זה לא קורה הרבה: אנחנו מגיעים למסעדה עם האף למטה ויוצאים ממנה עם האף בעננים. כזה היה לנו הביקור במסעדת "SANTE" (לבריאות, לחיים – בצרפתית),שגרם לנו – ולא בגאוותנות – לשפשף עיניים בתימהון: האם הגענו למסעדת שף מדופלם ברחוב הארבעה בתל אביב, או למסעדה בכפר סבא עם שף בן 28 שזו הפעם הראשונה שיש בבעלותו מסעדה?

איכשהו, למרות שהמסעדה ממוקמת בפתחו של קניון הומה ילדים ורעש, היא משדרת את ההפך. בתוך המסעדה נשמעת מוזיקת גלגלצ ענוגה; היא מעוצבת אלגנטי, בצבעים רכים, נעימה למראה ונוחה לישיבה, עם מקום מרווח דיו בין השולחנות; מזמן לא נתקלנו בצוות איכותי כל כך של מלצרים: גם מביני עניין ובקיאים ברזי התפריט, גם ורבליים ומנומסים וגם, ובעיקר, זמינים לכל בקשה; וכמובן, האוכל, שעליו נרחיב תכף.

"סוס שחור מאחור": זה האיש שעומד להוביל את חמאס באמת?
בצל הדרמה בחדשות 13: נחשף הסכום העצום ששמאלוב ברקוביץ' תגלגל לכיסה

מאחורי המטבח עומד שף אסף זלוג, שכאמור עוד לא חגג 30, בעל עבר ב"קפה אירופה" השובבה וב"מחניודה" של אסף גרניט. הוא פתח את המסעדה בספטמבר, ועוד בטרם השיק אותה באופן רשמי פרצה המלחמה וזלוג גויס לשירות מילואים בעזה ובצפון כלוחם קרקל. הוא ביצע שירות משמעותי ארוך ועצוב, שבסופו התקשה לקום מהמיטה, והמסעדה – הסגורה ממילא – התמלאה באבק. עוצמה רגשית וחוזק נפשי גרמו לו לקום ולהתחיל מחדש.

זו סיבה טובה כשלעצמה להגיע למסעדה ולפרגן ללוחם צה"ל - אבל זו לא הסיבה העיקרית. לפני הכל, מדובר במסעדה פשוט מצוינת. פילה דג לבן הוא דוגמה מובהקת ליצירתיות – הדג עשוי במדויק, רך במידה הנכונה ועדין בטעמיו, עליו סלסה לימונית ולצדו קרם שורש סלרי, שאין מילה אחרת לתארו מלבד “מבריק". זה נראה כמו פירה, המרקם שלו כשל פירה – אבל זה סלרי עם טעם דומיננטי של סלרי (129 שקלים). הפירה עצמו מופיע במנה אחרת, וכולו טעם של חמאה עדינה, לצד שיפוד אנטרקוט מיושן בנתחים נדיבים ועסיסיים (135 שקלים).

התפריט מגוון ומתחשב גם בילדים, שביקשו – כמה לא מפתיע – צ’יפס ושניצל. האחרון כיסה חצי משטח הצלחת, וכמו שאנחנו אוהבים, היה עבה ובשרני, ונטול סיבים.

ברולה כבד העוף הוא מנה שאט־אט הופכת לפופולרית: כאן מגישים אותו חם, בניגוד למנות דומות שבהן הכבד עצמו קר והקרמל חם. הפעם, הכבד היה יותר מימי מסמיך, וכאמור אנחנו מעדיפים אותו קר, ועדיין – אי אפשר לומר שהוא לא טעים (65 שקלים).

יש מעט מסעדות בשרון שבשבילן שווה להמליץ לתל־אביבים להיכנס לאוטו ולנסוע במיוחד. “סנטה" היא כזו.

