“רמת גן הפכה לעיר הכי דיגיטלית בישראל”, אומר ל”המקומון” מנהל אגף מערכות מידע בעיריית רמת גן קובי נח - על רקע האצת המעבר למתן שירותים דיגיטליים לתושבים, קידום התוכנית להנפקת כרטיס תושב והגברת האכיפה הדיגיטלית ברחובות העיר.
נח, שביצע מגוון תפקידים בתחום המחשוב בצה”ל ובסקטור הפרטי, החל לעבוד בעיריית רמת גן לאחר הבחירות ב-2018. 
בשלב הראשון הוא היה עוזרו של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, ובהמשך מונה לניהול האגף הרגיש, שהפך לספינת הדגל העירונית בשירות הדיגיטלי ובאכיפה. 
נפגשתי עם נח ב"קפה שקד" בשכונת רמת חן. במהלך הראיון הוא דיבר בהרחבה ובפתיחות על האתגרים המורכבים בעידן הדיגיטל והסייבר, והמסר שלו היה חד: בעתיד כבר לא יהיה צורך להגיע למשרדי העירייה. את מרבית הפעולות ניתן יהיה לבצע דרך הדיגיטל, להתעדכן באופן שוטף דרך האתר העירוני, וכמו כן - תהיה יותר אכיפה דיגיטלית נגד עבירות של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים, חניה לא חוקית וונדליזם בגנים ציבוריים ובחוצות העיר.
נח, שגדל ומתגורר ברמת גן, הוא בן למשפחה רמת גנית שורשית, אשר מסמלת מיזוג גלויות.
“סבא שלי, שעלה כציוני מבגדד בעיראק, הגיע לרמת גן בשנת 1941, וסבתא שלי הגיעה לעיר מבצרה שבעיראק”, הוא מפליג במסע שורשים. “אבא שלי היה מהתלמידים הראשונים בבית הספר יהל”ם, ואמא שלי היא בת לניצולי שואה שעלו מרומניה”.
נח עצמו נולד באיראן, ועד היום הוא מקבל על כך תזכורת בעת שהוא מבצע צ’ק-אין בנמלי תעופה לפני הטיסה לארץ. 
“אבא שלי, מאיר נח, שירת בזמנו במוסד, ונולדתי בשנת 1978 בטהרן, כשהוא היה שם בשליחות. בכל פעם שאני מציג בנמל תעופה בחו”ל את הדרכון ורואים שנולדתי באיראן, מבקשים ממני לפתוח את המזוודה ומבצעים חיפוש, כבר התרגלתי לזה”, הוא מספר בחיוך.
בהמשך, אביו שירת בשליחות בבלגיה והוא עבר עם משפחתו לבריסל, שם למד במשך ארבע שנים. 
“למדתי בבית ספר יהודי דתי בבריסל. שם המשפחה שלנו שונה שם זמנית, לאחר שעזבנו את איראן - לניב, ואני דובר מאז גם צרפתית”, הוא מספר עוד.
לרמת גן הוא הגיע עם משפחתו בעת שעלה לכיתה ד’. “גדלתי על גבול שכונת רמת עמידר ולמדתי בבית הספר מכלל. זו הייתה תקופה נהדרת, והחברים שלי היו ברובם מרמת עמידר”, הוא אומר. “מכלל היה בית ספר מעולה, הרבה בזכות המנהלת המיתולוגית מרים ויין, שהכירה כל ילד בבית הספר ועשתה פלאים”.

“ילד מחשבים”
נח, נשוי ואב לשלושה ילדים, סגר מעגל אישי כאשר כיהן כיו”ר ועד ההורים במכלל. כיום הוא מתגורר עם משפחתו בשכונת קריית קריניצי, וילדיו לומדים בגן עירוני ובבית הספר ויצמן בשכונה. 
נח מעיד על עצמו שכבר מגיל צעיר, המחשבים עוררו בו עניין. “תמיד הייתי ילד מחשבים, אהבתי לתקן מחשבים לחברים, זה תחום שמאוד ריתק אותי”, הוא מסביר.
לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים בבית הספר אורט מודיעים ברמת גן, התגייס ליחידה 8200 באגף המודיעין בצה”ל.
לאחר שחרורו משירות סדיר, הוא למד וסיים לימודי תואר ראשון במינהל עסקים ומערכות מידע במרכז ללימודים אקדמיים ותואר שני במדעי המחשב.
“חשבתי על קריירה צבאית, אבל אז התחלתי להיחשף לתחום הדיגיטל בשוק הפרטי, תחילה כמתכנת בישראכרט. בהמשך הייתי ראש צוות פיתוח דיגיטלי בישראכרט, ולאחר כשמונה שנים עברתי לפרטנר. קשה היה לסרב להצעת השכר הגבוה שקיבלתי”, הוא מספר עוד. “לאחר מכן עבדתי בתחום תקשורת ומחשבים בבנק לאומי, בחברה פרטית המתמחה במתן שירותי טלפוניה בענן וכראש תחום פיתוח אפליקציות בבנק דיסקונט. לעירייה הגעתי כשאני מכיר היטב את עולמות הדיגיטל והשוק הפרטי, וזה מאוד סייע לי”.

