דור ה-Z (נולדו בין השנים 2020-2000) הם חכמים ומשודרגים מאיתנו, אך למרות הידע והאפשרויות הבלתי נגמרות - לא פעם נוצרים אצלם תחושה של “לא בא לי”, חוסר מוטיבציה להשיג מטרות וחוסר הבנה של המטרות. בגדול, נראה שהם לא רוצים לשלם מחיר עבור הצלחה. איך אנחנו, כהורים, יכולים לעזור בנושא המסוגלות האישית? 
שירי, בת ה-5.61, לומדת בבית ספר תובעני. שיעורי הבית במקצועות המדעיים הולכים ומצטברים, והיא משתפת בתחושת הייאוש שהיא חווה. היא לא מצליחה להשלים את הפער, הוא גדול, והיא מתחילה לחשוב על עצמה במושגים של “לא ייצא ממני כלום”, “אני עלובה” - ועוד “פנינים”. הוריה מחפשים דרך לעזור לה, והם מרגישים חסרי אונים בעצמם.
אנחנו, ההורים, מנהיגים את המשפחה. גם המורים, המעסיקים, וכל אדם שהעיניים נשואות אליו - הם בעצם מנהיגים. מנהיגות אישית היא היכולת שלי להראות למונהגים שלי את החוזקות, הכוחות והיכולות שלהם, עד שהם יאמינו בכך!
כהורים יש לנו את היכולת לעשות את זה, לחזק. רובנו כהורים אומרים: “אני רוצה שהילד שלי יהיה מאושר, שירגיש שהוא יכול לעשות הכל”. ואז, כשהילד נכנס מבית הספר, אנחנו לפעמים אומרים: “עוד פעם לא הוצאת את הפח? שוב לא התרחצת בבוקר? לא ייצא ממך כלום עם הריח הזה”.
נוצר פער בין הדיבורים למעשים. כאשר אנחנו אומרים משהו אחד, אבל בפעולות עושים משהו אחר - זה מייצר בצד השני חוסר אמון וחוסר מנהיגות.
כאשר אנחנו אומרים לילד: “החדר שלך בתחום המנהיגות שלך”, אבל מסדרים לו אותו - אנחנו מייצרים התניה, שאם הוא לא יעשה - נעשה עבורו. זה נוגד את הרצון לעזור לילדים שלנו לקחת מנהיגות בחייהם.
בנוסף, כדאי שנראה מה במעגל השליטה שלנו כהורים. אם המטרה שלי היא שהילד יעשה שיעורים, או שיהיו לו חברים, האם זה משהו שאני צריכה לעשות או שהוא צריך לעשות? אני כבר למדתי, ולי יש חברים. מהי המטרה שלו?
כאשר רץ מרתון מתקשה בעשרת הקילומטרים האחרונים, מה שיכול לתת לו מוטיבציה זה תמונת הסיום - קבלת המדליה, הערכה עצמית, הערכה של הסובבים אותו, ועוד אפשרויות. זה נותן לו כוח כשקשה. כשאדם רוצה להפסיק לעשן, לעשות ספורט, להתקרב לחברים חדשים, מה שיכול לסייע זה לראות בדמיונו ולהרגיש איך זה ייראה כשישיג את זה, וזה ייתן לו דלק להמשיך.
נחזור לשיר הצעירה. שאלתי אותה מהי תמונת הסיום שלה - מהי המטרה בלעשות את השיעורים? לאן את רוצה להגיע? היא ענתה שהיא רוצה להגיע לאוניברסיטה יוקרתית, וביחד דמיינו את התעודה שהיא צריכה להשיג. בנוסף, דמיינו את התקופה שלאחר עומס המבחנים, ואיך זה ייראה ומה תהיה ההרגשה.
הורים, שבו עם ילדכם ושאלו: מה חשוב לך? מה אתה רוצה להשיג? איך תשיג את זה? - פרקו זאת לפעולות קטנות, שייצרו הצלחות קטנות, אשר יגדלו ל”בריכת הצלחות”. פעולות מייצרות תוצאה.
וכמו שאיינשטיין אמר - “זה משוגע לחשוב שאעשה אותו דבר ואצפה לתוצאות שונות”

כתיבת הטור השבועי הגיעה בהמשך לקבלת השראה מ"קוד המנצח לצעירים", תוכנית של אלון אולמן וד"ר מיכל סולומונוביץ במשרד החינוך