הארנונה ברמת גן תעלה החל מ-1 בינואר בשיעור של 6.45%, הכולל את העדכון האוטומטי שקבעה המדינה בכל הרשויות המקומיות בארץ, בשיעור של 5.29% ושליש (1.116%) מהיטל המטרו שנקבע על ידי המדינה לרשויות המקומיות באזור המרכז שתוואי המטרו עובר בשטחן.
צו הארנונה החדש כולל שינוי דרמטי בסיווגי הארנונה, כאשר הסיווג של מגדלי המשרדים והמסחר במתחם הבורסה הועלה מאזור ב' לאזור א' - דבר שיביא, על פי ההערכות, להעלאה של כ-10% בתעריפי ארנונת העסקים במתחם. גם במתחם קריניצי, שבו יוקם מרכז הביוטק, סיווג הארנונה הועלה מ-ב' ל-א'. 
"לא הגיוני ששען ברחוב ביאליק ישלם ארנונה כמו חברת הייטק במתחם הבורסה. בזמנו רמת גן רצתה לעודד חברות גדולות ועסקים שיגיעו למתחם הבורסה, אבל כיום תפוסת המשרדים מלאה - ונוצר עיוות", הסביר בכיר בעירייה.
מועצת עיריית רמת גן אישרה ברוב קולות חברי הקואליציה את צו הארנונה, הכולל את ההעלאה בשל סיווג האזורים.
נגד ההעלאה הצביעו שלושה מבין שבעת חברי האופוזיציה - ליעד אילני (ראש סיעת רמת גן שלנו), משה רווח (ראש סיעת הליכוד) ופרופ' יזהר אופלטקה (מסיעת רמת גן שלנו).
לעומתם, יו"ר ועדת הביקורת עו"ד זוהר ישרים (הציונות הדתית) נמנע בהצבעה, ושני חברי מועצה נוספים מהאופוזיציה (מסיעת רמת גן שלנו) לא השתתפו בהצבעה: עו"ד אביבית מאור נמרודי, שיצאה מהדיון בשל אירוע משפחתי, ונאוה רביבו, שכלל לא השתתפה בישיבה. חבר נוסף מהאופוזיציה - שמואל לרמן מהליכוד, שהשתתף בישיבה - הודיע כי אינו משתתף בהצבעה. 

בשל המלחמה: ירידה בהכנסות מארנונה

גזברית העירייה גלית שניידר-מימרן הציגה בפתח הדיון נתונים על ירידה משמעותית בהכנסות, ולעומת זאת - גידול בהוצאות, בשל מלחמת חרבות ברזל.
מהנתונים שהוצגו עולה כי בשל המלחמה חלה ירידה של כ-33 מיליוני שקלים בהכנסות מארנונה (בעיקר בעסקים), שילוט וחניה (בחודשים הראשונים של המלחמה לא הוטלו קנסות חנייה בכחול-לבן על נהגים מחוץ לעיר).
במקביל, על פי הנתונים שהוצגו, חל גידול של כ-10 מיליון שקל בשל הוצאות חירום.
עוד עולה מהנתונים שהוצגו, כי בהתאם להסכם השכר שהמדינה חתמה עם ההסתדרות במגזר הציבורי, חלה עלייה של כ-77 מיליון שקל בהוצאות השכר של עיריית רמת גן.
עיריית רמת גן גם תצטרך, אם לא יחול שינוי, להעביר 28% מהגידול בהכנסות הארנונה לקרן ארנונה שהקימה המדינה, שנועדה לסייע לרשויות מקומיות חלשות.
מאחר שתוואי המטרו עובר ברמת גן, העירייה צריכה לשלם, על פי חוק המטרו, 23.4 מיליון שקל מדי שנה למדינה, ועליה לגבות את התשלום באמצעות תוספת של 3.5% לארנונה.
בעירייה הוחלט לספוג השנה כשני שלישים מהתשלום למדינה, ולהסתפק בהיטל מטרו של כשליש בלבד (1.116%).
גזברית העירייה ציינה עוד כי חלה התייקרות במשק, שמשליכה גם על הוצאות העירייה, בין היתר - בתעריפי החשמל והמים, בתוצרת חקלאית ובמזון, ובנוסף - מתוכננת העלאה של כ-20% בתעריפי הנסיעה במוניות בנסיעות בין-עירוניות.
שניידר-מימרן הבהירה כי מבדיקה שנערכה עולה כי כל הרשויות המקומיות יבצעו את העלאת הארנונה בשיעור של 5.29%, בהתאם ל”טייס האוטומטי”. העדכון מבוסס, על פי הנוסחה, על מחצית מעליית השכר במגזר הציבורי ומחצית ממדד המחירים לצרכן.

