82% מהולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש בשנת 2022, נפגעו במעבר החצייה – המקום שאמור להיות הבטוח ביותר לחציית כביש. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מהנתונים עולה, כי 1,666 בני אדם נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה בשנת 2022, מתוכם 27 נהרגו ו-225 נפצעו קשה. מרבית ההרוגים בנסיבות אלה מצאו את מותם בתחום העירוני – 20 מתוך 27 הרוגים. 

על פי נתוני העמותה, בחמש השנים האחרונות (2022-2018) נפגעו כ-9,000 בני אדם בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה - ממוצע של כ-1,800 נפגעים מדי שנה. העיר שבתחומיה נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בעת שחצו במעבר חצייה בשנת 2022 היא תל אביב-יפו - 174 הולכי רגל. אחריה ירושלים עם 167 נפגעים וחיפה עם 110 נפגעים.

רמת גן דורגה במקום התשיעי, עם 273 הולכי רגל שנפגעו במעברי חצייה בחמש השנים האחרונות, מתוכם שישה נהרגו ו-25 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעברי חצייה בעיר 45 הולכי רגל, בעת שחצו את הכביש, מתוכם שניים נהרגו.

"מסוכן לחצות כביש בישראל. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחצות רק במעבר חצייה, אך המעבר הפך למסוכן, ותחושת הבטיחות בו משלה את הולכי הרגל", מתריע מנכ"ל אור ירוק עו"ד יניב יעקב. "בשנים האחרונות חלה עלייה בהיפגעות הולכי רגל במעבר החצייה. על משרד התחבורה והרשויות המקומיות להתקין אמצעים שירסנו וימתנו את התנועה ואת מהירות הנסיעה בקרבת מעברי חצייה. אמצעים כמו פסי האטה בסמיכות למקומות הומים בהולכי רגל, מניעת חניית כלי רכב סמוך למעברי חצייה, כדי לאפשר שדה ראייה מלא, והתאמת תנאי הדרך, בדגש על הגנה על אוכלוסיות בסיכון מוגבר, כמו ילדים ואזרחים ותיקים. אלה יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות". 

לדברי יעקב, "מדובר באמצעים זולים ופשוטים, בעלי אפקטיביות מוכחת. רוב הולכי הרגל ההרוגים הם ילדים ואזרחים ותיקים. לכן, ליד בתי אבות ומרכזי יום לקשיש יש להתאים את התשתית, כך שתיתן עדיפות לאזרחים הוותיקים ותאפשר להם חציית כביש בטוחה. כך גם ליד בתי ספר וגנים ציבוריים. הגיע הזמן לתת עדיפות להולכי הרגל, לצמצם את היפגעותם בתאונות דרכים ולהציל חיים".