שוק העגבניות בישראל ובעולם הוא אחד מהשווקים החשובים ביותר בתחום החקלאות והמזון. העגבנייה מהווה מרכיב מרכזי במגוון מאכלים ותעשיות, כאשר השימוש בה טרי, מעובד ומשומר, מה שהופך אותה למצרך חיוני כמעט בכל מטבח.

מוצרים מבוססי עגבניות כמו קטשופ, רסק עגבניות ומיצים הם חלק בלתי נפרד מסל הקניות של הצרכנים ומעמדה הכלכלי נותר חשוב במיוחד לנוכח המגמות האחרונות של עליות מחירים.

עגבניות בסופר (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
עגבניות בסופר (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

השפעות המחסור על המחירים

שנת 2024 הייתה שנה יוצאת דופן עבור שוק העגבניות בישראל, עם עליות מחירים חדות שהובילו לזינוק של יותר מ-60% במחירי העגבניות הטריות. עליות אלה נובעות ממספר גורמים, כאשר חלקם קשורים לפגיעה ביבולים, עלייה בביקוש, בעיות בשרשרת האספקה והאטה בייבוא ממדינות שכנות כמו טורקיה וירדן.

הגורמים העיקריים לזינוק במחירים כוללים:

פגיעה ביבולים בשל החום הקיצוני בקיץ: גל החום החריג בקיץ 2024 פגע ביבולי העגבניות, צמצם את כמות התוצרת המקומית והוביל למחסור בשווקים.

השפעות המלחמה על החקלאות הישראלית: המצב הביטחוני השפיע על תהליכי הייצור, הובלת הסחורה וייבוא המוצרים.

ירידה בייבוא מטורקיה: בשל היחסים המתוחים בין ישראל לטורקיה, חלה ירידה משמעותית בייבוא עגבניות מטורקיה – אחת מספקיות העגבניות הגדולות לישראל.

הפסקת היבוא מירדן: בעיות סניטריות פגעו באספקת העגבניות מירדן, מה שגרם להחרפת המחסור בשוק המקומי.

עגבניות (צילום: אינג'אימג')
עגבניות (צילום: אינג'אימג')

מצב שוק העגבניות בישראל ובעולם

ב-2023 הוערך שוק העגבניות העולמי בכ-198.1 מיליארד דולר. התחזיות מצביעות על צמיחה שנתית ממוצעת של כ-4.9% לשוק זה עד 2032 כאשר הצריכה השנתית העולמית עומדת על כ-180 מיליון טון. סין מובילה את השוק עם נתח של כ-30% מהכמות העולמית, ולאחריה הודו, ארצות הברית וטורקיה.

בישראל, צריכת העגבניות עומדת על 12-14 קילוגרמים לנפש בשנה, מה שמציב את המדינה בטווח הבינוני ביחס לשאר העולם. שוק העגבניות בישראל הגיע ב-2023 לשווי של כ-599 מיליון דולר, גידול של 20% לעומת השנה הקודמת. עם זאת, זינוק המחירים והמחסור השנה העלו שאלות בנוגע להשפעות ההצעות של משקי הבית ועל תעשיית המזון המקומית.

העלייה במחירי העגבניות ניכרת במיוחד ברשתות השיווק, שם המחירים עלו באופן דרמטי:

ברשת שופרסל, המחירים זינקו בכ-80%.
ברשת יוחננוף, המחירים עלו בכ-54%.
ברשת רמי לוי, המחירים התייקרו בכ-51%.

לקראת תקופת החגים, ניתן למצוא מבצעים המוגבלים לרכישת כמויות קטנות, כאשר ברשתות מסוימות נדרשת קנייה בסכום מינימלי או הגבלת הכמות ל-3 קילוגרם בלבד. לדוגמה, ברשת ויקטורי, נמצא מחיר של 0.80 אגורות לעגבנייה למי שקונה מעל סכום מסוים בסניפים בהם קיימת תחרות סביבתית דינמית יותר.

בדקנו את מחירי העגבניות בשוק רגע לפני ערב החג - המחיר ברשת רמי לוי עומד על 8.90 ש"ח לקילוגרם וברשת אלונית המחיר עומד על 18.90 ש"ח לקילוגרם – פערים משמעותיים המשפיעים על הוצאות משקי הבית.

עגבניות, עגבנייה (צילום: פלאש 90)
עגבניות, עגבנייה (צילום: פלאש 90)

רפורמת ארץ המוצא והשפעתה על השוק

בשנים האחרונות, משרד החקלאות והאוצר ניסו לקדם רפורמה במטרה להוזיל את מחירי העגבניות והירקות הטריים באמצעות שקיפות לגבי ארץ המוצא של המוצרים. למרות שהמטרה הייתה לספק לצרכנים אפשרות בחירה טובה יותר בין מוצרים מקומיים ומיובאים, ולפתור בעיות כמו יבוא במחירים גבוהים, ההשפעות בשטח עדיין לא ניכרות באופן שמטיב עם הציבור. הרפורמה לא הצליחה להביא להוזלה משמעותית במחירים, והעלייה בביקוש מול המחסור בעגבניות המשיכה להוביל לזינוק במחירים.

