שיעור התלמידים ששתו לשוכרה בשנה האחרונה עמד על 14%, לעומת 7% לפני תקופת הקורונה, כך עולה ממחקר בינלאומי שפורסם לאחרונה. הנטייה להשתכר היא חלק מתמונה כוללת גדולה יותר: כמות הילדים שדיווחו על מצוקה נפשית גדל מ-25% ל-32%, וגם עלייה במקרי האלימות והנשירה מבתי הספר.
גיל ההתבגרות הוא תקופת מעבר מעניינת ומאתגרת מילדות לבגרות. בתקופה זו הילדים עוברים שינויים פיזיים, רגשיים, הורמונליים וקוגנטיביים. הם נוטים להתחבר לבני גילם, “קבוצת השווים”, ויחדיו להתנסות בהתנהגויות שלא ינסו או יחשפו מול הוריהם. לא כל ההתנסויות חיוביות. חלקן אף מסוכנות וכוללות שימוש בחומרים משני תודעה.
מבחינה פיזיולוגית, האזור הלימבי שבחלקו האחורי של המוח מאופיין בפעילות יתר. דבר זה מייצר קושי בשליטה בדחפים וחיפוש אחר סף ריגוש גבוה. החלק הקדמי של המוח, שאחראי על ויסות וחשיבה רציונלית, מתפתח באיטיות יותר - כך שיש צורך גבוה בריגושים ומענה מיידי, לצד רמות נמוכות של מודעות לסכנה וביטחון מופרז ביכולתם לשלוט במצב.
מדוע בני נוער שותים? כי זה משחרר, כי זה מסקרן, כי משעמם להם, כי יש עליהם לחץ חברתי, כי הם מתביישים ומחפשים להשתחרר, כי הם מחפשים תחושת מלאות מול תחושות בדידות וחוסר ערך, כי זה טעים להם ועוד סיבות שונות. 
מתבגרים רבים אינם מבינים את השפעות האלכוהול על גופם. האלכוהול נספג באופן איטי ומשפיע על גופם ומצבם בצורה אחרת מאשר אצל בוגרים. הם יכולים לקבל הרעלת אלכוהול בשל שימוש מוגבר. בהתחלה אלכוהול יכול לשחרר ולעורר תחושות נעימות, אולם כאשר הוא נצרך באופן מוגבר הוא עלול לייצר תוקפנות, חשיבה לא הגיונית, החלטות שגויות, איבוד שיווי משקל, הירדמות ואיבוד זיכרון. מי ששותה הרבה עלול להיות מעורב בתאונות.
כשאנו צורכים אלכוהול, הטעויות עלולות להוביל להשלכות רציניות אם מעורבת  גם אלימות. יש גם חשש מאיבוד שליטה ומפגיעה במערכות יחסים עם חברים, עשייה של דברים אשר יפגעו בשם הטוב, יחסי מין לא רצויים ועוד.

ומהו תפקידנו כהורים?

מחקרים מראים שדווקא התנהלות מכבדת בגובה העיניים יכולה לפתוח שיחה ולעזור לילדים מול נושא האלכוהול.
שיחה על אלכוהול - נצלו הזדמנות ובדקו איתם האם אצלם בכיתה שותים, והאם מדברים על אלכוהול. גם אם כולם שותים, הסבירו לילדכם שהוא לא חייב לשתות.
דוגמה אישית - הראו כיצד אתם שותים בצורה מתונה ובאילו הזדמנויות. שימו לב איך אתם מדברים על הנושא. למשל, האם אתם אומרים: “בלי כוסית בסוף היום אני לא עובר את היום”.
דברו על שתייה בטוחה ועל מינון - לא שותים על בטן ריקה, שותים רק ממקור אמין.לשים לב היכן המשקה שלכם נמצא, לשתות בצורה מבוקרת. למדו אותם מהו המינון של מנת אלכוהול. לאחר כוס ראשונה, ממתינים עשרים דקות לפני כוס נוספת, וכדאי לשתות כוס מים אחרי כל כוס אלכוהול. 
בוחרים חבר תורן שינהג וישמור על האחרים, ואף פעם לא משאירים אף אחד לבד.
אם יש מסיבה ביתית, בררו שההורים מרשים שילדיהם ישתו אלכוהול, בדקו מה הם מתכננים לשתות. הסבירו לילדכם את הנושא של האחריות, אם הוא המארח.
הסבירו מהם סימנים מדאיגים, שעם הופעתם חייבים לקרוא לעזרת מבוגר (עילפון, הקאות, הירדמות: להתקשר להורים). 
אלכוהול ומיניות - הסבירו איך צריכת אלכוהול משבשת את תהליך לקיחת ההחלטות.