“SANTE", עתיר ידע 4, כפר סבא, 072־2649288 (לא כשר)

תפסה אותנו בביצים

משהו בחום התל־אביבי המהביל גורם לך, חוץ מלהזיע את חייך, גם לרעוב באופן לא מידתי. כך מצאנו את עצמנו, זוג נורמטיבי לכאורה, נמלטים לתוך מסעדת “אנסטסיה" בתקווה לצאת מורווחים פעמיים. גם לקבל מכת קור מענגת וגם ליטוף וחיבוק לקיבות המורעבות שלנו. אחד מאיתנו טבעוני קיצוני, השנייה מעט פחות, ושנינו נכנסנו פנימה עם תקווה קטנה בלב שנצא מבסוטים בהגזמה.

מנת הפתיחה שהוזמנה כללה שני מגשי עץ עמוסים בגבינות, מטבלים וסלט ירקות רענן (66 שקלים). ה"גבינות" כולן תוצרת עצמית מהמפעל שלהם בדרום תל אביב, שאגב קיבל כשרות מהדרין למוצריו.

בין השאר טעמנו ברי פקאן (שהתעלתה על כולן), גבינת שמנת עם זיתים ופטה מקשיו, איולי ופסטו כוסברה מדליק וסלט "ביצים" ומקושקשת טופו הכי טובה שטעמתי בחיים שלי, כשאת כל הטוב הזה מלוות כמה פרוסות לחם מהסוג הבריא וחופן נאה של קרקרים מקמח מלא זהובים למראה ופריכים על מלא, טעימים ומשתלבים נהדר עם המטבלים. כדי לרענן מעט את הפה הזמנו שוט ג’ינג’ר צהבהב שעשה לנו ריסט בגרון. לעיקריות הזמנו שניצל טופו עם פירה אפונה צהובה, קיש פטריות וכרישה וגם מנת סובה, שלא יחסר חלילה.

המקושקשת הטבעונית הכי טעימה. ''אנסטסיה'' (צילום: אמיר מנחם)
המקושקשת הטבעונית הכי טעימה. ''אנסטסיה'' (צילום: אמיר מנחם)

אני חייב להודות שמלכתחילה לא היה לנו סיכוי לנצח את מנות הענק שהוגשו לנו, בהתחשב במצב הקיבתי שלנו. ובכל זאת, נתנו פייט ראוי לעניין הזה. השניצל נהדר, עטוף במעטה פציח של פירורי לחם, שומשום ותבלינים ואילו תוכו רצוף אהבה רכה וטעם מצוין. לעומתו, פירה האפונה הצהובה (74 שקלים) פחות ערב לחכי, אולי כי האהבה שלי לפירה תפוחי אדמה היא אהבת אמת מילדות וכל השוואה אליו תמצא עצמה נפסדת למצער.

מנת הסובה היא שיחוק אמיתי. טעמים אסייתיים טובים ומודגשים תוך כדי יניקת האטריות עם צלילים שלא מתביישים להצטלל במרחב הציבורי, זו חוויה מספקת מאוד. גם שברי הפיצוחים שמילאו את הצלחת מעניקים נופך מרקמי נעים ומלא טעם לכל ביס (69 שקלים).

הזמנו את הקינוח שהכי מזוהה עם “אנסטסיה", עוגת גבינת פירורים. בחיי שהקיבה כבר הייתה בשלב ארבע לפני ביקוע, אבל נתנו פוש אחרון עם קצת עידוד זה לזה, חיסלנו אותה באופן ממוקד תוך דקה. היא פשוט מוצלחת וטעימה בטירוף (44 שקלים).

“אנסטסיה" היא מסעדה מצוינת לא רק לטבעונים, שירות לעילא ולעילא, תפריט מגוון עם מנות אייקוניות ויד מדויקת במטבח. נבוא שוב ללא ספק.

"אנסטסיה", פרישמן 54, תל אביב, 03־5290095 (לא כשר)