השפעות זינוק המחירים על הוצאות משק הבית

זינוק המחירים בעגבניות משפיע באופן ישיר על הוצאות משקי הבית בישראל. העגבנייה, שנחשבת למרכיב חיוני בסל הקניות, מכבידה על התקציב החודשי של משפחות, במיוחד כשהמחירים מגיעים לשיאים של למעלה מ-18 ש"ח לקילוגרם ברשתות השיווק. עבור משפחות רבות, העלויות הגבוהות דורשות קיצוץ בהוצאות אחרות או מעבר למוצרים מעובדים במקום עגבניות טריות.

המשבר הנוכחי מדגיש את הצורך במציאת פתרונות ארוכי טווח שיעזרו להבטיח אספקה יציבה של עגבניות בשוק המקומי, לצד תמחור הוגן שיפחית את העומס הכלכלי על הצרכנים.

העגבנייה ממשיכה להיות מוצר מרכזי בשוק המזון הגלובלי, כאשר התעשייה העולמית לייצור רסק עגבניות, קטשופ, ורטבים שונים ממשיכה לצמוח. רכז העגבניות, המופק מעגבניות טריות שעוברות תהליך בישול להפחתת תכולת המים, נחשב למוצר כלכלי במיוחד בשל חיי המדף הארוכים והיכולת לאחסן אותו לתקופות ממושכות.

עגבניות, עגבנייה (צילום: פלאש 90)
עגבניות, עגבנייה (צילום: פלאש 90)

במקרים של מחסור בעגבניות טריות, רכז העגבניות מהווה פתרון נוח וזול יחסית, מה שמאפשר לצרכנים להמשיך ליהנות מטעמי העגבניות במוצרים מעובדים. תעשיית רסק העגבניות צומחת בקצב מהיר, והיכולת לשמור על יציבות מחירים בתחום זה מסייעת לאזן את השפעות המחסור בעגבניות הטריות.

שוק העגבניות מאופיין בקשר הדוק בין המוצרים הטריים והמעובדים. כשיש מחסור בעגבניות טריות, תעשיית המזון נאלצת להעלות את מחירי המוצרים המעובדים כמו רסק עגבניות וקטשופ. מנגד, כשיש עודף יבול, המחירים יכולים לרדת, והתעשייה יכולה להפיק מוצרים מעובדים במחירים נוחים יותר לצרכן.

המחסור הנוכחי בעגבניות בישראל מצביע על הצורך בתכנון נכון יותר של יבוא והפקת תוצרת חקלאית כדי להבטיח מחירים יציבים יותר לאורך זמן, במיוחד בתקופות של ביקוש גבוה, כמו חגים או עונות גידול בעייתיות.

המותגים המשפיעים על השוק

המותגים הגלובליים בתחום העגבניות המעובדות כוללים את Heinz, Mutti, Del Monte, ו-Campbell's,  אשר שולטים בשוק הקטשופ והמוצרים המבוססים על עגבניות. Heinz, לדוגמה, מחזיק בנתח שוק עולמי של כ-40% בתחום הקטשופ. השפעת המותגים הגדולים מורגשת בתמחור המוצרים וביכולת להכתיב סטנדרטים בתחום האיכות והתחרות.

עגבניות, עגבנייה (צילום: פלאש 90)
עגבניות, עגבנייה (צילום: פלאש 90)

העגבנייה ככוח תזונתי

העגבנייה עשירה בוויטמינים ונוגדי חמצון חיוניים, בראשם ליקופן, אשר מוכר כתורם לבריאות הלב ומפחית את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. העגבנייה מכילה כמויות גדולות של ויטמין C ו-K, ונחשבת למקור מצוין לנוגדי חמצון המגנים על העור מפני נזקי השמש.

עם זאת, צריכה מוגזמת של עגבניות עלולה לגרום לתופעות לוואי בקרב אנשים רגישים לחומציות. ישנם צרכנים הסובלים מבעיות עיכול לאחר אכילת עגבניות, ויש כאלו הסובלים מאלרגיות קשות העלולות לגרום לתגובות חמורות יותר.

לסיכום, שוק העגבניות בישראל ובעולם ממשיך להוות נושא מרכזי בכלכלת המזון, עם השפעות ישירות על משקי הבית והתעשייה המקומית. המחסור הנוכחי בעגבניות והזינוק במחיריהן מדגישים את הצורך בתכנון טוב יותר של הרפורמות, במטרה להקל על הצרכנים. לצד זאת, יש לשאוף לחדשנות בתעשייה ולפתרונות שיבטיחו אספקה יציבה במחירים הוגנים.