ברמת גן ובגבעתיים נערכים לציון שנה לפרוץ מלחמת חרבות ברזל, בשבת השחורה ב-7 באוקטובר. עיריית גבעתיים תציין שנה לאירועים בטקס עירוני, אשר ייערך בגן הזיכרון ב-7 באוקטובר בשעה 20:00. “בטקס נוקיר ונצדיע לחיילינו האמיצים שנפלו ולאזרחים שנרצחו באכזריות. הטקס יעלה על נס את תחושת הזעזוע, הכאב, השכול והאובדן שחווה העם כולו, וזאת לצד הגבורה הגדולה שגילו חיילים ואזרחים רבים”, ציינו בעירייה.

הטקס העירוני יתקיים במעמד ראש העירייה רן קוניק, ממלאת מקומו אור-לי ניב, ששכלה את בנה עומרי ב-7 באוקטובר, ובהשתתפות חברי מועצת העיר, משפחות שכולות והקהל הרחב. הטקס יתמקד בארבעת החללים בני גבעתיים: סמ”ר עומרי ניב פיירשטיין ז”ל, רב”ט מיה ויאלובו פולו ז”ל, רס”ר (במיל’) עמרי בן שחר ז”ל ורס”ל רום הכט ז”ל.

הטקס יכלול, בין היתר, דקת דומייה, הנחת זרים וקטעים אומנותיים. בגבעתיים יתקיימו, בנוסף, אירועים לציון 7 באוקטובר במרכזים הקהילתיים. בארבעת המרכזים הקהילתיים ובתיאטרון גבעתיים תוצב עמדת זיכרון, ובה תמונותיהם של ארבעת הנופלים תושבי העיר. התושבים יוכלו לחלוק כבוד ולכתוב את אשר על לבם. קבוצת הסריגה של שדה בוקר תכין חובקים לנרות זיכרון עם שמות הנופלים מהעיר, אשר יוצבו בעמדות הזיכרון במרכזים הקהילתיים. ביום ראשון, 13 באוקטובר, תיערך ההרצאה “להיות אני”, של אור-לי ניב, סגנית ראש העירייה ואמו של עומרי ניב פיירשטיין ז”ל, שנפל בקרב ב-7 באוקטובר בבסיס זיקים. במרכז הקהילתי “שדה בוקר” יתקיימו מעגלי שיח בנושא תקווה. במעגלים ישתתפו חברי תנועת הזהב, תנועת הנוער הייחודית המשותפת לבני נוער ואזרחים ותיקים, כאשר המגשרים במרכז הגישור העירוני ינחו את האירוע. ברחבת בית ראשונים יתקיים ערב סליחות ישראלי-קהילתי. הקהל הרחב מוזמן לשיר שירי סליחות ישראליים עכשוויים לצד שילוב של פיוטי סליחות מסורתיים. האירוע יתקיים ביום שלישי (8 באוקטובר). בגלריה העירונית הוצגה תערוכה של גלית צימבליסט בשם “לכאורה”, לזכרם של תושבי ותושבות העיר, שנפלו ונרצחו ב-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות הברזל.

ביום רביעי (9 באוקטובר) תיערך שעת סיפור של הספר “ירנה”, שאותו כתב חיים פרי ז”ל אשר נחטף ונרצח בשבי. בבתי הספר העירוניים ייערכו שיעורים המתמקדים בזיכרון מהשנה החולפת והמורכבת. הזיכרון יורכב מאוסף סיפורי זיכרון אישיים ומשפחתיים, ובחלק מהכיתות יכלול גם סיפורים אישיים וחוויות שחוו התלמידים. השיח בכיתות יעניק לתלמידים מרחב פתוח ובטוח לתחושות, רגעי כאב ופחד, וזאת לצד רגעים של עוצמה וביטחון, תוך התבוננות על מהלך השנה שהייתה. מערכי השיעורים ישתנו בהתאם לגיל התלמידים והאקלים הכיתתי. ביום שני, 7 באוקטובר, מחלקת הנוער תוביל ערב שיח, שנקרא “מדברים.ות על זה”, בהשתתפות תנועות הנוער בעיר: הצופים, הנוער העובד והלומד, בני עקיבא וכנפיים של קרמבו. מידע מלא על האירועים לציון 7 באוקטובר בגבעתיים יעלה בקרוב באתר העירייה.

“אין מילים לתאר את הכאב הגדול במלאת שנה ל-7 באוקטובר. שנה אשר הותירה צלקת שהולכת ומעמיקה בנפש עמנו. שנה של אובדן, של שכול, של מועקה יומיומית ושל דאגה עצומה לחייהם של החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס”, ציין ראש עיריית גבעתיים רן קוניק. “האירועים לציון השנה שחלפה מאז הטבח הנורא יהיו צנועים וקהילתיים, כאשר מטרתם היא לתת לכל תושב ותושבת אפשרות להתייחד עם זכר הנופלים והנרצחים ועם 7 באוקטובר הפרטי שלהם. לצד הכאב הגדול, אל לנו לשכוח שגם גבורה רבה הייתה בשנה שחלפה. גבורה אשר העלתה על נס את פניה היפות של מדינתנו. כעם, כאומה, אנו חזקים ביחד, ועלינו לזכור זאת בכל עת".

ניב אמרה עוד: “בקרוב יחלפו 52 שבועות מאז אירועי השבת הנוראית. אירועים אשר הרעידו את אדמת העם כולו. לי אישית נשמטה הקרקע תחת רגליי עם קבלת הבשורה המרה על נפילתו של בני עומרי, שלחם בקרב גבורה בבא”ח זיקים. שנה זו שינתה את המציאות של החברה הישראלית. כולנו נאלצנו לחבק את הכאב והאובדן ולהוקיר את האומץ של כוחות הביטחון, הפועלים ללא הרף בכל החזיתות, גם בימים אלו”.

עוד היא ציינה, כי לקראת ציון האירועים לציון שנה ל-7 באוקטובר נעשתה חשיבה עמוקה בקרב הגורמים העירוניים לגבי הדרך המתאימה והראויה ביותר לציון השנה המורכבת הזו. “האירועים הקהילתיים יאפשרו לתושבים לחלוק כבוד לנופלים, לנרצחים ומשפחותיהם ולתת ביטוי לתחושות ולחוויות האישיות. אני רוצה להודות לגורמי העירייה השונים שלקחו חלק בהפקת אירועים אלו, ולרן קוניק, ראש העירייה, על הרוח הגבית”, היא הוסיפה.