בני נוער רבים מצאו פירצה בחוק המאפשר להם לרכוש באופן חופשי גז קצפות, כתחליף מסוכן לגז המזגנים. שימוש בסם גורם לטשטוש וערפול חושים למשך כ-10 דקות, אלא שבמקרים מסויימים הוא עלול להוות סיכון חיים ממשי בעיקר לאחר שהגוף מגיב בתופעות לוואי כגון פרפור. 

גז קצפת (צילום: דוברות המשטרה)
גז קצפת (צילום: דוברות המשטרה)

עם היציאה לחופש הגדול, יוצאת המשטרה במבצע הסברה בשילוב פעילות כוחות השיטור בשטח על מנת להחרים את מיכלי הגז ולמנוע מעסקים למכור אותם בשוק החופשי. 

בני נוער משתמשים בסמים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
בני נוער משתמשים בסמים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

השבוע קיבל מעריב, פניות מאזרחים מודאגים שנחשפו למיכלי גז הקצפות זרוקים בגינות הציבוריות הסמוכות."שמעתי מנערה שהם רוכשים את המיכל ב – 400 ₪ וכשמדובר בשיש עד שמונה נערים שמשתתפים בעלות, האירוע מסתכם בכ – 50 ₪ לכל אחד. לא סכום גבוה במיוחד ולכן הוא גם נגיש. זו תופעה מסוכנת וכדאי שההורים יהיו מעורים בנעשה עם ילדיהם".

צעיר מאושפז עם שיתוק ופגיעה נוירולוגית קשה בעקבות שימוש בגז קצפות
סטודנטית נותרה עם פגיעה עצבית בגבה בעקבות שאיפת גז צחוק

נצ"מ אבי אוחיון, ראש מחלק נוער ומשפחה בחטיבת החקירות של המשטרה, אומר: "הסם מגיע גם בבלוני גז קטנים להכנת הקצפת בסיוע שמנת ומעבר לכך הגז הזה משמש בעיקר רופאי שיניים או לצרכי טשטוש וצרכים רפואיים אחרים בבתי החולים והוא מגיע במיכלים גדולים יותר". 

עוד הוסיף אוחיון: "אותם גורמים שרוכשים בשוק החופשי את הגז הזה לשם הסנפה רוכשים את המיכלים הגדולים האלה. זה הפך להיות נורמה מוכרת במסיבות . בפיצוציות לרוב מוכרים את אותם מיכלים קטנים המיועדים למתקן סודה ובאמצעות נוקר בני הנוער נושפים את הגז הזה. ישנם שרוכשים את המיכלים הגדולים האלה כפי שמיועדים לרופאי השיניים".

גז קצפת (צילום: דוברות המשטרה)
גז קצפת (צילום: דוברות המשטרה)

על הצריכה החופשית מציין נצ"מ אוחיון: "ישנה לקונה משפטית שבעצם לא מונעת את המכירה של אותם מיכלים ומאפשרת מכירתם בשוק החופשי ללא הגבלה כשהוא מוצג כמוצר חוקי וכראייה הוא מוכר בתעשיית המזון ובסקטורים נוספים. מן הסתם היה קשה לנו לבוא ולטעון שהוא גז מסוכן אלא אנחנו כמשטרה מנסים להיאבק בתופעה, תוך הצמדת סעיף האוסר שימוש בגז שלא לצורך שלו". 

איך ניתן לתקוף את זה בכל זאת?

"קיימת חוות דעת של משרד הבריאות שקובעת ששימוש בגז בהסנפה באופן תדיר ולא לצורך יש בו כדי לגרום נזק בשני מישורים . ראשית , הגז ברמה המקומית גורם להיסח דעת, טשטוש וערפול ויש בו כדי לאבד שליטה וזה בהחלט גורם מסכן במיוחד כשמדובר בנערים ובנערות וכן למי שעולה על ההגה. לטווח הרחוק אומרת חוות הדעת השימוש בגז גורם לפגיעה נוירולוגית אחרי שימוש מספר פעמים ולאורך זמן".

ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

יש להבנתך סכנה בצריכת הגז האמור?

"צריך להבין שרוב אלו שצרכו את הגז בפעם הראשונה אחרי שנחשפו אליו במסיבות, מתמכרים אליו כי הוא גורם לאותה תחושת פאן אצל הנערים למספר דקות ואלו בדיוק הדקות שהם בחוסר שליטה ותחת סכנה". 

"אנחנו לא סתם נכנסנו לזה , אירעו תאונות דרכים ובשני מקרים נהרגו בתאונות דרכים צעירים שעשו שימוש בגז הקצפות , זאת אנחנו יודעים לאחר שברכבים המעורבים בתאונה נמצאו מיכלי גז קצפות.  היו מקרים של קטינים שהגיעו לבית החולים לאחר שקרסו כתוצאה מהשימוש בגז. היה מקרה של מורה שהזמין לביתו תלמידים ויחד צרכו גז קצפות ושם המקרה הובא לידיעתנו רק אחרי שהתלמיד הגיע למצב של פרפור והיה בסכנה". 

גז קצפת (צילום: דוברות המשטרה)
גז קצפת (צילום: דוברות המשטרה)

נצ"מ אוחיון, מתכוון למעצר המורה מלפני כשבוע וחצי בתיכון עמל א' בפתח תקווה בעקבות תלונה שהגישה במשטרה הנהלת בית הספר. "בני נוער ונערות בעיקר חייבים להבין כי הערפול הקצר מכניס אותם למצב של אובדן שליטה ובמצב שכזה הם פגיעים יותר ונמצאים תחת סיכון. אנחנו קוראים להורי בני הנוער לגלות יותר עירנות ובמקרה שהם נתקלים בגז הקצפות להחרים אותו מילדיהם על כל המשתמע מכך, כדי לא להיקלע לתסריט של סיכון חיים חלילה", אמר.