עימותים בין שאמה הכהן לאילני ורווח

לאחר הצגת הנתונים, החל הדיון הסוער, שבמהלכו פרצו לעתים עימותים מילוליים בין ראש העירייה כרמל שאמה הכהן לשניים מחברי האופוזיציה - אילני ורווח.
שאמה הכהן ציין כי נוצרו פערים תקציביים ברשויות המקומיות בארץ, בשל ההוצאות בחירום, העלאת השכר בשירות הציבורי ויוקר המחיה.
הוא הזכיר כי בתל אביב הארנונה תעלה בשיעור חד יותר של כ-8.8%, ושכל הרשויות המקומיות יבצעו את העדכון האוטומטי של תעריף הארנונה. הוא גם ציין שהרצליה תוסיף לעדכון האוטומטי שקבעה המדינה חלק מהיטל המטרו.
“בזכות ההתנהלות הפיננסית האחראית והעודפים התקציביים שהיו לנו בעבר, הצלחנו להגיע חסונים ויציבים למלחמה, לסיים את הרבעון הראשון של השנה ללא גירעון, ושמרנו על המעמד של רמת גן כעיר פיננסית איתנה”, אמר שאמה הכהן בדיון. “נוצרו פערים תקציביים ברשויות המקומיות בשל המלחמה, ואנחנו שומרים על רמת שירות גבוהה”.
שאמה הכהן הזכיר את המשך סבסוד החוגים לבני נוער בעיר, והתריע כי המשך הקיצוץ של משרדי הממשלה עלול לפגוע בפעילויות.
 “אנחנו מתמודדים עם גזירות. רק לאחרונה הודיע משרד התרבות על ביטול התקצוב של המדינה לספריות העירוניות. חשוב לשמר על הספריות, ולהמשיך לרכוש ספרים חדשים”, הוא אמר עוד. “המשימה שלנו היא לשמר רמת שירות גבוהה לתושבים, ולשמור על הביטחון והיציבות הפיננסית”.
הוא ציין עוד כי התלבט לגבי גובה היטל המטרו, ולאחר הלבטים הוחלט על העלאה של כשליש בלבד מההיטל שהמדינה קבעה.
בהמשך דבריו פנה לאופוזיציה: “אני מציע לחברי המועצה מהאופוזיציה להתעלות על הפוליטיקה הקטנה - תהיו אמיצים ותצביעו בעד צו הארנונה”.

אילני: "התנהלות מופקרת"

אילני תקף בחריפות לגבי העלאת הארנונה. "מה שאתה מספר זו אגדה. בתל אביב ובהרצליה היו פחות תיירים, וזה היה גורם משמעותי בפגיעה בהכנסות. לרמת גן לא מגיעים תיירים", הוא טען. "ההתנהלות בעירייה מופקרת, העירייה מחזירה עשרות מיליוני שקלים כריביות על הלוואות. יש כאן שימוש ציני במלחמה, אבל מה עם הטיסות לחו"ל של ראש העירייה ובכירים? והלשכה הנוספת של ראש העירייה?".
אילני ביקש לקחת דוגמה מראש עיריית גבעתיים רן קוניק. “כמה פעמים קוניק טס לחו”ל מאז שנבחר לראשות העירייה? יש נראות ציבורית”, הוא התריס עוד. “הבחירות לעירייה היו בפברואר, אז הקיץ כבר אין פסטיבלים”.
גזברית העירייה העירה בתגובה לטענה על הנסיעות של בכירים לחו”ל: “כמה פעמים משלחת עירונית מכל עיר בארץ טסה לבקר משפחה שכולה בחו”ל?”. היא התכוונה לביקור של משלחת מטעם עיריית רמת גן, שבה היא הייתה חברה, אצל משפחתו של חייל בודד שנפל במלחמת חרבות ברזל, אשר מתגוררת בארה”ב.
רווח טען עוד: “לכל עירייה יש אפשרות להגיש בקשה להפחתה בהעלאת הארנונה. תתייעלו ותבקשו להפחית את ההעלאה. בתל אביב הייתה פגיעה בהכנסות כי התיירים הפסיקו להגיע”.

חילופי דברים קשים

שאמה הכהן פנה אל רווח: "אתה מדבר על ירידה בהכנסות בתל אביב בגלל התיירות - אתה יודע מה אחוז הירידה? תציג נתונים".
רווח השיב, תוך ויכוח ביניהם: “הייתה ירידה בהכנסות”.
שאמה הכהן אמר עוד: “בעבר עיריית רמת גן הגישה בקשות למשרדי האוצר והפנים כדי להוריד את הארנונה, והן נדחו. העירייה גם עתרה לבג”ץ, והעתירה נדחתה”.
אילני השיב: “זה בגלל שהבקשה להפחתת הארנונה הייתה אז רק למגורים ולא לעסקים”.
שאמה הכהן לא נשאר חייב ואמר לאילני ורווח: “כשהוגשה אז הבקשה, הייתם בקואליציה, ואז הכל היה בסדר”.
חילופי הדברים הקשים נמשכו, ובמהלכם פנה שאמה הכהן שלוש פעמים לאילני ורווח בקריאה לסדר.
עו”ד ישרים, שכאמור נמנע, התריע בדיון כי יש ירידה בשירות. הוא טען כי יש ירידה ברמת הניקיון וברמת תחזוקת הגנים הציבוריים בעיר, לאחר שחל שיפור משמעותי בקדנציה הקודמת. “צר לי שלאחר ההשקעה הרבה בקדנציה הקודמת בשדרוג הגנים הציבוריים בעיר, כחלק ממהפכה חסרת תקדים שהובלתי עם ראש העירייה, אין כיום רמת תחזוקה ראויה”.
 ראש העירייה הבהיר כי יש חילופי בעלי תפקידים בכירים באגפים, וכי לוקח זמן עד שהשינויים יבואו לידי ביטוי בשטח. הוא הציע להמתין עד לתקופת החגים, כאשר בעלי התפקידים החדשים ייכנסו לעובי הקורה.
ישרים גם ביקש לבדוק לגבי ה”טייס האוטומטי” של העלאת הארנונה. הובהר לו על ידי שאמה הכהן כי הסוגיה נבדקה, וכי מדובר בנוסחת עדכון שנקבעה על ידי המדינה ואין מנוס מביצוע העדכון.
בסיום הדיון הסוער התקיימה ההצבעה - וצו הארנונה אושר ברוב קולות.