כירושלמית מלידה, כבר שנים שאני שומעת על ערבי התרבות ב"תמול שלשום", אבל אף פעם לא יצא לי לאכול שם ומודה - זו הייתה טעות. "תמול שלשום" הוא בית קפה-מסעדה-חנות ספרים עם תפריט מגוון, קוקטיילים נהדרים ובמרכז העניינים אווירה טובה וחיובית. השירות מעולה והאוכל - הרבה יותר משל סתם בית קפה.

המסעדה, שנמצאת בסמטאות נחלת שבעה ובדיוק חוגגת את יום הולדתה ה-30, שוכנת בבית אבן ירושלמי בן יותר ממאה שנים אליו צמודים שני חללים נוספים - האחד שימש כמתפרה דאז וכיום מתקיימים בו ערבי ספרות ותרבות, והשני מרפסת שקטה ומוארת. את קירות המקום מעטרים חפצי וינטייג' רבים כמו פטיפון, רדיו רטרו ושעון קוקיה - חלק מהאוסף של הבעלים, דן גולדברג, וכמובן גם כמה ספריות גדולות, כשכל הספרים הם למכירה.

תמול שלשום (צילום: איוון טיכיינקו)
תמול שלשום (צילום: איוון טיכיינקו)

דן שיתף אותי כיצד בית הקפה הוקם בשנת 1994 על ידי שותפו, דוד ארליך ז"ל שהיה סופר ישראלי שחשב כיצד לחבר בין תרבות ואוכל טוב. כך נפתח לו המקום הקרוי על שמו של ש"י עגנון, חתן פרס נובל לספרות. מאז הקמתו, ביקרו ב"תמול שלשום" סופרים ישראלים מן השורה הראשונה, ביניהם יהודה עמיחי, עמוס עוז, א"ב יהושע, דוד גרוסמן ועוד רבים.

את התפריט - החדש והמרענן - יצרה השפית נעמי גיאת שעבדה בעבר במסעדת צמח מקבוצת מחניודה של השף אסף גרניט, והצטרפה לאחרונה לצוות "תמול שלשום". הוא בנוי מכמה סוגים של ארוחות בוקר, כמה מנות ראשונות, פוקצ'ות מתנור אבן ירושלמית, כמה סוגים של שקשוקה, סלטים, פסטות ומנות דגים (יש גם מבחר לטבעונים). אה, וכמובן, לא לשכוח קינוח.

אז תמיד טוב להתחיל באיזה "לחיים" קטן עם קוקטייל ייחודי, ובגלל שהמגוון של הקוקטיילים לא רחב, העדפתי משהו קליל על בסיס ג'ין אז הזמנתי את האריה שאהב תות - מורכב מג'ין, לימונדה וסודה, מונין תות, נענע ותותים טריים (45 ש"ח, מחיר סביר לגמרי בהתחשב בעובדה שאין מקום היום כמעט בירושלים שמוכר קוקטייל בפחות מ-55 ש"ח).

אז התחלתי ב"סגול ולבן" - סלקים צלויים על מצע לאבנה עם שקדים פרוסים, שמן זית ועשבי תיבול (45 ש"ח), סביח מפורק - חציל קלוי, טחינה, גרגירי חומוס, שמן זית, ביצה קשה, סלסת עגבניות, חמוצים ועשבי תיבול (44 ש"ח), וועדת קישוא - רצועות קישוא צרובות בשמן נענע בתוספת שקדים קלויים וגבינת פטה טרייה (42 ש"ח) - הכל טרי, פריך ורענן ופשוט תענוג לחך.

סגול ולבן לצד ועדת קישוא, תמול שלשום (צילום: רחלי קירמה)
סגול ולבן לצד ועדת קישוא, תמול שלשום (צילום: רחלי קירמה)

סביח מפורק לצד פוקצ'ה שמן זית, תמול שלשום (צילום: רחלי קירמה)
סביח מפורק לצד פוקצ'ה שמן זית, תמול שלשום (צילום: רחלי קירמה)

לצד המנות שעשויות מעולה ומספקות פתיחה נהדרת, קשה מאוד לוותר על הפוקצ'ה שמן זית ומלח אטלנטי, שמוגשת עם שלושת ממרחי הבית - עגבניות מיובשות, טחינה וממרח חצילים שרופים (29 ש"ח), כי מה לעשות? פחמימה זה חובה. לדעתי שתי מנות פתיחה ופוקצ'ה יעשו את העבודה.

לעיקרית לקחתי את הפפרדלה לימוני - פסטה פפרדלה מוקפצת עם פרוסות דקות של זוקיני, רצועות בצל, קוביות ארטישוק וחמאה לימונית, מוגש עם קנל שמנת חמוצה מעל (58 ש"ח) - ביס בטעם וניחוח לימוני עדין ומשכר. אהבתי מאוד.

אל תפספסו פפרדלה לימוני, תמול שלשום (צילום: רחלי קירמה)
אל תפספסו פפרדלה לימוני, תמול שלשום (צילום: רחלי קירמה)

ונעבור לקינוחים, כי איך אפשר שלא לשמור מקום לעוד ביס אחרון וקטן ממשהו מתוק? כל הקינוחים בתפריט מפתים ונשמעים טעימים מאוד, אבל בגלל שכבר עברתי את מכסת הקלוריות היומית (בהתלוצצות), נאלצתי להסתפק בעוגת גבינה אפויה (39 ש"ח), נמסה בפה ולא מתוקה מדי - בדיוק כמו שאני אוהבת, לצד עץ הדעת (38 ש"ח) - קראמבל תפוחים לוהט שמוגש לצד קצפת ושני כדורי גלידה שמתמוגגים מהחום שלו. מומלץ לחובבי מתוק בהגזמה.

תמול שלשום – רחוב יואל משה סלומון 5, ירושלים, מדרחוב נחלת שבעה, 
טלפון: 02-6232758
כשרות- רבנות ירושלים חלבי גוש קטיף חלב ישראל. 
שעות פתיחה: א'-ה' 09:00-22:00, ו' 8:30 עד כשעה לפני כניסת שבת. 
www.tmol-shilshom.co.il