אנחנו מקפידים בבחירת המאפים ומנות הבשר שאותם אנו מכינים. אלו מנות שאנו משקיעים בהן הרבה מחשבה וזמן, הופכים ליצירתיים ויוצרים מנות מגוונות, מורכבות, מעניינות ובעיקר טעימות. אולם לא תמיד אנחנו צריכים לעמוד שעות במטבח על מנת להכין ארוחה מורכבת ומרובת מנות שתתיש אותנו לגמרי.

למתכונים נוספים היכנסו לאתר הקולינרי של פסקל

לא פעם אני שומרת מתכונים קלילים ומהירי הכנה למנות אשר עושות רושם וכמו מספרות סיפור לסועד על שעות טרחה במטבח, כשבעצם הן מאוד קלות להכנה, טעימות ויפות להגשה. כאלו הן המנות השבוע. בחרתי להציע לכם להתרכז דווקא במנות התוספת. אלו אותן מנות קלילות אשר לא תמיד אנו משקיעים בהן זמן ומחשבה.

קחו למשל את הבטטה. לכאורה מנה קלה ופשוטה אשר בלבוש אחר ומעניין גונבת את ההצגה. השילוב כאן נעשה בין הדבש, שמן הזית והתימין אשר מניבים בשעת האפייה מעין כיסוי קריספי בקרמול עדין והתוצאה היא בטטות טעימות מאוד. היופי בהכנת המנה הוא שכל אחד יכול להכינה, גם מי שלא מפליא בבישול, וכשהמנה מוגשת לשולחן היא סוחטת המון מחמאות. רוצים להגיש את הבטטה בצורה שונה? לפניכם גרסה נוספת לאותה גברת - וטעימה באותה מידה.

החומרים (ל־6 מנות):
גרסה א'
3 בטטות בגודל בינוני
3 כפות שמן זית + כמות נדיבה של שמן זית לזילוף
1 כף דבש
מלח גס לפי הטעם
פלפל שחור גרוס לפי הטעם
4־3 גבעולי תימין

להגשה:
עלי תימין טריים או כוסברה קצוצה

אופן ההכנה:
שוטפים ומנקים היטב את הבטטות. חוצים אותן לאורכן. נוטלים כל בטטה בצדה החתוך והחלק, ובעזרת סכין חדה יוצרים חתכים לאורכן ולרוחבן בצורת שתי וערב.

מערבבים בקערית את שמן הזית, הדבש, המלח, הפלפל ועלי תימין. מורחים את הרוטב על חצאי הבטטות ואת היתר יוצקים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. מסדרים את ענפי התימין על התבנית ויוצקים עוד קצת משמן הזית. על פני התבנית מניחים ומסדרים את חצאי הבטטה על ענפי התימין, כאשר הצד עם הקליפה כלפי מעלה.

יוצקים עוד שמן זית על פני הבטטות ומפזרים מעט מלח ופלפל.

אופים בתנור שחומם מראש לחום גבוה (200 מעלות) במשך 30־20 דקות. במידה שהבטטות עדיין מעט קשות מנמיכים את חום התנור ל־180 מעלות ואופים עוד 15־10 דקות. בשלב זה חשוב להשגיח על הבטטות שלא ישחימו יתר על המידה. בתום האפייה מגישים חם ומפזרים מעל עלי תימין או כוסברה קצוצה ומעט מלח גס.

בטטה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
בטטה (צילום: פסקל פרץ-רובין)


גרסה ב'
3 בטטות בגודל בינוני
3 כפות שמן זית + כמות נדיבה של שמן זית לזילוף
1 כף דבש
מלח גס לפי הטעם
פלפל שחור גרוס לפי הטעם
4־3 גבעולי תימין
1 ראש שום שלם חצוי לשניים
נייר אפייה ורדיד אלומיניום

הכנה:
שוטפים ומנקים היטב את הבטטות. חותכים אותן לפרוסות בעובי של 2 ס”מ לפחות.

מסדרים אותן בתבנית אפייה או בתבנית חסינת אש. מזליפים מעל הפרוסות שמן זית, דבש, בוזקים מלח ופלפל ומפזרים את גבעולי התימין או עלי התימין על פרוסות הבטטות. מסדרים את חצאי השום בין פרוסות הבטטה.

מכסים בנייר אפייה ומעליו רדידי האלומיניום ומהדקים היטב. אופים בתנור שחומם מראש לחום גבוה (200 מעלות) במשך 30־20 דקות. במידה שהבטטות עדיין מעט קשות מנמיכים את חום התנור ל־180 מעלות ואופים עוד 15־10 דקות. בשלב זה חשוב להשגיח על הבטטות שלא ישחימו יתר על המידה. מסירים את נייר האפייה ורדיד האלומיניום ומשזפים את הבטטות עוד 5 דקות. מגישים חם. 

בטטה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
בטטה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טיפסקל
 אומנם הכנתי את המתכון עם בטטה, אך אפשר בהחלט לגוון בסוגי הירק. למשל חצאי גזר, לפת, קולרבי, תפוח אדמה ואפילו חצאי שומר.