בילדותי הייתה הבחנה אחת ברורה: כיכר לחם כהה וכיכר לחם לבן. הגיוון נשמר בעיקר לקראת שבת עם הופעתן של החלות והלחמניות.

המבחר הגדול של הלחמים שלו אנחנו נחשפים בשנים האחרונות לא היה קיים אז. ההתפתחות הזאת מבורכת: כיום יש הרבה סוגים של לחמים בצורות שונות ובטעמים ייחודיים, וגם לחמים נטולי גלוטן לא קופחו.

הלחם עשוי מבצק כל כך בסיסי, אבל הוא יכול להכיל מנעד תוצרים מפתיע ומגוון. העבודה מתנהלת סביב עיקרון פשוט: מניחים בקערה קמח, מים ושמרים. לישה נמרצת, התפחה, עיצוב - ולתנור. רוצים לשדרג או לשנות? משחקים עם סוגי הקמחים. בהתאם לנדרש משפרים עם תוספות. מעצבים לפי מיטב היצירתיות, מברישים ומצפים לפני אפייה.

אני מסתפקת בהברשה קלה של ביצה טרופה. אחר כך מעטרת בגרגירי שומשום או בשלל פיצוחים וגרעינים: גרעיני חמנייה או דלעת, גרגירי פשתן, שומשום, פרג ועוד.

ללחם הביתי אין תחליף - עוד לפני הביס הראשון. הניחוח שלו ממלא את הבית ומקבל את בני המשפחה בחום ובאהבה. אמצו לכם נוהג לפחות פעם בשבוע. טוב, פעם בחודש. לפנק את בני הבית בלחם חמים. 

לפורטל הקולינרי של פסקל


לחם ביתי. צילום: פסקל פרץ רובין

לחם ביתי:
חומרים ל־4־5 גלילות בינוניות/ 3־4 לחמים דקים/20 לחמניות בינוניות

1 קילוגרם קמח מנופה
1 שקית שמרי שמרית או 1 קוביית שמרים טריים (50 גרם)
4 כפות שמן
1 כף סוכר
1 כפית מלח
3 כוסות מים פושרים

ללחם הקלאסי:
1 ביצה טרופה + 1 כפית שמן או מעט מים % כוס זרעי שומשום (לא הכרחי)

ללחם מתובל:
1 ביצה 1 כף מים
מלח גס, זעתר, פלפל שחור גרוס, פלפל אדום יבש גרוס, שומשום, קמח, רוזמרין קצוץ אפשר להסתפק בפיזור מעט מלח גס והברשה קלילה במעט מים

אופן ההכנה:
1. את הקמח מכניסים לקערה עמוקה. יוצרים גומה במרכזו ומכניסים פנימה את גרגירי השמרית, השמן והסוכר. בוזקים סביב הגומה את המלח.

2. מוסיפים בהדרגה את המים, תוך כדי לישה, עד קבלת בצק אחיד וחלק, הניתק מדופנות הקערה. מכסים במגבת עבה ומעמידים במקום חמים כשעה וחצי עד שהבצק מכפיל את נפחו.

3. מעבדים שוב את הבצק, ומחלקים אותו לשלושה-ארבעה חלקים. מעצבים כל חלק לכיכרות מוארכות, ללחמניות או לכל צורה אחרת. מניחים את הכיכרות ברווחים על תבניות האפייה המשומנות היטב. בסכין חדה יוצרים שלושה חריצים אלכסוניים בכל כיכר. משהים במקום חמים כחצי שעה להתפחה נוספת.

4. ללחם הקלאסי: מברישים את הכיכרות בביצה הטרופה עם השמן או עם מים. מפזרים עליהן זרעי שומשום או כל תבלין אחר. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) ואופים כ-30 דקות. מוציאים ומצננים.

ללחם המתובל: טורפים ביצה ומים, ומברישים בתערובת את הבצק. בוזקים מעל תבלינים לפי הטעם. אופים כ-25 דקות בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, עד שקיסם הננעץ בלחמים יוצא נקי ויבש.

טיפסקל
להוסיף לקמח רבע או חצי כוס של זיתים, עגבניות מיובשות, פירות מיובשים, אגוזים, נטיפי שוקולד או צימוקים.