"סנטה קתרינה" התל־אביבית קרויה על שם המנזר הבודד בדרום סיני. ואם זה האוכל שמגישים הנזירים, אני שוקל להגר שלוש "סנטה קתרינה" באו לעולם: הראשונה היא מדינה קטנה ועשירה בתוך ברזיל, שבה, למרבה ההפתעה, יורד שלג; השנייה היא מנזר נוצרי יפהפה בדרום סיני הקרוי על שם הקדושה קתרינה שעונתה וראשה נכרת.

לפני שבע שנים, אגב, תקף ארגון דאע"ש את המנזר הבודד ורצח שוטר מצרי ששמר על המקום; שלישית היא המסעדה עטורת השבחים של השף תומר אגאי, שאוטוטו ימלא עשור להקמתה – מושגי נצח בעולם הקולינריה המקומי. "סנטה קתרינה" הישראלית קרויה על שם המנזר, מקום שבו על פי האמונה הנוצרית שוכן הר סיני - הלוא הוא שם הרחוב שבו שוכנת המסעדה. איך הכל מתחבר, מה רבו מעשיך השם.

יד האלוהים: המנה המושלמת לצפייה במשחקי היורו
אלכוהול, חקלאות ותרבות: פסטיבל הקוקטיילים 2024 יוצא לדרך 

האוכל במסעדה מקבל השראה ממצרים, אך גם מסוריה ומלבנון, ויש בו נגיעות של אוכל אירופי מוקפד. כך תוכלו למצוא בתפריט את הגספצ'יו של ג'ואל רובושון ובתוכו הקישוא הממולא של מרים, הלוא היא אמו של השף חיים כהן, שאגאי נחשב לבן טיפוחיו. המקום עצמו, בבית רומנו, צמוד לבית הכנסת הגדול, נראה שכונתי למדי. אין בו מניירות ואין בו גינונים של מסעדת יוקרה, אם כי מחירי המנות ממוצעים עד גבוהים.

למעשה, זר לא יבין את ההבדל בינה ובין הבר שוקק החיים "פורט סעיד" (גם הוא קרוי על שם מקום במצרים), למרות שמדובר בשני קצוות עולם קולינרי. אין כאן ישיבה פנימית, אלא על הבר או בשולחנות בחוץ. הסגנון, כאמור, חופשי ונטול מניירות, וכמוהו גם התפריט. "האוכל במסעדה, וכך גם אנחנו, לא מתנשאים על אורחי המסעדה", אומרים לנו ב"קתרינה". "אנחנו לא מתיימרים להגיש מנות שלא ניתן להגות את שמן ומוגשות בקונסטרוקציות שלא היו מביישות את גדול האדריכלים".

שתי מנות דגל מומלצות, שרק בשבילן שווה להגיע במיוחד: פילה הדניס כאן אומנם צלוי בגריל והוא נשמע כאחד העם, אולם כאן הוא מוגש עם קולי עגבניות שרי מתקתק, שומר והשוס – רביולו (רביולי גדול ממדים) ובתוכו לאבנה. לא בטוח שזה מה שאוכלים במנזר, אבל אם כן, אני מוכן לגור שם (116 שקלים); הקובנייה - קובה מבשר נא שמקורה במטבח הסורי־לבנוני, מקבלת כאן קיק עדין מחרדל מתקתק, ויחד עם קישוא באלדי ובורגול תקבלו ארבעה ביסים שיתפוצצו לכם בפה (64 שקלים).

חובה להזמין כאן את הקינוחים המופתיים, לא פחות. תחת ידיו של הקונדיטור מאור מוסקוביץ' טעמנו את הבסבוסה הנפלאה - קינוח דגל שמוגש החל מיום הפתיחה ועד היום. המנה עברה מספר שינויים במהלך השנים, אבל לאחרונה, כחלק מהחזרה למקורות של העסק, המנה חזרה להיות מוגשת בצורתה המקורית והפשוטה - פרוסת עוגת סולת חמימה ועדינה, ועם זאת מוכנה בדיוק יוצא דופן שמאזן בין הטעמים, לצד כדור גלידה בתוספת התבלין מסטיקה (46 שקלים).

