חוק קרן הארנונה ("חוק הרשויות המקומיות") אושר במאי 2023 כחלק מחוק ההסדרים. במקור החוק נועד לתמרץ רשויות מקומיות חלשות להגדיל את היצע הדיור באמצעות כסף שיקבלו מהקרן על כל היתר בנייה ליחידת דיור שיוציאו. הדבר מעורר התנגדות רבה.

קרבות אוויר: התכנית הצבאית להתמודדות מול כטב"מי חיזבאללה
בשנייה האחרונה: נתניהו הסיר את חוק "הרבנים" מסדר היום של הכנסת

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק: "בזמן שבכל העולם השלטון המרכזי מחזק את הרשויות המקומיות ומעביר אליהן עוד סמכויות, בישראל בוחרים לעשות בדיוק את ההפך. אפשר לראות זאת בחוק הרבנים וגם בקרן הארנונה, שהיא למעשה עוד שיטה מתוחכמת לקחת כסף מהתושבים לצרכיה הפוליטיים של הממשלה. אם נתייחס לחלק מהכשלים הפנימיים של קרן הארנונה, הרי שקודם כל, הדירוג שמגדיר את חוסן העיריות הוא לפי חוזקם של תושביה ולא לפי הכנסות העירייה. 

"דירוג כזה מנציח את הקונספציה שכל ערי גוש דן הן חזקות, אף שגם לעיר כמו גבעתיים אין אזורי תעסוקה ומסחר שהופכים אותה לעיר עשירה. עוד כשל משמעותי הוא העונש, הלכה למעשה, שמקבלות ערים שהצליחו לפתח אזורי תעסוקה. במקום לעודד מהלכים מקומיים שכאלה, באה הממשלה ומחסלת אותם וגם כל ניסיון עתידי של התייעלות וחדשנות.

"בשורה התחתונה, הממשלה ממשיכה להתעקש לתת לרשויות החלשות דגים, במקום חכות. הנצחה מוכרת וידועה של אי־שוויון שעוד נשלם עליו, תרתי משמע, למשך שנים ארוכות קדימה. באם המדינה מעוניינת בפתרון אמיתי שיועיל לכל הרשויות, נשמח לייעץ למשרד האוצר כיצד לפעול".

ראש עיריית יבנה רועי גבאי: "זה חוק שהגיע כמחטף ולא נוגע בכלל באיך מקדמים פיתוח ובנייה למגורים. הם פשוט מעבירים מכיס לכיס בצורה מאוד לא שוויונית, וכל זה בתקופה שבה אנחנו נמצאים באתגרים אדירים. פתאום אתמול קיבלנו מכתב שאומר שאנחנו נדרשים לתכנן את התקציב לפי קרן הארנונה, וזה אחרי שכבר אישרנו במועצת העיר את התקציב לשנה הבאה. אני לא מבין למה הם שולחים עכשיו את המכתב הזה. באמצע המלחמה הם שוב מראים את הניתוק שלהם".

ראש עיריית כפר סבא רפי סער: "האירוע המלחמתי של 7 באוקטובר הוכיח שהרשויות מנהלות את הנושא הביטחוני־אזרחי בעצמן. דווקא עכשיו באה המדינה ודורשת להעביר את כספי הארנונה של תושבי כפר סבא למאן דהוא. זה מעשה חמור ואנחנו מתנגדים לו בתוקף. מעציב אותי שחושבים שאנחנו פרה חולבת. אני מבין שזאת הדרך לרסק את השלטון המקומי ולהפוך אותו לתלוי בממשלה".

רפיח שינתה את פניה (צילום :אבי אשכנזי)