מאלתורי  הקורונה
נח מדגיש את פריצת הדרך שנעשתה בתחום הדיגיטל והסייבר בעיריית רמת גן בחמש השנים האחרונות.
“כשנכנסתי לתפקיד מנהל האגף, תחום תשתיות המחשוב היה ליגה ג’. מי שפרץ למצלמת אבטחה יכול היה להגיע למחשב של ראש העירייה, לא היו מספיק אמצעי אבטחת מידע”, הוא מספר. “בחמש השנים האחרונות נעשתה מהפכה באגף, וזכינו בפרסים ארציים בתחום הדיגיטל והעיר החכמה. אנחנו קוצרים את הפירות של מהפכת הדיגיטל בעירייה”.
נח מציג שורת פרסי הצטיינות שהוענקו לאגף, ובהם פרס מנמ”ר מצטיין במערכות מידע ופרס אבטחת מידע של צ’ק פוינט.
מה גרם להאצת הפיתוח באגף?
“ראש העירייה הציב בסדר עדיפות גבוה את פיתוח הדיגיטל, ובנוסף - תקופת הקורונה, שהחלה במרץ 2020, דרשה ממני למצוא אלתורים. 
"בגלל הסגרים וההגבלות לא הייתה אז קבלת קהל במשרדי העירייה, והיה חשוב להעניק שירותים באמצעות הדיגיטל.האצנו תהליכים טכנולוגיים, ובוצעו התאמות למצב חירום. אפילו זום לא היה בעירייה.עברנו לעבודה באמצעות הזום, וסופקו אז מאות מחשבים לעובדי עירייה”.
האגף ערוך להתמודדות בחירום?
“כבר הוכחנו מפרוץ מלחמת חרבות ברזל שהעירייה מתפקדת היטב גם במצב חירום. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, ציידנו את מרכז ההפעלה העירוני בציוד מתקדם, ולעירייה יש מרכזייה המסוגלת לפעול ממרחק ולהעביר שיחות והודעות אונליין למוקד העירוני. המרכזייה גם יכולה לעבוד מלונדון ולפעול מיידית”.

זינוק בכניסות לאתר העירייה
בשיתוף עם אגף דוברות, הסברה ומדיה, שודרג האתר העירוני.
“השקנו באפריל את אתר עיריית רמת גן החדש, שהוא אחד מהמתקדמים ביותר בישראל. יצרנו אתר ידידותי מאוד למשתמש”, הוא מציין. “האתר כולל פירוט של האירועים העירוניים, חדשות ועדכונים ברמת גן, התרעות על עבודות ציבוריות וסגירת כבישים ושירות לתושב במגוון תחומים”. 
"מאז השקת האתר ב-2 באפריל, מספר הכניסות זינק ביותר מפי חמישה ל-80 אלף. האתר יתפרסם בקרוב בחמש שפות: עברית, רוסית, ערבית, אנגלית וצרפתית, והתרגום ייעשה באמצעות בינה מלאכותית”.
אילו שירותים עירוניים ניתן לבצע דרך האתר?
“בקשה להוצאת תו חניה וקבלת אישור מיידי, תשלומי ארנונה ודוחות חניה והגשת ערעורים. גם ניתן להוציא דרך האתר את כל האישורים הקשורים לארנונה, כמו החלפת כתובת מגורים, בקשה לרישום טאבו ובקשות להנחות. כמו כן, ניתן להירשם לקייטנות, גנים ובתי ספר. באמצעות האתר ההנדסי גם ניתן לקבל מידע על תיקי בניין, להגיש בקשות להיתרי בנייה ולקבל טופס 4 דיגיטלי. גם אפשר לעקוב באמצעות האתר אחר סטטוס הבקשה להיתר”.
יש סכנת דליפה ממאגרי המידע של העירייה?
“יש לנו בקרה, ששודרגה באמצעים המתקדמים ביותר. העירייה נערכה לכל תרחיש והשקיעה מיליוני שקלים בהגנת סייבר. נערכנו גם לתרחיש של מתקפת סייבר”.

חיישנים לזיהוי עבירות תנועה
בימים אלו מפותח בעירייה פרויקט הנפקת כרטיס חכם דיגיטלי-וירטואלי לתושבי העיר.
“העירייה תיצור שיתופי פעולה עם עסקים בעיר, ותושבים יוכלו באמצעות אפליקציה בטלפון הסלולרי לקבל הנחות באותם עסקים”, הוא מבטיח.
ישנן טענות על היעדר בקרת רמזורים ברמת גן, על רקע עומסי התנועה הכבדים.
“רמת גן נכנסה לבקרת הרמזורים של נתיבי איילון, ואמורה להיות הקלה בהכוונת התנועה בצירים ראשיים בעיר”.
תגבירו את האכיפה האלקטרונית?
“האכיפה האלקטרונית מבוצעת כיום בשורת מקומות בעיר, בין היתר - באכיפת חניית אקספרס. החל מ-1 באוגוסט, אופניים וקורקינטים חשמליים יהיו חייבים לנסוע עם מספר זיהוי, כדי שניתן יהיה לזהות אותם. אנחנו מקדמים תוכנית להצבת חיישנים ברחבי העיר, שיזהו עבירות תנועה, כמו נסיעה על מדרכה או נגד כיוון התנועה ומעבר באור אדום, ויוטלו קנסות כספיים על מי שיתועד מבצע עבירה”.
היכן יוצבו החיישנים?
“בשלב הראשון, כפיילוט, יוצבו חיישנים בשבעה מקומות בעיר. המיקום שלהם עדיין לא נקבע סופית”.
כמה מצלמות אבטחה פרוסות כיום ברמת גן?
“בעיר פרוסות כ-1,100 מצלמות, ויש תוכנית להצבת מאות מצלמות אבטחה נוספות. בגנים ציבוריים מוצבות מצלמות עם ‘שופרות’. כאשר הבקר בחדר הבקרה מזהה אירוע חריג כמו ונדליזם, באמצעות ה'שופר', שהוא רמקול ומהווה חלק מהמצלמה - תהיה התרעה, וגם תישלח הודעה מיידית לשיטור העירוני להגיע לזירת האירוע”.