קינוח נוסף שטעמנו הוא פנקוטה יוגורט. כל המטבח כאן מתבסס על מנות מאגן הים התיכון שמקבלות אינטרפרטציה מקומית, וכך גם הפנקוטה - מכינים אותה על בסיס יוגורט ומעליה קראמבל בלונדי ומשמשים בסירופ סומק (46 שקלים). 
"סנטה קתרינה", הר סיני 2, תל אביב, 058־7820292 (לא כשר)

עפולה עילית
דווקא מבירת העמק יוצאת בשורה מהפכנית: בית קפה שכל כולו דוגל בדיאטה קטגונית. אז מה באמת טעים שם? מפתיע שדווקא בעפולה, ולא בתל אביב, נפתח בית קפה שהוא קודש לטובת אלה הדוגלים בתזונה קטוגנית - דיאטה דלה מאוד בפחמימות ועשירה בשומנים וחלבונים, ונחשבת למרשימה במיוחד מבחינת תוצאות.

"נולדתי וגדלתי בעפולה, שם פתחתי את חנות האם לפני כ־20 שנים ושם הכנסתי את המוצרים הקטוגניים הראשונים", מספר הבעלים יוסי רפאל, בן 45, שגרושתו מנהלת את בית הקפה. "יש לנו קהל רחב מהאזור שלנו שמגיע לחנות באופן קבוע, ולאחרונה הגיעו אלינו מכל קצוות הארץ, כך שהמיקום הגיאוגרפי לא ממש משנה להם. יש תמורה הולמת לביקור שלהם אצלנו. על הדרך הם קונים מוצרים קפואים, שיהיו להם גם בבית. בעזרת השם, נגדל ונתפתח להיות רשת שפזורה בכל הארץ ונקל על לקוחותינו שהפכו למשפחה".

ב"קיטו בראון" כל המנות שמוגשות הן דלות פחמימה ומתאימות לסוכרתיים. בין שלל המנות תמצאו שם פיצה מרגריטה שבסיסה בצק מוצרלה (65 שקלים); בוקר גיאורגי – חצ'פורי שעשוי מבצק מוצרלה עם סלט פלפלים בתחמיץ, סלט כרוב עם ג'עלה, אריסה וזיתים שחורים (79 שקלים); טוסט סלמון מושחת עשוי מלחם ופל!; מנת חומוס על בסיס ביצים, לצד כדורי פלאפל מקמח שקדים ועשבי תיבול ועוד. ולקינוחים: עוגת גבינה פירורים, עוגת קרמבו עשויה מקמח שקדים (59 שקלים) ובלינצ'ס גבינה מתוקה עשוי מקמח שקדים עם קצפת וריבת תות (59 שקלים).

קיטו בראון פיצה מרגריטה מבצק מוצרלה (צילום: גלעד הר שלג)
קיטו בראון פיצה מרגריטה מבצק מוצרלה (צילום: גלעד הר שלג)

איך למעשה הופכים פיצה וארוחת בוקר לקטוגניות?
"הפיצה עשויה מבצק מוצרלה ייחודי לתזונה הקטוגנית, ללא סוכר, ללא גלוטן, שעשוי מתרכובת של אגוזים ועוד טעמים שהופכים את הבצק לחגיגה. סך כל הפחמימות במגש פיצה אישי הוא 8.5 גרם, שזה אפסי למנה כזו".

מה הכי טעים?
"אתה אומר לי לבחור בין ילדיי? מנות זה עניין של טעם, יש אנשים שאוהבים את המתוק שמאוד חסר לסוכרתיים - אז הבלינצ'ס המתוק, כמו קרפ עם גבינה מתוקה בפנים ועליה ריבת תות ייחודית שאנחנו מכינים במקום, הוא מנת השחיתות שלהם; ויש את אלו שאוהבים מלוח, ודווקא קלצונה ממולא בגבינות או החצ'פורי שלנו יהיו המענה הטוב ביותר עבורם. יש עוד מנה שמזמינים אותה הרבה והיא פאי פופאי, גם היא עשויה מבצק מוצרלה ויש בה תרד עם גבינות. קוראים לה פופאי בגלל התרד. כל המנות מוגשות עם סלטים מיוחדים כמו כרוב מתוק ללא סוכר, חציל או פלפלים קלויים, אריסה וזיתים שחורים".

כשרות יש?
"כל המוצרים שלנו כשרים והקומה של בית הקפה נקייה מקמח חיטה על בסיס חלב, אך לצערנו בגלל שהחנות למטה פתוחה בשבתות ובחגים, אין תעודת כשרות למקום". 
"קיטו בראון", המלאכה 27 עפולה, 04־6404089 (ללא כשרות)