שצפויים להצטרף לקבוצה זו, לפי הערכות, הם מיקי זוהר, דני דנון, שלמה קרעי, יואב קיש ואבי דיכטר".

בנוגע לדרישה המשותפת של כל השותפים לקבע את חקיקת פסקת ההתגברות בהסכמים הקואליציוניים ולקבוע כי הרוב הנדרש להתגברות על החלטות בג"ץ יהיה 61 חברי כנסת, בכירים בליכוד מבהירים: "נתניהו יהיה זהיר, גם אם השותפים ידרשו הרבה יותר. הוא יהיה מוכן לחוקק את פסקת ההתגברות רק אחרי שיגיעו להבנות ולפשרה עם בכירי מערכת המשפט. הוא לא יאפשר מלחמת עולם עם מערכת המשפט".

נושא נוסף שעליו בליכוד לא מוכנים לוותר הוא השינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים. גורמים במפלגה מבהירים כי "הליכוד לא יוותר על השינוי הנדרש בהרכב הוועדה למינוי שופטים. נוסיף להרכב שלושה פוליטיקאים - בדיוק כמו שממשלת בנט־לפיד עשתה עם הרכב הוועדה למינוי דיינים. על זה נהיה מוכנים לנהל קרב בלתי מתפשר. אם השופטים יאיימו בהתפטרותם - שיתפטרו. נעשה את השינוי החיוני הזה".

זוהי רשימת דרישות חלקית בלבד. בגוש הימין מעריכים כי המשא ומתן הקואליציוני לא יהיה קל ובוודאי לא קצר. זאת על אף הרצון של נתניהו להשביע את ממשלתו החדשה בהקדם האפשרי.